کد خبر : 1537852 | 21 تیر 1397 ساعت 09:20 | 13.5K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه شکست سه‌شیر‌ها در مقابل کروات‌ها

برندگان و بازندگان صعود شطرنجی‌ها به فینال!

تیم ملی فوتبال کرواسی با شکست تیم ملی انگلیس در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2018 روسیه، راهی فینال این رقابت ها شد تا برای کسب عنوان قهرمانی مقابل دیگر نماینده اروپا یعنی فرانسه قرار بگیرد.

برندگان و بازندگان صعود شطرنجی‌ها به فینال!

به گزارش "ورزش سه"، دیشب و در جریان یکی از زیباترین بازی‌های جام بیست و یکم، تیم ملی کرواسی در نیمه نهایی جام جهانی 2018 موفق شد تا شکست 1-0 را با پیروزی 2-1 عوض کند و راهی فینال این دوره از رقابت‌ها شود. در این بازی جذاب، ابتدا انگلیسی‌ها با یک ضربه کاشته استادانه پیش افتادند اما در نهایت کروات‌ها با استفاده از درخشش ستارگانشان، برای اولین بار در تاریخ فوتبالشان به فینال جام جهانی رسیدند و افتخاری بزرگ را نصیب خود کردند اما برندگان و بازندگان این جدال حساس چه کسانی بودند؟!

 

برندگان:


1-ماریو مانژوکیچ:


شما همیشه می‌توانید در بازی‌های بزرگ به این ستاره بزرگ، چشم بدوزید! او ممکن است بسیاری از انرژی خود را صرف پرس کردن و دویدن به دنبال حریف بکند یا حتی از نظر تاکتیکی، چندان به تاکتیک تیمش معتقد نباشد اما همواره در بازی‌ها و لحظات بزرگ، می‌توان از او انتظار درخشش را داشت؛ کاری که این بازیکن فعلی تیم یوونتوس، آن را در دیدار مقابل انگلستان به خوبی انجام داد تا مردان گرت ساوتگیت، طعم فینال جام جهانی را نچشند.
اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، ماریو مانژوکیچ تورنمنت خوبی را پشت سر نگذاشته اما زمانی که کرواسی در نیمه نهایی به یک قهرمان نیاز داشت، ماریو از راه رسید! بازی در وقت اضافه بود که زمان درخشش مانژوکیچ از راه رسید. یک دفع توپ بد از کایل واکر، باعث شد تا ایوان پریشیچ، توپ را با سر به سمت دروازه سه‌شیر‌ها بفرستد و ماریو مانژوکیچ از غفلت جان استونز استفاده کند تا سه‌شیر‌ها راهی دیدار رده‌بندی شوند. این یک لحظه قهرمانانه برای یک قهرمان واقعی بود؛ حالا مانژوکیچ به دنبال این است تا دوباره این چنین صحنه‌هایی را این بار در فینال جام‌جهانی تکرار کند؛ کاری بس دشوار که البته، انجام آن به دست این مهاجم هدف توانمند، غیرقابل باور نیست.

 

2-ایوان پریشیچ:


ستاره باشگاه اینتر نیز همچون مانژوکیچ تورنمنت خوبی را پشت سر نگذاشته است. پریشیچ پس از یک سری عملکرد بد در رقابت‌ها گام به نیمه نهایی جام جهانی گذاشت و شاید قرارگیری او در ترکیب اصلی تنها به این دلیل بود که گزینه دیگری برای جانشینی وی وجود نداشت. او حتی در مقابل انگلستان نیز عملکرد خوبی ارائه نکرد اما درست هنگامی که باید، او شروع به درخشش کرد. سانتر شیمه ورسالیکو بر روی دروازه، با یک ضربه کنگ‌فو وار از پریشیچ وارد دروازه پیکفورد شد تا کروات‌ها گل تاریخی خود را به ثمر برسانند. 
اما این پایان کار نبود و در وقت اضافه بازی، دفع توپ بد کایل واکر، با پاس خوب پریشیچ به سوی دروازه انگلستانی‌ها همراه شد؛ جایی که ضربه تماشایی مانژوکیچ روی غفلت استونز راهی دروازه انگلستان شد و همین توپ، سرنوشت دومین فینالیست جام را مشخص کرد.

 

3-کیران تریپیر:


بکهام نوین! این ستاره انگلیسی‌ها یک شروع خارق‌العاده را برای سه‌شیر‌ها رقم زد و در همان ابتدای بازی، با ضربه آزاد دیدنی خود، گل اول بازی را به ثمر رساند اما نکته جالب در به ثمر رساندن این ضربه کاشته این بود که توپ از روی سر بلند‌قدترین بازیکن خط دفاعی کروات‌ها، راه خود را برای بوسه‌زدن به تور دروازه دانیل سوباشیچ پیدا کرد!
بازی‌های تریپیر از همان ابتدای رقابت‌ها برای انگلستان فوق‌العاده بود اما این ضربه کاشته زیبا، نقطه عطف عملکرد او برای سه‌شیر‌ها بود. اما تمام رویاهای این ستاره جوان برای رسیدن به فینال، با باخت مقابل کرواسی به فراموشی سپرده شد.

