کد خبر : 1537768 | 20 تیر 1397 ساعت 20:08 | 11.7K بازدید | 0 دیدگاه

فینالِ برن، آرزوی بر باد رفته سه‌ شیرها (یادداشت)

اگر بلژیک فرانسه را شکست می داد، انگلیسی می توانستند امیدوار به تکرار تاریخ و البته گرفتن انتقام از بلژیک در فینال باشند.

فینالِ برن، آرزوی بر باد رفته سه‌ شیرها (یادداشت)

 

به گزارش "ورزش سه"، امشب دومین تیم فینالیست و حریف فرانسه در لوژنیکی نیز مشخص خواهد شد. طرفداران کرواسی و انگلستان در آرزوی صعود تیمشان به فینال هستند اما فوتبال دوستان، با آرزوی بر باد رفته خود دست و پنجه نرم می کنند.

 

برن؛ شهر رویای ژرمن ها

 64 سال قبل، 4 دوره پیش از آن که انگلیس اولین و آخرین قهرمانی اش در جام جهانی را به دست آورد، یک اتفاق تاریخی در پایتخت سوئیس رخ داد؛ تیمی که در مرحله گروهی با 8 گل مغلوب مجارستان شده بود، در فینال انتقامی جانانه و البته دراماتیک از یاران پوشکاش گرفت و بهت و حیرت را به چهره هواداران حاضر در ورزشگاه وانکدورف و البته میلیون ها بیننده و شنونده گزارش این مسابقه انتقال داد.

 

1319075

 

آلمان غربی در نخستین بازی 4 گل به ترکیه زد و 3 روز بعد به مصاف تیمی رفت که با 9 گل، کره جنوبی را شکست داده بود. ژرمن ها با شافر، والترها، مورلوک و... تیمی مخوف بودند اما بعید به نظر می رسید یارای مقابله با ساندور گلر، ایمره کواچ، زولتان زیبور، فرانس پوشکاش و... را داشته باشند. آلمان در نیمه نخست با نتیجه 3-1 عقب افتاد  اما تازه فاجعه در راه بود؛ در نیمه دوم ساندور کوچیس 2 گل دیگر هم زد و نندور هیدگوتی هم دبل کرد تا در پایان نتیجه 8-3 روی اسکوربورد نقش ببندد.

 

1319073

 

1319077

 

پس از پایان بازی «سپ هربرگر» سرمربی تیم ملی آلمان چهره ای کاملا امیدوارانه داشت. او گفت: «شکست سنگینی بود اما جام برای ما تمام نشده!» آلمان در نهایت با پیروزی مقابل ترکیه در پلی آف از مرحله گروهی صعود کرد.

آلمان در یک چهارم یوگسلاوی را در کم تماشاگرترین مسابقه آن مرحله، با دو گل  شکست داد. مجارها نیز با 4 گل برزیل را شکست دادند تا هر دو به نیمه نهایی بروند. شاگردان هربرگر در نیمه نهایی اتریش را شش گله شکست دادند و مجارستان هم با نتیجه ای مشابه بازی با برزیل از پیش رو برداشتند.

 

1319076

 

فینال در میان 60 هزار تماشاگر و در هوای بارانی شهر برن برگزار شد؛ همان هوایی که مخصوص بازی برادران والتر بودند! اما بازی طور دیگری رقم خورد، پوشکاش در دقیقه 6 شوت بلوکه شده را وارد دروازه تورک کرد، دو دقیقه بعد زیبور از اشتباه عجیب ژرمن ها بهره برد و گل دوم را هم به آلمان زد. مجارها این بار خیلی خوشحال نبودند و به نظر می رسید پیروزی بر آلمان بریشان عادی است؛ هرچند که آن ها تاکنون قهرمان نشده بودند.

اما ورق به نفع آلمان برگشت. مارلوک در دقیقه 10 و ران در دقیقه 18 گلزنی کردند تا امید به اردوی سفیدپوشان بازگردد. موقعیت ها دیگر برای آلمان بودند، تیمِ هربرگر با نمایشی سزاوارانه مجارها را در نیمه زمینشان نگه داشته بودند و سرانجام اتفاق غیرقابل باور، در دقیقه 84 رخ داد. هلموت ران یک مدافع حریف را از پیش رو برداشت و به توصیه گوینده رادیوی آلمان که تاکید داشت باید از عمق به مجارستان ضربه زد، گوش کرد و با شوتی استثنایی، بازگشت رویایی تیمش را تکمیل کرد و ژرمن ها را به آغوش هم فرستاد. چهره میخکوب شده هواداران مجارستان و گل آفسایدِ این تیم در آخرین لحظات بازی یکی از دیدنی ترین تصاویر این بازی بودند.

 

1319074

 

 

از برن تا مسکو؛ فاصله ناگهان دور شد

احتمال روی دادن چنین واقعه ای در جام جهانی روسیه کم نبود. در جامی که پر از شگفتی بوده، هیچ بعید و عجیب نبود که تاریخ هم بار دیگر تکرار شود، اما این بار به نفع رقیب آلمان یعنی انگلستان.

 

انگلیس که در مرحله گروهی به بلژیک باخت، توانست از یک هشتم و یک چهارم گذر کند و حالا با فینال تنها یک پیروزی فاصله دارد. از آن طرف بلژیک نیز توانست ژاپن و برزیل را حذف کند و به نیمه نهایی برسند اما در نیمه نهایی مغلوب فرانسه شد. اکنون تنها شکست انگلستان مقابل کرواسی فرصت تکرار فینال برن را در رده بندی به وجود می آورد.

 

1319080

 

 

شباهت ها

بلژیک در مرحله حذفی برزیل را شکست داد، دقیقا همان کاری که مجارستان هم کرد. بلژیک بهترین خط حمله جام را در اختیار دارد، همچون مجارستان. بلژیک دومین نیمه نهایی اش را تجربه می کند، دقیقا مثل مجارستانِ 1954.

 

1319078

 

1319079

 

آلمان در برن، پس از نیم قرن ناکامی موفق به کسب قهرمانی شد، دقیقا مثل انگلیسِ کنونی. آلمان در 1954 یک مربی بومی را روی نیمکت خود می دید و وضعیت انگلیس نیز اینطور است. آلمان در سوئیس یک گلزن 6 گله را در اختیار داشت و حالا انگلستان هم هری کین را دارد.

 

آیا پس از 64 سال، بار دیگر شاهد همچین اتفاقی خواهیم بود یا این که انگلیس با پیروزی مقابل کرواسی به فینال می رود و در یک رده بندی با بلژیک دیدار نمی کند؟

 

محمد همتی

دیدگاه‌ها