کد خبر : 1535771 | 12 تیر 1397 ساعت 19:14 | 52.4K بازدید | 0 دیدگاه

قربانی بزرگ روسیه 2018؛

مالکیت توپ بی اثر؛ مرگ تیکی تاکا فرا رسید؟

به نظر می رسد بر خلاف سالها قبل مالکیت توپ دیگر تضمینی برای رسیدن به موفقیت نیست.

مالکیت توپ بی اثر؛ مرگ تیکی تاکا فرا رسید؟

 

به گزارش "ورزش سه"، زمانیکه تیم ویسنته دلبوسکه موفق شد با تکیه بر سیستم ارسال پاس های فراوان یورو 2012 را نیز فتح کند، صدای مخالفان هرچند بسیار آرام در مورد این روش شنیده می شد. در آن مقطع به نظر می رسید راه دیگری برای فوتبال بازی کردن وجود نداشت و سیستم ارسال توپ و دیگر روش ها با تولد سیستم مالکانه و حضور آن در فوتبال دیگر جایی در بین تاکتیک ها نداشت.

 

اگر شواهد بیشتری لازم بود، ما به پپ گواردیولا در بارسلونا رجوع می کردیم که چندین فصل از سال 2009 در لیگ قهرمانان اروپا تیمش همیشه در بین مدعیان بود.

 

1316054

 

اما حالا جام جهانی روسیه 2018 به ما آموخته است دیگر حفظ توپ لزوما قانونی برای رسیدن به موفقیت نیست و روشی که روزی مسیر جهانی برای رسیدن به قهرمانی بود حالا دیگر جایی در این تورنمنت ندارد زیرا اسپانیا، آلمان و آرژانتین 3 تیمی بودند که بیشترین مالکیت را در اختیار داشتند پیش از آغاز مرحله یک چهارم نهایی با مسابقات وداع کردند.

 

بر اساس آمار فیفا، اسپانیا به طور متوسط ​​69 درصد مالکیت توپ را در 4 دیدار به خود اختصاص داده بود و در دیدار برابر روسیه که منجر به حذف آنها شد نیز مالکیت 75 درصد در اختیار لاروخا بود.

 

آلمان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی جهان وارد روسیه شد، اما پس از آنکه مرحله گروهی در سه بازی خود به طور متوسط 67 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت با 2 شکست و یک پیروزی ناامید کننده برابر سوئد به کار خود پایان داد.

 

آرژانتین نیز که به سختی از گروه خود موفق به صعود به مرحله بعدی شده بود در نهایت در شرایطی تورنمنت را با شکست 3-4 برابر فرانسه به اتمام رساند که میانگین 64 درصد صاحب توپ بود.

 

1315692

 

فرانسه در حالی با نتیجه 3-4 بازی را به سود خود تمام که که تنها 41 درصد توپ را در اختیار داشت و پیروزی اروگوئه مقابل پرتغال حتی بیشتر قابل توجه بود زیرا تیم اسکار تابارز تنها 39 درصد مالکیت داشت و موفق شد 1-2 پرتغال را با کریستیانو رونالدو مغلوب کند.

 

اسکار تابارز در این رابطه گفت: "اغلب این تصور اشتباه وجود دارد که مالکیت توپ منجر به ایجاد فرصت می شود اما حتی اگر شما مالکیت توپ زیادی نداشته باشید، باز هم می توانید رقبای خود را به طرق مختلف تحت فشار قرار دهید."

 

البته حالا شاید خیلی زود است که ناقوس مرگ فوتبال مالکانه به صدا دربیاید زیرا این سبک هنوز هم طرفداران قابل توجهی دارد. منچسترسیتی زیر نظر پپ گواردیولا در شرایطی فاتح لیگ برتر شد که تیم های مقابل معمولا مالکیت توپ کمتری داشتند اما حتی کوچک ترین تیم جام جهانی هم اکنون می توانند با مانور روی استحکام سازمان دفاعی خود به پیش بروند و دیگر حسادتی به فوتبال مالکانه وجود ندارد.

دیدگاه‌ها