کد خبر : 1530279 | 24 خرداد 1397 ساعت 12:47 | 18.9K بازدید | 0 دیدگاه

از جهانبخش، احسان و سردار تا زیش، الکعبی و مبارک بوسوفا

جنگ‌های تن به تن در بازی بزرگ سن پترزبورگ

در فاصله 24 ساعت تا بازی بزرگ ایران با مراکش نویسنده انگلیسی سایت sport360 به بررسی جنگ های تن به تن و ستاره های کلیدی دو تیم پرداخت.

به گزارش "ورزش سه"، مت جونز نویسنده مطرح بریتانیایی امروز در گزارشی برای سایت sport360 به بررسی شرایط دو تیم در آستانه رویارویی مهم سن پترزبورگ پرداخت. در ابتدای گزارش آمده است:« در گروهی که همه نگاه ها به دو مدعی اصلی جام یعنی اسپانیا و پرتغال دوخته شده دیگر تیم های گروه یعنی ایران و مراکش سودای خلق شگفتی در سر دارند. دو تیمی که فردا در ورزشگاه زیبای کریستوفسکی مقابل هم قرار می گیرند تا شیرهای اطلس مقابل تیم ملی یک سری از قدرت های شگفت انگیز و ناشناخته خود را بروز دهند».


مت جونز در ادامه به بررسی نفر به نفر دو تیم و جنگ های تن به تن و کلیدی بازی پرداخت که استدلال های این نویسنده بریتانیایی از نفرات دو تیم می تواند جالب توجه باشد، جایی که او به خوبی از آنها و عملکردشان در دو سال گذشته اطلاعات کافی در اختیار مخاطبانش قرار داده است.


سردارآزمون یا یعقوب الکعبی


دو بازیکن با مشخصاتی شبیه به هم و امید اول گلزنی طرفداران. هر کدام شان از جام ملت های دو قاره نام شان بر سر زبان ها افتاد یکی در استرالیا و دیگری در جام ملت هایی که خود مراکش میزبان آفریقایی ها بود.

آزمون 23 ساله بعد از اولین بازی ملی در سال 2014 تا کنون موفق به ثبت 23 گل در 33 بازی شده است. او اشتیاق زیادی به والیبال در دوران کودکی داشت چون پدرش یکی از ملی پوشان برجسته ایران در این رشته بود اما سر از فوتبال در آورد و به عنوان مهاجم ویژگی بزرگی همچون بازی هوایی را عیان کرد. این بازیکن با استفاده از چارچوب شناسی قدرتمندانه و چابکی در بهره بردن از فرصت های گلزنی حالا با زلاتان ابراهیموویچ در بازی هوایی مقایسه می شود آن هم با قابلیت اجرایی روی زمین که طرفدارانش او را با ستاره آرژانتینی ها مسی مقایسه می کنند. بزرگ ترین نگرانی برای سردار آمار بد گلزنی او و افت فاحش در یک فصل گذشته باشگاهی بود که تنها 5 بار موفق به گلزنی برای روبین کازان شد.

 


یعقوب الکعبی در مرحله ای بزرگ از عرصه ملی واکنشی انفجاری نشان داد تا یکی از بازیکنان جوان مراکش در 24 سالگی در باشگاه RS Berkane در 10 بازی 11 گل به ثمررسانده باشد. الکعبی بعد از انتخاب به عنوان مهاجم اول مراکش در جام ملت های آفریقا به میزبانی این کشور در سال 2018 به شهرت بیشتری رسید به خصوص در دیدار فینال که با برتری 4-0 مراکش مقابل نیجریه توام شد تا الکعبی با دو بار گلزنی در فینال در مجموع 9 گل در شش بازی به ثمر برساند و عنوان بهترین گلزن قاره را به خود اختصاص دهد.


