کد خبر : 1541285 | 05 مرداد 1397 ساعت 12:02 | 27.8K بازدید | 0 دیدگاه

هوای تازه، هوسِ برد؛

تراکتور، حالا طلسم را بشکن!

تراکتور هیچ گاه لیگ را با پیروزی در خارج از خانه آغاز نکرده و حالا شاگردان توشاک امیدوار به شکستن این طلسم منفی هستند.

تراکتور، حالا طلسم را بشکن!

به گزارش "ورزش سه"، هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، از چهارم مرداد آغاز خواهد شد. تراکتورسازی در اولین مسابقه، روز پنجم مرداد ماه میهمان تیم تازه لیگ برتری شده نفت مسجد سلیمان خواهد بود. مطمئنا بازی اول در شروع هر تورنمت و لیگی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هواداران و دوستداران تیم های لیگ برتری، پس از تعطیلی های سپری شده منتظر رونمایی از تیم محبوبشان هستند.

 

باتوجه به آغاز لیگ برتر، عملکرد تراکتوری ها در بازی های افتتاحیه لیگ برتر را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

نگاهی گذرا به 10 مسابقه نخست انجام شده تراکتور در ادوار لیگ برتر نشان می دهد که قرمزها به جز یک مرتبه که با رسول خطیبی فولاد را در تبریز شکست دادند، هیچ گاه موتورشان از ابتدای لیگ روشن نشده است.


5 باخت، 4 تساوی و تنها یک برد، حاصل کار تبریزی ها در 10 مسابقه آغازین لیگ برتر بوده است. در این 10 مسابقه قرمزها 5 بار میزبان و 5 بار هم میهمان بوده اند که عملکردشان در خانه، 3 تساوی، یک باخت و یک برد بوده است.

 

اوضاع در خارج از خانه اسفناک تر است. در 5 دوره ای که تراکتور لیگ را با بازی در خارج از خانه آغاز کرده، تنها یک بار موفق به کسب امتیاز شده و 4 بار هم شکست خورده است. جالب این که آن یک تساوی هم به اولین دوره لیگ حرفه ای برمی گردد. جایی که تراکتور لیگ را با تساوی مقابل پاس تهران آغاز کرد و در انتهای همان لیگ نیز، به دسته پایین تر سقوط کرد. این یعنی پس از بازگشت به لیگ برتر، تراکتورسازی هر گاه افتتاحیه لیگ را در خارج از خانه برگزار کرده، 100 درصد شکست خورده و این آمار ضعیف دیدار با نفت مسجد سلیمان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. همین نکته می تواند انگیزه  بزرگی برای شاگردان توشاک جهت از پیش رو برداشتن تیم تازه لیگ برتری شده نفت مسجد سلیمان باشد.

 

در بحث گل زده و گل خورده نیز آمار همچنان نگران کننده می باشد. در این 10 مسابقه، قرمزهای آذربایجان 11 بار دروازه خود را باز شده دیده اند؛ یعنی میانگین 1/1 گل خورده در هر دیدار! البته، با کسب سه تساوی صفر بر صفر مقابل پاس، سایپا و نفت تهران، تیم تبریزی موفق به ثبت کلین شیت در دیدارهای ابتدایی خود بوده و 11 گل خورده این تیم در 7 دیدار دیگر به ثبت رسیده است.


در مقابل، تراکتوری ها فقط 7 بار موفق به گشودن دروازه حریفان خود در مسابقات ابتدایی لیگ برتر شده اند و میانگین گل زده‌شان در این 10 دیدار کمتر از یک گل در هر دیدار یعنی 0/7 گل بوده است.


اما از یک بعد دیگر نیز می توان به نکات آماری بازی های تراکتور در آغاز لیگ برتر هم پرداخت. سرخ پوشان پیش از این 3 بار لیگ برتر را با بازی مقابل نمایندگان استان خوزستان آغاز کرده اند که حاصل کار یک برد مقابل فولاد و یک تساوی و یک شکست مقابل استقلال خوزستان بوده است و بازی با نفت مسجد سلیمان چهارمین دیدار آن ها با تیم های خوزستانی در آغاز لیگ برتر خواهد بود.


با همه این اوصاف، آمار و ارقام هیچ گاه نتوانسته نتایج دیدارها را از پیش تعیین کند و باید منتظر بود و دید جان توشاک خواهد توانست از همان ابتدا موتور تراکتور را روشن کند یا دچار اپیدمی عدم کسب پیروزی در بازی های اغازین لیگ برترِ تراکتور در خارج از خانه خواهد شد؟

 

حامد حاجی محمدی

دیدگاه‌ها