کد خبر : 1538287 | 23 تیر 1397 ساعت 11:53 | 13.9K بازدید | 0 دیدگاه

همه جنجال های VAR در جام جهانی

سیستم کمک داور ویدیویی برای اولین بار در جام‌های جهانی، امسال در روسیه به کار گرفته شد.

همه جنجال های VAR در جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، این سیستم که برای کمک به داورها به خصوص در صحنه های سرنوشت ساز مثل حرکات منجر به گل، پنالتی ها و کارت‌های قرمز مستقیم به کار گرفته شد، حالا مورد بررسی های کارشناسانه قرار گرفته است. در زیر، 5 صحنه مهمی که کمک داور ویدیویی برای تصمیم گیری درست استفاده شده را بررسی می‌کنیم.

 

1319668

 

 

پنالتی استرالیا مقابل فرانسه

تیم ملی فرانسه اولین تیمی بود که از کمک داور ویدیویی بهره برد. آنها در اولین دیدار مرحله گروهی خود به مصاف استرالیا رفتند که پس از برخورد ریدسون با گریزمان، داور اروگوئه ای ادامه بازی را اعلام کرد ولی پس از اعلام تیم کمک داور ویدیویی، داور اروگوئه ای صحنه را بازبینی کرد و پنالتی را به نفع فرانسه اعلام کرد. خروس ها 2-1 پیروز بازی شدند.

 

 

1319671

 

تکل کمپانی روی خسوس

در حالی که قهرمان 5 دوره جام‌های جهانی، 2-0 از بلژیک در یک چهارم نهایی عقب افتاده بود، ونسان کمپانی تکل خشنی روی هم تیمی اش در منچسترسیتی، گابریل ژسوس زد. میلوراد مازیچ، داور مسابقه، ضربه دروازه اعلام کرد و دنیله ارساتو، کمک داور ویدیویی بازی، صحنه را بررسی کرد.

 

1319673

 

برزیلی ها به این تصمیم معترض بودند و معتقد بودند که ضربه کمپانی به حدی خشن بود که داور پنالتی اعلام کند. دقایقی بعد که برزیل یک گل را جبران کرده بود، برخوردی بین نیمار و توماس مونیه نیز انجام شد که داور باز هم پنالتی اعلام نکرد تا خشم برزیلی ها به اوج برسد.

 

 

1319666

 

رونالدو زیر تیغ نگاه ها

کریستیانو رونالدو، فوق ستاره پرتغال، در دیدار مرحله گروهی مقابل ایران در مرکز توجهات قرار داشت. تیم او 1-0 جلو بود و یک ضربه پنالتی  پس از بررسی صحنه برخوردی که در محوطه جریمه ایران اتفاق افتاد، توسط سیستم کمک داور ویدیویی اعلام شد. این در حالیست که انریکه کاسارس، داور مسابقه در ابتدا اعتقادی به خطا نداشت. با این حال ضربه پنالتی رونالدو توسط بیرانوند مهار شد.  

 

1319669

 

 

در ادامه رونالدو ضربه ای غیرورزشی به مرتضی پورعلی گنجی زد که داور بار دیگر از کمک داور ویدیویی استفاده کرد ولی به رونالدو تنها یک کارت زرد نشان داد. در وقت های تلف شده، یک پنالتی جنجالی نیز با کمک سیستم کمک داور ویدیویی به نفع ایران اعلام شد که انصاری فرد آن را به گل تبدیل کرد ولی این گل برای صعود ایران کافی نبود.

 

 

1319670

 

آسپاس و گلی که آفساید نبود

در همان شب دیدار ایران مقابل پرتغال، اسپانیا و مراکش نیز به مصاف یکدیگر رفتند و یاگو آسپاس، گلی برای تیمش به ثمر رساند که داور به علت آفساید آن را رد کرد. با این حال، پس از بررسی صحنه توسط VAR، نظر داور برگشت و متوجه شد که آسپاس با مدافع حریف برابر بوده است. نتیجه 2-2 برابر باعث شد تا اسپانیا به عنوان صدرنشین راهی دور بعد شود و پرتغال به عنوان تیم دوم صعود کرد.

 

 

1319667

 

حذف مدافع عنوان قهرمانی

آلمان که در اخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام جهانی به یک پیروزی مقابل کره جنوبی نیاز داشت، در دقایق پایانی بازی، در حالی که بازی با تساوی بدون گل پیش می‌رفت، توسط کیم یونگ گوان دروازه خود را باز شده دید. داور در ابتدا این گل را به علت آفساید رد کرد ولی کمک داور ویدیویی به داور اعلام کرد که آفساید اعلام شده اشتباه بوده است و تونی کروس آخرین ضربه را به توپ وارد کرده است. داور نیز با بررسی نهایی، اعلام کرد که گل کره سالم بوده و آلمان در وقت های تلف شده از حریف عقب افتاد. ژرمن ها فشار را بیشتر کردند ولی این فشار نه تنها فایده ای نداشت، بلکه باعث شد آنها گل دوم را نیز از کره دریافت کرده و با سه امتیاز از جام جهانی حذف شوند.

 

منبع: ایونینگ استاندارد

مترجم: روزبه مهری

دیدگاه‌ها