کد خبر : 1535907 | 13 تیر 1397 ساعت 11:20 | 59.3K بازدید | 0 دیدگاه

بررسی نبرد پرجنجال انگلیس و کلمبیا

پنج درس بازی پرجدال و جنجالی سه شیرها

تیم ملی جدید و بازسازی‌شده‌ی انگلیس نشان داد که مثل دوره‌های گذشته‌ی جام جهانی تنها سرابی زیبا نیست. انگلیسی‌ها حالا خود را در قواره‌ی یک مدعی جدی قهرمانی در جام جهانی می‌بینند.

پنج درس بازی پرجدال و جنجالی سه شیرها

به گزارش "ورزش سه"، بعد از سه بازی قابل توجهی که سه شیرها در مرحله‌ی  گروهی جام جهانی روسیه به نمایش گذاشتند، هواداران انگلیس به شاگردان گرت‌ ساوت‌گیت امیدوار شده بودند. اما هیچ چیز به اندازه‌ی پیروزی دیشب سه‌شیرها بر کلمبیا، در ضربات پنالتی، نتوانسته هواداران انگلیسی را سر ذوق بیاورد. اما انگلیسی‌ها از بازی دیشب باید چه درس‌هایی بیاموزند و برای موفقیت‌های آتی باید به چه نکاتی توجه کنند.

 

از این پس با انگلیسِ دیگری روبرو هستیم


گرت‌ ساوت‌گیت ماه‌ها است که می‌‌گوید این تیم ملی انگلیس، تیم دیگری است و باید متفاوت از تیم‌های ملی گذشته‌ی انگلیس در نظر گرفته شود. سبک بازی متفاوت سه‌شیرها در مرحله‌ی گروهی جام جهانی روسیه نشان داده بود حق با ساوت‌گیت است. اما بازی دیشب با کلمبیا، دلیلی محکم و قاطع بود که نشان داد انگلیس واقعاً تغییر کرده. تست‌ها و تمرین‌های متعدد انگلیسی‌ها با استفاده از جدیدترین امکانات و تکنولوژی‌ها، که در روند آماده‌سازی انجام شده بود و بعضی انتقادها را برانگیخته بود، دیشب در مسکو به ثمر نشست. انگلیسی‌ها دیشب در ضربات پنالتی شکست نخوردند و در اولین مرحله‌ی حذفی، جام جهانی را ترک نکردند. آنها بعد از 12سال برای اولین بار در یک بازی مرحله‌ی  حذفی جام جهانی به پیروزی رسیده و جواز حضور در مقابل سوئد، در مرحله‌ی  یک‌چهارم نهایی تورنمنت را بدست آوردند. البته بازی با سوئد برای شاگردان ساوت‌‌گیت محک متفاوتی خواهند بود ولی نتیجه‌ی آن هر چه باشد، نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که تیم ملی ساوت‌گیت در مسیر پیشرفت قرار دارد و سه‌شیرها در دوران سرمربی‌گری او روز به روز تیم بهتری شده‌اند.

 

شک و تردید نسبت به پیکفورد باید متوقف شود


بعد از شکست 1-0 انگلیس در مقابل بلژیک، در آخرین بازی مرحله‌ی گروهی، سنگربان بلژیک گفته بود پیکفورد برای ایستادن درون دروازه بیش از حد کوتاه است. انتقادی که بر دروازه‌بان جوان سه‌شیرها بسیار گران آمده بود. او در بازی دیشب به زیباترین شکل ممکن به انتقاد تند هم‌پستی‌اش جواب داد. در آخرین لحظات وقت تلف‌شده‌ی بازی ضربه‌ی زیبای ماتئوس اوریبه توسط پیکفورد به زیبایی هر چه تمام‌تر دفع شد تا پیکفورد به همه‌ی منتقدانش نشان دهد چند مرده حلاج است. واقعاً حیف شد که توپ به کرنر رفته، در نهایت وارد دروازه‌ی انگلیسی‌ها شد تا سیو بی‌نظیر پیکفورد کمتر به چشم بیاید. اما پیکفورد 24ساله بهترین درخشش‌های خود را برای ضربات پنالتی کنار گذاشته بود. وقتی او با دست چپ، ضربه‌ی کارلوس باکا را دفع کرد، نفس در سینه‌ی انگلیسی‌ها و فوتبالدوست‌ها در سراسر دنیا حبس شد. درباره‌ی تاثیر روانی این سیو پیکفورد بر بازیکنان انگلیس هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. سیوی که از این پس، بیش از هر کس دیگری، اعتماد به نفس سنگربان انگلیس را بالا خواهد برد. پیکفورد بعد از دفع آن پنالتی ناگهان احساس کرد قهرمانی با قد 10 متری است.