احسان حاج صفی یا مبارک بوسوفا


شاید در آنالیزهای اولیه بوسوفا جایگاه چندان مستحکمی نداشته باشد اما با این حال اکثر طرفداران و کارشناسان این کشور از مبارک به عنوان مهره ای تعیین کننده در ساختار میانی نام می برند که نظم خاصی به مراکش می دهد. درست پشت سر او یونس بلهاندا ایفای نقش می کند و انتظار می رود در کنار این دو هروه رنار از سفیان آمرابت و حکیم زیش به عنوان وینگرهای چپ و راست بهره ببرد. بوسوفا با 33 سال سن به عنوان باتجربه ترین بازیکن مراکش ضربان تیم را به عنوان قلب متحرک در دست دارد. بسیاری او را با آندرس اینیستا در اسپانیا مقایسه می کنند اما در نوع یک مراکشی که در تمام زندگی حرفه ای، خود را در بلژیک و روسیه نشان داده است.
در قیاس با کیفیت و اهمیتی که بوسوفا برای مراکش دارد در جمع ایرانی ها می توان از احسان حاج صفی به عنوان بازیکنی مشابه با مبارک بوسوفا نام برد چون ویژگی های بازی احسان شباهت زیادی به ستاره مراکشی ها دارد. مرد 28 ساله باشگاه المپیاکوس یونان قابلیت های بسیار متنوعی دارد تا جایی که قادر به بازی در چند پست برای کی روش است. او می تواند به عنوان یک هافبک چپ، وینگر چپ، هافبک دفاعی  و ... به میدان برود. حاج صفی در سال 2008 به عنوان یکی از ستاره های جوان آسیا معرفی شد و از آن سال متوالی برای تیم ملی ایران به میدان رفته است که اوج درخشش او در پیروزی 3-2 برابر زیمبابوه بود که دبل کرد.

 

1304081


حکیم زیش یا علیرضا جهانبخش


شاید بسیاری روی ستاره های اسپانیا و پرتغال در این گروه تمرکز کنند که این اوج بدسلیقگی محسوب می شود چون دو تیم دیگر گروه یعنی ایران و مراکش نیز ستاره های جوان و بزرگی دارند. حکیم زیش یکی از این ستاره ها در مراکش است که انتظار می رود پس از تابستان شاهد حضور او در باشگاهی بزرگ تر از آژاکس آمستردام باشیم، مردی که با غول های هلند عنوان بهترین پاسور آردیویسه را به خود اختصاص داد و تاثیرگذارترین بازیکن لیگ بود. گفته می شود رقم او به 30 تا 35 میلیون یورو رسیده است. او در آکادمی آژاکس قهرمان شد ضمن این که دو دوره آموزشی را در تیم های پایه ای چلسی گذراند. حالا بعد از تیم هایی مثل رم و دورتموند از لیورپول به عنوان آخرین مشتری زیش در صورت شکست در پروژه خرید نبیل فکیر از لیون نام برده می شود.
تیم ملی ایران در حالی وارد روسیه 2018 می شود که در ترکیب خود از ناوشکن هلندی خود به نام علیرضا جهانبخش بهره می برد، وینگری ویرانگر که با توفان خود در آردیوسه اولین ایرانی لقب گرفت که عنوان آقای گلی در اروپا را تجربه کرده است. این بازیکن 24 ساله در 39 بازی موفق به 22 بار گلزنی در آردیویسه شد تا آلکماری ها با درخشش او بتوانند فصلی رویایی را پشت سر بگذارند. جهانبخش علاوه بر آقای گلی با 12 پاس گل نفر سوم برترین پاسورها نیز شد تا مسیر ورود او به باشگاهی بزرگ در تابستان هموار شود. حضور او در کنار حکیم زیش در جدال ایران و مراکش می تواند جنگ آقای گل و برترین پاسور هلند لقب بگیرد، جنگی که از ماه ها قبل آغاز و حالا به سن پترزبورگ کشیده شده است.

 

1304036

دیدگاه‌ها