کد خبر : 1540278 | 01 مرداد 1397 ساعت 11:23 | 22K بازدید | 0 دیدگاه

حمله‌ی بیلد به مسوت اوزیل

بیلد: اوزیل می‌گوید همه اشتباه کرده‌اند به جز من

روزنامه‌ی بیلد آلمان امروز در واکنش به بیانیه‌ی دیروز مسوت اوزیل، به تحلیل مطالب منتشر شده توسط او پرداخته.

بیلد: اوزیل می‌گوید همه اشتباه کرده‌اند به جز من

به گزارش "ورزش سه"، روزنامه‌ی بیلد معتقد است مسوت اوزیل دیشب با انتشار سه پست در فیسبوک به زمین و زمان انتقاد کرده اما دریغ از یک انتقاد به خود. اوزیل از فدراسیون فوتبال آلمان، رسانه‌ها، اسپانسرها، و حتی مدرسه‌‌ی دوران کودکی‌اش انتقاد کرده ولی پیام او این است : همه اشتباه کرده‌اند ولی فقط یک نفر مرتکب هیچ اشتباهی نشده : من، مسوت اوزیل.

 

بیلد می‌نویسد بخش اول از بیانیه‌ی سه‌قسمتی مسوت اوزیل سرشار از اشاره به دیدار او با رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان است. این اولین باری است که اوزیل به این اتفاق اشاره می‌کند. ولی بعد از دو ماه جنجال در آلمان، دریغ از یک اشاره‌ی کوچک به انتقاد از خود درباره‌ی دیداری که همچنان در آلمان خبرساز است.



بیلد می‌گوید اوزیل از ارزشهای خود سخن می‌گوید ولی به این واقعیت توجه نمی‌کند که اردوغان دقیقاً بر خلاف ارزش‌های وطن او آلمان و کشور زادگاهش ترکیه عمل می‌کند. ترکیه‌ که زمانی یک کشور مسلمان دوستدار آزادی و از لحاظ دینی میانه‌رو بود در دوران صدارت اردوغان به یک دیکتاتوری اسلامی تبدیل شده است. اردوغان آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان را تقریباً به کلی از بین برده و روزنامه‌نگاران ترک و آلمانی تنها به دلیل انتقاد از او زندانی شده‌اند. اینها واقعیت‌هایی است که در بیانیه‌ی دیروز اوزیل کوچکترین اشاره‌ای به آنها نشده است.


اوزیل در بیانیه‌ی خود می‌گوید که رئیس‌جمهور آلمان و ترکیه برای او فرقی ندارد و اگر با پیشنهاد مشابهی از طرف رئیس‌جمهور آلمان روبرو می‌شد همان کار را می‌کرد. قیاسی مع‌الفارق بین رئیس‌جمهور آلمان، کسی که نماینده‌ی یک دموکراسی واقعی است و قدرتی تشریفاتی دارد با اردوغانی که روز به روز بر قدرت خود می‌افزاید، ده‌ها هزار منتقد خود را از دولت اخراج کرده و خود را حاکم مطلق‌العنان ترکیه می‌داند.


اوزیل می‌گوید فارغ از نتیجه‌ی انتخابات در ترکیه اگر به آن زمان برمی‌گشت باز هم با رئیس‌جمهور ترکیه عکس می‌گرفت. از این جمله‌ی اوزیل بوی لجبازی به مشام می‌رسد. اردوغان در آلمان از میان ترک‌های ساکن این کشور، نسبت به ترکهای مهاجر ساکن در دیگر کشورها بیشترین رای را بدست آورده که بخشی از آن به دلیل حمایت بی چون و چرای مسوت اوزیل از کارزار انتخاباتی‌اش بوده. اوزیل به اینکه باعث شده ترک‌هایی که در آلمان در آزادی زندگی می‌کنند به اردوغان رای بدهند تا هموطنان‌شان در ترکیه زیر یوغ یک دیکتاتور زندگی کنند، اشاره‌ای نمی‌کند.

 

اوزیل می‌گوید چیزی که برایم قابل پذیرش نیست این که رسانه‌ها عملکرد بد تیم ملی آلمان در جام جهانی را صرفاً به ریشه‌های دوگانه‌ی من و یک عکس مرتبط کردند.


بیلد می‌نویسد این ادعای اوزیل واقعاً مسخره است. هیچ روزنامه، وبسایت یا تلویزیونی در آلمان، ترک بودن اوزیل را عامل فاجعه‌ی مانشافت در جام جهانی ندانسته. این ادعایی است که توسط اوزیل جعل شده تا او را در چشم رسانه‌ها قربانی نژادپرستی و بی‌عدالتی نشان بدهد.


اوزیل می‌گوید روزنامه‌های آلمانی از تبار ترک من و عکسم با اردوغان به عنوان پروپاگاندایی سیاسی و با هدف پیشبرد برنامه‌ی سیاسی‌شان استفاده کردند.


بیلد می‌نویسد اوزیل با این جمله به شکل خطرناکی به عملکرد همیشگی اردوغان و دیگر دیکتاتورها نزدیک می‌شود. اینکه هر کسی به خود جرات دهد و از آنها انتقاد کند مسلماً به دنبال پیشبرد یک برنامه‌ی سیاسی است.


اوزیل می‌گوید رسانه‌ها عملکرد من را مورد انتقاد قرار ندادند بلکه به ترک‌تبار بودنم حمله کردند ... روزنامه‌ها سعی کردند آلمان را علیه من بشورانند.

 

بیلد می‌نویسد این جمله‌ی اوزیل داستانی بیش نیست. رسانه‌ها در آلمان عملکرد اوزیل را مورد انتقاد قرار دارند و انتقادهایشان به او به جا و درست بود. هیچ رسانه‌ی معتبری در آلمان تبار او را مورد انتقاد قرار نداده. این از مواضع درست رسانه‌های آزاد وطن اوزیل حکایت دارد، رسانه‌هایی که او با استفاده از بهانه‌‌ی نژادپرستی بدون هیچ مدرک و دلیل محکمی به آنها حمله می‌کند.


اوزیل در ادامه در نقش قربانی، نقشی که برای خود ساخته و پرداخته غرق می‌شود، نقشی که هیچ جای پایی در واقعیت ندارد. هیچکدام از رسانه‌های آلمانی که به عکس گرفتن او با اردوغان انتقاد کرده بودند خواستار اخراج اوزیل از تیم ملی آلمان نشده بودند، حتی بیلد چنین تقاضایی مطرح نکرده بود. لوتار ماتئوس هم به خاطر دیدارش با پوتین در آلمان به شدت با انتقاد مواجه شده بود و بیلد هم او را با سخت‌ترین الفاظ مورد انتقاد قرار داده بود.

 

منبع : بیلد        مترجم : آرش جلال منش

دیدگاه‌ها