 

گایگر نمی‌توانست کنترل بازی را حفظ کند


بازی دیشب آنقدر پربرخورد و پرحادثه بود که در جریان بازی همه مطمئن بودند ترکش‌های بعد از بازی، داور آمریکایی، مارک گایگر را بی‌نصیب نخواهد گذاشت. گایگر که در گذشته معلم ریاضی بوده لحظات بسیار دشواری را از سر می‌گذراند. او هنوز در پاناما مورد لعن و نفرین هواداران پانامایی است چرا که سه  سال پیش در نیمه‌نهایی جام طلایی آمریکای مرکزی، با نمایشی بسیار ضعیف شکست تیم ملی پاناما را رقم زده بود. در بازی دیشب هم لحظاتی پیش آمد که تماشاچی احساس می‌کرد هر آن ممکن است کنترل بازی به طور کامل از دستان گایگر خارج شود. ولی واقعیت این است که هر داور دیگری اگر دیشب در میدان بود به شدت با مشکل مواجه می‌شود و انداختن همه‌ی تقصیرها به گردن گایگر دور از انصاف خواهد بود. وقتی کارلوس سانچز به دلیل به زمین انداختن هری کین با حرکتی شبیه به حرکات بازیکنان راگبی، یک پنالتی به انگلیسی‌ها تقدیم کرد، کلمبیایی‌ها آن چنان عصبانی و برآشفته شدند که تا پایان بازی دست از سر گایگر برنداشتند. بازی دیشب داور آمریکایی را با دشوارترین محک دوران حرفه‌ایش روبرو  کرد. در پایان بازی از تصاویر تلویزیونی مشخص بود او خدا را شکر می‌کند که بازی بدون حادثه‌ای فاجعه‌بار به پایان رسیده.

 

اما انگلیس تحریک نمی‌شد


باید به انگلیسی‌ها به دلیل آنکه توانستند در دقایقی بسیار، در مقابل تحریکات کلمبیایی‌ها آرامش خود را حفظ کنند، تبریک گفت. انگلیسی‌ها معتقد بودند ویلمار باریوس باید لحظاتی پیش از پایان نیمه‌ی اول اخراج می‌شد و آنها باید یک نیمه‌ی مسابقه را در مقابل تیمی ده نفره بازی می‌کردند. اما حتی اعتراض به خطای محرز داور هم نتوانست آرامش انگلیسی‌ها را از آنها بگیرد. حتی تماشاچی‌های حاضر در استادیوم هم به وضوح دیدند که باریوس کلمبیایی عمداً با سر به سینه‌ی جردن هندرسون ضربه زده ولی داور آمریکایی حتی با بررسی تصاویر ویدویی تنها به یک کارت زرد قناعت کرد و حکم به ادامه‌ی بازی داد. به نظر می‌رسید استراتژی کلمبیایی‌ها تحریک بازیکنان انگلیسی و ترساندن داور است. آنها برای موفقیت این استراتژی خود از هیچ اقدامی فروگذار نکردند ولی این انگلیسی‌ها بودند که نشان دادند همچون تیمی بزرگ قادرند تحریک‌ها را پشت سر گذاشته و تمرکز و آرامش‌شان را از دست ندهند.  

 

مینا نشان داد بارسلونا چه شکار بی‌نظیری کرده


یری مینا حتی پیش از آنکه در وقتهای تلف‌شده‌ی بازی گل تساوی تیمش را به ثمر برساند، یکی از بهترین بازیکنان میدان بود. مدافع بلندبالای کلمبیایی که دیشب همچون کوه در قلب دفاع تیمش ایستاده بود هنوز موفق نشده جایگاه خود در لالیگا را تثبیت کند. اما او دیشب نشان داد بارسا با جذب او از پالمیراس آنهم تنها با پرداخت 10 میلیون پوند چه خرید موفقی داشته. مینای 23ساله با وجود قد بلندی که دارد، از نظر تکنیکی آنچنان متبحر است که به راحتی می‌تواند در کنار دیگر مهره‌های تکنیکی بارسا خودنمایی کند. اما در مسکو، قدرت و قد بلند مینا بود که انگلیس را مجازات کرد. مینا آنقدر بلندبالا است که داوینسون سانچز نه چندان قدکوتاه در کنار او مثل کوتوله به نظر می‌آمد. انگلیسی‌ها برای رسیدن به مرحله‌ی دوم جام جهانی بیش از هر چیز مدیون ضربات ایستگاهی بودند اما مینا دیشب همچون سدی ستبر ایستاده بود تا اجازه ندهد شاگردان ساوت‌گیت از ضربات ایستگاهی و سانترهای بلند خود سودی ببرند. هری مگوایر در دقیقه‌ی 93 بازی با گوشت و پوست خود دریافت که قدرت مینا چه معنایی دارد. دیشب برای همه مشخص شد که چرا بارسا به متقاضیان به خدمت گرفتن مینا، مبلغی 100 میلیون پوندی پیشنهاد کرده است.


منبع : گاردین  مترجم : آرش جلال منش

دیدگاه‌ها