کد خبر : 1531819 | 29 خرداد 1397 ساعت 10:55 | 103.7K بازدید | 0 دیدگاه

در جام جهانی با غول ها چه کردیم

ایران – اسپانیا؛ پنجمین بازی بزرگ تاریخ

جدال با اسپانیا در روز دوم مرحله گروهی را می توان پنجمین جدال بزرگ و تاریخی فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی قلمداد کرد.

ایران – اسپانیا؛ پنجمین بازی بزرگ تاریخ 

به گزارش "ورزش سه"، ایران به عنوان یکی از قطب های فوتبال آسیا تاکنون موفق به پنج بار حضور در جام های جهانی شده است، حضوری که در هر دوره با یک بازی بزرگ و تاریخی مقابل یکی از غول های فوتبال جهان توام شده و این بار هم در جام 2018 نوبت به رویارویی با اسپانیا قهرمان جهان در جام جهانی 2010 و تیم ششم رنکینگ فیفا رسیده است. به بهانه جدال یوزها مقابل لاروخا در شهر کازان نگاهی انداختیم به بازی های بزرگی که ملی پوشان فوتبال ایران مقابل تیم های بزرگ و سرشناس در چهار دوره قبلی برگزار کردند.

 


جام جهانی 1978 آرژانتین


گلباران ایران توسط لاله های نارنجی


سوم ژوئن 1978 در شهر سن مارتین مندوزا تیم ملی ایران در اولین بازی جام جهانی مقابل تیمی قرار گرفت که یکی از قوی ترین تیم های قاره اروپا قلمداد می شود. هلند با کلکسیونی از ستاره های سرشناس آن سال ها همچون آری هان، رود کرول ، راب رینسینبریک و ... با رهبری مربی مشهور اتریشی خود ارنست هاپل مقابل تیم ملی ایران قرار گرفت. شاگردان حشمت مهاجرانی که امیدواری زیادی به خلق شگفتی به عنوان قهرمان آسیا داشتند با ترکیب ناصرحجازی، علی پروین، حسن نایب آقا، ابراهیم قاسمپور، محمد صادقی، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان، غفور جهانی، حسین فرکی، نصرا.. عبدالهی و حسین کازرانی به میدان رفت و در نهایت با نتیجه سنگین 3-0 روی درخشش راب رینسینبریک که هت تریک کرد شکست سنگینی را متحمل شد.در آن بازی که در حضور بیش از 33 هزار تماشاگر برگزار شد تیم ملی ایران مقاومت خوبی در نیمه اول از خود نشان داد اما پنالتی دقایق پایانی همچون آب سردی بود بر پیکره تیم ملی تا اولین شکست بزرگ تاریخ جام های جهانی ثبت شود.

 

 

1311624

 


جام جهانی 1998 فرانسه


بی انگیزه مقابل پیرمردهای برتی فوگتس


بعد از برد قرن مقابل آمریکا شاگردان جلال طالبی دیگر نه انگیزه ای برای شکست دادن آلمان داشتند نه قوای جسمانی مناسب تا جایی که در بازی بزرگ با آلمان بازیکنان ایران از همان اواسط نیمه نخست بریده بودند. 25 ژوئن 1998 در ورزشگاه دلاماسون شهر مونت پلیه  نزدیک به 29 هزار طرفداری که بعد از شکست دادن آمریکا در بازی دوم امیدوار به تکمیل حماسه بعد از 20 سال غیبت بودند روی سکوها شاهد بازی برتر پیرمردهای برتی فوگتس مقابل ایران بودند که در نهایت با برتری 2-0 آلمان ها به پایان رسید. گلزنی اولیور بیرهوف در دقیقه 50 همین طور یورگن کلینزمن در دقیقه 57 باعث شد تا مانشافت در یکی از ادوار جام جهانی با پیرترین تیمی که در اختیار داشت صعود راحتی از مرحله گروهی داشته باشد درست برعکس ایران که بهترین فرصت با نسل طلایی برای تکمیل حماسه در جام جهانی را از دست داد. نکته کلیدی آن بازی تصمیم جلال طالبی در انجام تنها یک تعویض بود که با انتقاد بسیاری از نیمکت نشینان نیز روبرو شد.

