کد خبر : 1538866 | 25 تیر 1397 ساعت 12:20 | 14.6K بازدید | 0 دیدگاه

لیگ برتر ایران شبیه بوندس‌لیگا

مروری بر برنامه سازمان لیگ برای لیگ 18

لیگ هجدهم در چهارمین روز از دومین ماه تابستان گرم ایران آغاز خواهد شد و حداقل در شش هفته ابتدایی این گرما جریان مسابقات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مروری بر برنامه سازمان لیگ برای لیگ 18

به گزارش "ورزش سه" ، دیروز برنامه کامل و دقیق نیم فصل اول لیگ برتر اعلام شد. برنامه‌ای که نه فشرده است نه نقاط مبهم دارد اما در ادامه می‌تواند ماجراهایی داشته باشد و دوباره چالشی بین مربیان ملی - چه کی‌روش باشد چه فرد دیگری - و باشگاه‌ها ایجاد کند. در برنامه نیم فصل اول همه چیز پیش‌بینی شده و با توجه به حضور سرخابی‌های تهران در لیگ قهرمانان، بازی‌های احتمالی آنها هم برنامه ریزی شده اما ته این برنامه به جام ملت‌های آسیا می‌رسد که می‌تواند بیش از سه هفته برای ما طول بکشد.


فصل تازه لیگ برتر از روز چهار مردادماه آغاز می‌شود. خوشبختانه در این نیم فصل بیشتر از همیشه بازی‌ها در پایان هفته برگزار می‌شود و همین باعث خواهد شد تماشاگران بیشتری به ورزشگاه‌ها بروند و استادیوم‌ها مثل بازی‌های فصول قبل خالی نباشد. این مزیت برای مطبوعات و رسانه‌های مکتوب که بعضا مجبور بودند در ساعات پایانی روزهای طولانی فصل گرم چندین مسابقه را پوشش دهند نیز کمک حال خواهد بود و مثل مردم فوتبال‌دوست، اهالی رسانه نیز بابت این برنامه ریزی از سازمان لیگ تشکر می‌کنند. برنامه نیم فصل اول لیگ هجدهم در مقایسه با فصل قبل یک هفته زودتر تمام می‌شود اما برخلاف فصل گذشته تعطیلات نیم فصل به جای دو هفته شاید بیش از چهل روز طول بکشد و لیگ برتر ایران شبیه بوندس لیگا شود.


خوشبختانه پنج هفته ابتدایی لیگ کاملا منظم برگزار خواهد شد و البته مسابقات چهار هفته ابتدایی فقط در روزهای پایانی هفته برگزار می‌شود. در واقع در تمام این هفته‌ها تقریبا نیمی از بازی‌ها در روز پنج‌شنبه و نیمی دیگر روز جمعه برگزار می‌شود‌. از هفته ششم و زمانی که قرار است پرسپولیس و استقلال در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان بازی کنند برنامه کمی به هم می‌ریزد و هر دو تیم دو هفته بعد از بقیه تیم‌ها مسابقات هفته ششم‌شان را برگزار می‌کنند. در ادامه بازی‌های هفته هشتم و نهم هم مرتب و با فاصله‌ای معقول برگزار می‌شود تا برسیم به نخستین اردوی ملی و فیفا‌دی. بین هفته هشتم و نهم حدود 20 روز فاصله افتاده که در این مدت اردوی تیم ملی برگزار خواهد شد‌. فاصله هفته نهم و دهم هم منطقی است با این تفاوت که اگر استقلال و پرسپولیس به نیمه‌نهایی برسند بازی‌های هر کدام از این دو تیم سه روز عقب خواهد افتاد و اینطوری یک گسست در برنامه سازمان لیگ به وجود می‌آید. دقیقا به همین خاطر است که بین بازی‌های هفته دهم و یازدهم که در مهر ماه برگزار می‌شود فاصله زیاد شده و به 10 روز می‌رسد. این برای تیم‌های دیگر می‌تواند محل اعتراض باشد چرا که تیم‌ها تا حدودی از شرایط مسابقه خارج خواهند شد. همچنین تیم‌هایی که در هفته یازدهم حریف استقلال و پرسپولیس هستند نیز سردرگم می‌شوند. در واقع اگر این دو تیم پرطرفدار تهران به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسند برای ایران و فوتبالش یک اتفاق استثنایی و ویژه رقم خواهد خورد اما این اتفاق بزرگ کل برنامه هفته یازدهم لیگ برتر را به هم می‌ریزد.


بعد از این البته هفته‌های 12، 13، 14 و 15 لیگ به موقع، با فاصله منطقی و در روزهای آخر هفته برگزار خواهد شد تا با این شرط که تیم‌هایی که ملی‌پوش ندارند بازی‌های‌شان را یک روز دیرتر از بقیه برگزار می‌کنند. زمان برنامه آخر 21 آذر در نظر گرفته شده و نخستین بازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2019 روز 17 دی خواهد بود. این یعنی که تیم ملی چیزی حدود 25 روز برای آماده‌سازی زمان دارد که کی‌روش یا جایگزینش بیشترین استفاده را از این زمان خواهند برد. از طرفی اگر تیم ملی به فینال این رقابت‌ها برسد و در مسابقه روز 12 بهمن حاضر شود تعطیلات نیم فصل بیش از 40 روز طول خواهد کشید و البته نمی‌توان بلافاصله بعد از فینال جام ملت‌ها نیم فصل دوم را آغاز کرد.


همین مساله باعث خواهد شد برنامه‌ریزی نیم فصل دوم برای سازمان لیگ بسیار دشوار شود هر چند فتاحی و همکارانش مثل سال قبل مجبور نیستند مسابقات را 7 اردیبهشت به پایان برسانند و به خاطر برنامه‌های تیم ملی و جام جهانی مسابقات را فشرده برگزار کنند. از سوی دیگر باید فصل تازه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که هر ساله از هفته آخر بهمن برگزار می‌شود را هم در نظر گرفت که احتمالا به خاطر جام ملت‌های آسیا با تاخیری یک هفته‌ای آغاز خواهد شد و این هم می‌تواند برنامه‌ریزی سازمان لیگ برای نیم فصل دو را دچار اختلال کند چرا که سایپا نماینده چهارم ایران هم یک هفته قبل از شروع مسابقات گروهی باید در مرحله پلی‌آف حاضر باشد.

 

محمد قراگزلو

دیدگاه‌ها