 

4-شیمه ورسالیکو:


پیش از بازی، ابهامات بسیاری در مورد رسیدن یا نرسیدن این مدافع راست کروات به بازی مقابل انگلستان شنیده می‌شد اما از خوش‌شانسی کروات‌ها، او آماده رسیدن به این بازی شد و با عملکردی خارق‌العاده، تیمش را راهی فینال جام جهانی 2018 در مقابل تیم ملی فرانسه کرد.
ورسالیکو در فاز دفاعی، عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت و در حملات، کمک شایانی به تیمش می‌کرد. او در دقایقی از بازی، تنها بازیکن کرواسی بود که قادر به خلق موقعیت بر روی دروازه سه‌شیر‌ها بود اما نقطه عطف بازی وی، سانتر زیبای او بر روی دروازه جردن پیکفورد بود که با ضربه استثنائی پریشیچ، تبدیل به گل تساوی کروات‌ها شد.

 

بازندگان:

 

1-هری‌کین:


ستاره انگلستان در این تورنمت، در بازی مقابل کرواسی، خسته و درمانده بود. او به دلیل تعداد زیاد بازی‌هایش، بسیار خسته بود و به جز دیدار مقابل بلژیک در آخرین بازی مرحله گروهی، او در تمامی بازی‌ها از ابتدا برای انگلستان به میدان رفته بود و موقعیت مناسبی برای استراحت پیدا نکرده بود تا در نهایت، این خسته بودن وی منجر به شکست سه‌شیر‌ها شود!
تنها کاری که هری‌کین در این بازی توانست انجام بدهد، دادن پاس‌های مناسبی به رحیم استرلینگ بود؛ البته که استفاده از سرعت استرلینگ، یک اسلحه فوق‌العاده محسوب می‌شود اما اگر کین آماده بود، انگلستان با حضور دو ستاره در خط حمله، بسیار قوی‌تر ظاهر می‌شد. کین در این بازی، یک فرصت گلزنی خوب را نیز از دست داد. در نهایت، اشتباه ساوتگیت در بیرون نیاوردن کین از زمین بازی نیز یکی از بزرگترین اشتباهات او محسوب شد که در نهایت منجر به شکست انگلیس شد. احتمالا ساوتگیت کین را به دلیل موفقیت در ضربات پنالتی، در زمین نگه داشت اما حتی شانس حضور در ضربات پنالتی نیز به انگلستان نرسید!

 

2-جان استونز:


جان استونز نیز به مانند هری‌کین، یک تورنمنت موفق را پشت سر گذاشت اما در بازی مقابل کرواسی، اشتباه عجیب او منجر به از دست دادن فینال برای تیم ملی کشورش شد. او روی گل اولی که توسط ایوان پریشیچ به ثمر رسید، مقصر نبود اما روی گل دوم، وقتی که پاس ایوان پریشیچ به سوی او آمد، او اشتباه بزرگی را انجام داد و توپ را رها کرد تا ماریو مانژوکیچ از این غفلت استفاده کند و دروازه پیکفورد را باز کند. استونز می‌تواند با افتخار به عملکردش در جام بیست و یکم نگاه کند اما این اشتباه بزرگ، لکه سیاهی در کارنامه او شد.

 

3-کایل واکر:


کایل واکر، یک مدافع وسط تخصصی نیست اما نقش او در دفاع سه نفره کشورش در جام جهانی 2018 بسیار مهم بود. چرا؟ زیرا او از سرعت خارق‌العاده‌ای بهره‌مند است و در مقابل تیم ملی کرواسی، او بار‌ها و بارها با استفاده از این سرعت، توانست خطرات جدی را دفع کند اما او روی هر دو گل کروات‌ها مقصر بود.
روی گل اول، او می‌توانست چند قدمی به سمت توپ بردارد و آن را دفع کند اما او ساکن ایستاد تا پریشیچ، دروازه پیکفورد را باز کند. بر روی گل  تساوی نیز دفع توپ بد او بود که منجر به گل مانژوکیچ شد تا دو اشتباه از واکر و دو گل از کروات‌ها، رشته‌های انگلیسی‌ها را پنبه کند تا شطرنجی‌ها، راهی فینال شوند.

 

4- گرت ساوتگیت:


ساوتگیت در جام بیست و یکم، شخصیت محبوب انگلیسی‌ها بود. او با روش تاکتیکی مدرن خود، توانست تیمی یکدست و جوان را تشکیل دهد که فوتبالی زیبا را به نمایش می‌گذارد اما ساوتگیت همیشه کم‌اشتباه در مقابل کرواسی چند اشتباه بزرگ را انجام داد که در نهایت، با شکست انگلستان همراه شد.
انتخاب هری‌کین، دله علی و هندرسون ناآماده برای چنین بازی حساسی، اولین اشتباه بزرگ ساوتگیت بود که نشان از بی‌تجربگی وی می‌دهد. اما اشتباه بزرگ‌تر او در نگه‌داشتن این سه بازیکن به مدت طولانی در زمین بود که در نهایت، به ضرر تیمش تمام شد. اشتباه دیگر او در تدافعی کردن انگلستان بود. سه‌شیر‌ها تنها به ضربات ایستگاهی تریپیر و سرعت استرلینگ و جسی لینگارد دل‌بسته بودند.
اشتباه او در تعویض‌ها نیز محرض بود. او دایر را به جای هندرسون به بازی آورد اما این کار را بسیار دیر انجام داد و دایر نتوانست کمکی به تیم بکند. از سوی دیگر، استرلینگ که بهترین بازیکن انگلستان در این بازی بود، جای خود را به مارکوس راشفورد داد و این در حالی بود که شاید تعویض کین، می‌توانست تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. او مربی بسیار خوبی است و می‌تواند از این اشتباهات خود در یورو 2020 و جام جهانی 2022 درس بگیرد اما اشتباهات دیشب وی، منجر به شکست سه‌شیر‌ها شد.

 

مترجم: محمد مهدی موسی‌پور
منبع: اسکواکا

دیدگاه‌ها