 

1311613

 


جام جهانی 2006 آلمان 


شکست مقابل پرتغال با اولین گل CR7 در جام های جهانی


17 ژوئن 2006 ورزشگاه مدرن و 48 هزار نفری فرانکفورت میزبان جنگ بزرگ ایران و پرتغال بود. مصافی که برحسب نتایج روز اول این گروه از اهمیت فوق العاده ای برای هر دو تیم برخوردار بود تا سرنوشت صعودشان را رقم بزنند. برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت تیم ملی ایران با دراختیار داشتن یکی از بهترین تیم های ملی ایران در ادوار جام جهانی که رکورد لژیونرها را نیز شکسته بود بعد از شکست مقابل مکزیک زیر بار انتقادات برای اولین بار علی دایی کاپیتان سرشناس تیم ملی را نیمکت نشین کرد تا با ترکیبی جدید در خط حمله به مصاف پرتغال برود غافل از این که برزیل اروپا با بهره بردن از ستاره هایی همچون لوئیز فیگو، دکو، کریستیانو رونالدو، کاروالهیو، کاستینها، مانیشه و ... با هدایت لوئیز فیلیپه اسکولاری آمده بود که شگفتی بزرگی در جام خلق کند. بازی پربرخورد دو تیم با 8 کارت زرد در حالی تا دقیقه 63 بدون گل ادامه داشت که دکو ستاره تکنیکی در نهایت مقاومت ایران را شکست تا دقایقی بعد کریس رونالدو اولین گل خود در تاریخ جام جهانی را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه میرزاپور کند تا شکست ایران قطعی شود. جدالی که در دقیقه 65 با تعویض علی کریمی و لگد او به کیف پزشکان تیم ملی جنجال ساز شد تا جادوگر در بازی سوم به دلیل تنبیه انضباطی مقابل آنگولا به میدان نرود.

 

1311612

 


جام جهانی 2014 برزیل 


مازیچ به داد آلبی سلسته و مسی رسید

 

21 ژوئن 2014 ورزشگاه مینه رائو شهر بلو هورزنته در نزدیکی های مرز آرژانتین با برزیل میزبان اولین رویارویی تاریخ فوتبال ایران با مردان آلبی سلسته بود. نزدیک به 58 هزار نفر خود را به ورزشگاه رساندند که بیشتر آنها آرژانتینی های سرخوش از برد پرگل این تیم پرستاره رنج سفر به جان خریده بودند غافل از این که کی روش و شاگردانش ترسی از رویارویی با این ستاره ها و لشگر لیونل مسی ندارند. تیم ملی با نمایشی حساب شده و دقیق تمام پیش بینی ها در خصوص نتیجه این بازی را تغییر داد تا جایی که اگر بدشانسی همین طور قضاوت مشکوک و پراز ایراد مازیچ داور صربستانی نبود، ایران می توانست با شکست دادن آرژانتین در برزیل شگفتی ساز بزرگ جام شود. مازیچ با قضاوت پرایراد که مهم ترین آن نادیده گرفتن پنالتی زابالتا مدافع راست آلبی سلسته روی اشکان دژاگه بود زمینه شکست تلخ و دردناک ایران در دقیقه 90 روی ضربه غیرقابل مهار مسی را فراهم کرد تا کی روش در کنفرانس مطبوعاتی تندترین حملات را به داور صرب و کمیته داوران فیفا داشته باشد. ایران در حالی بازی با گل دقیقه 90 به یاران مسی واگذار کرد که بعد از بازی همه رسانه ها و کارشناسان به تمجید از نمایش هوشمندانه تیم ملی مقابل ستاره های گران قیمت جام جهانی 2014 پرداختند.

 

1311619



حالا در پنجمین جام جهانی طرفداران تیم ملی در شرایطی کاملا متفاوت و با حس صدرنشین گروه مرگ برای رویارویی با ستاره های لاروخا هیجان زده هستند. برد شیرین مقابل مراکش روحیه و انگیزه در اردوی ایران را به اوج خود رسانده تا جایی که کی روش مدعی شده صدر جدول نه فروشی است نه اجاره ای تا با همین جمله نشان بدهد که تیم او نه ترسی از اسپانیا دارد نه ترسی از ستاره های میلیون دلاری اش. ورزشگاه کازان آرنا فرداشب می تواند میزبان پنجمین بازی بزرگ تاریخ فوتبال ملی ایران باشد، جدالی که هیچ بعید نیست به بزرگ ترین حماسه و شگفتی ادوار جام های جهانی در بیست و یک دوره تبدیل شود.

دیدگاه‌ها