کد خبر : 1548656 | 03 شهریور 1397 ساعت 15:03 | 22K بازدید | 0 دیدگاه

نمایش موفق ستاره‌هادر آبادان

امیدهای پرسپولیس در سفر به قطر (گزارش)

توقف پرسپولیس طی سه هفته اخیر اکنون آنها را در آستانه جدال مقابل الدحیل در فاصله سه امتیازی با صدرنشین لیگ ایران قرار داده است.

امیدهای پرسپولیس در سفر به قطر (گزارش) 

به گزارش ورزش سه ،  پرسپولیس با نه امتیاز در رده سوم جدول در پایان هفته پنجم جا گرفته است و این در حالی است که این تیم در 3 هفته گذشته 6 امتیاز مهمی را در راه صدرنشینی از دست داد.


بعد از برد ارزشمند مقابل پدیده در هفته ابتدایی، یک برتری 3 گله مقابل فولاد خوزستان آنها را بار دیگر در قامت مدعی و صدرنشین قاطع در لیگ نشان داد اما در ادامه نمایش ناامیدکننده مقابل استقلال خوزستان و نفت مسجد سلیمان که با خاموشی تیم تهاجمی این تیم همراه بود، آنها را از صدر دور کرد. هرچند تساوی خارج از خانه مقابل نفت آبادان با یک نمایش 45 دقیقه‌ای مناسب در نیمه دوم بار دیگر بارقه امید را پیش از جدال برابر الدحیل برای سرخ‌ها پررنگ کرده است.

 

1330493

 

 

سیامک؛ نعمتی برای پرسپولیس 


بهترین بازیکن این فصل پرسپولیس بدون شک سیامک نعمتی است. او با نمایش فوق‌العاده‌اش توانسته کانون توجهات را به خود جلب کند. برانکو در لیگ هفدهم به دنبال تقویت خط حمله‌ی خود برای حضور در 3 جام بود. گادوین منشا و سیامک نعمتی در لیگ شانزدهم با عملکرد درخشان‌شان در پیکان، نظر مثبت برانکو را جلب کرده بودند و در ابتدای فصل هفدهم نیز به پرسپولیس پیوستند. برانکو لیگ را با زوج منشا – طارمی آغاز کرد که جنجال های زیادی را به همراه داشت. اما همه چیز پس از هفته‌ی هفتم تغییر کرد.

خبر محرومیت طارمی، تمام برنامه‌های برانکو را در خط حمله تحت تاثیر قرارداد. خیلی زود علی علیپور جانشین طارمی  شد و سیامک نعمتی که به عنوان یار کمکی در پست هافبک راست و چپ جذب شده بود، آلترناتیو سوم برانکو در خط حمله شد. محرومیت طارمی برخلاف انتظارات تاثیر مثبتی بر روی روند خط تهاجمی تیم برانکو داشت. علی علیپور هر هفته گل می‌زد و پرسپولیس را به قهرمانی نزدیک‌تر می‌کرد، اما برخلاف علیپور دیگر مهاجم پرسپولیس یعنی  گادوین منشا عملکرد خوبی نداشت. او که در لیگ شانزدهم یکی از کاندیدهای آقای گلی بود،  تنها در نیم فصل اول 2 گل به ثمر رساند. عملکرد ضعیف منشا در خط حمله و محرومیت پرسپولیس از پنجره نقل و انتقالاتی زمستان، سیامک  نیمکت‌نشین را به یکی از بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی تبدیل کرد.

 

1330491


سیامک در پیکان در پست بال چپ بازی می‌کرد و به تیمی آمد که نفراتی چون وحید امیری، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان در پست هافبک در آن توپ می‌زدند و بدون شک، راه سختی پیش رو داشت. هرچه بود اما سیامک ماند و تلاش کرد تا شایستگی‌های‌اش را به برانکو ثابت کرد و بالاخره به یکی از بازیکنان فیکس سرخ‌ها تبدیل شد. او هر هفته بهتر از هفته گذشته بود وبا ثمر رساندن گل‌های حساس جای خود را در ترکیب اصلی محکمتر از گذشته می‌کرد . بازی رفت مقابل السد که با شکست سه بر یک پرسپولیس همراه بود آخرین بازی بود که برانکو کارت سبز را در جیب گادوین منشا قرار داد. بعد از آن بازی منشا جایگاه ثابتش را از دست داد و سیامک جانشین دائمی او در خط حمله شد.

او در سه دیدار اخیر روی دور بدشانسی افتاده است و نتوانسته به خواسته خود دست یابد. سیامک نعمتی که با گرفتن پنالتی در جدال هفته اول برابر پدیده و در ادامه ثبت دو گل مقابل فولاد یکی از ستاره‌های سرخپوشان لقب گرفته بود، بعد از دیدار مقابل استقلال خوزستان کمتر توانسته به موفقیت فردی خود ادامه دهد. نعمتی در بازی مقابل نفت آبادان نیز زوج هجومی پرسپولیس بود اما تقریبا هیچ فرصت مناسبی برای ضربه زدن که شگرد خاص او محسوب می‌شود با دفاع چند لایه زردپوش به دست نیاورد تا ۹۰ دقیقه کم‌اثر را پشت سر بگذارد.

نعمتی البته با دوندگی بالای خود همانند گذشته یکی از مهره‌هایی بود که خط دفاعی نفت را به دردسر انداخته بود و با توجه به سابقه گل‌زنی مقابل نماینده قطر یکی از امیدهای تیم برانکو برای جدال مقابل الدحیل محسوب می‌شود.

 


امیدواری به بازگشت آقای گل


علیپور در بهترین فرصتی که هم‌تیمی‌هایش نصیبش کردند توانست پس از 3 هفته برای پرسپولیس گل بزند. آقای گل فصل گذشته لیگ برتر، در پایان هفته پنجم ۲ گل به ثمر رسانده است تا کورس خود برای تکرار موفقیت فصل گذشته را استارت بزند. علیپور فصل قبل در پنج هفته ابتدایی لیگ حتی همین دو گل را هم نزده بود. اولین گل علیپور در فصل گذشته مربوط به هفته 5 می‌شود. و بعد از آن بود که موتورش روشن شد و تا پایان فصل ۱۸ گل دیگر هم زد تا با اختلاف زیادی آقای گل لیگ برتر شد.در لیگ شانزدهم، اولین گل علیپور در هفته ۱۷ و مقابل فولاد خوزستان به ثمر رسیده بود! بعد از آن هم در سه هفته متوالی ۲۶، ۲۷، ۲۸ گل زد . مهمترین گل او نیز گل قهرمانی بود که به  سبزپوشان تبریز زد. در لیگ پانزدهم هم شرایط برای علیپور به همین صورت بود. علیپور در هفته اول به پدیده گل زد و برای گل دومش، ۹ هفته صبر کرد و در هفته‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۴ هم گل زد. نیم‌فصل لیگ چهاردهم راهی پرسپولیس شد و دو گل هم برای این تیم زد. یکی در هفته ۲۳ و دیگری هم آخرین بازی لیگ بود که به استقلال زد.علی علیپور نشان داده که مهاجم فرصت طلبی است. او به خوبی خود را در موقعیت گلزنی قرار می دهد و از اندک فرصت ها نیز بهترین بهره را می‌برد.

 

1330494


او فصل گذشته نرخ تبدیل شوت به گل بسیار بیشتری نسبت به دیگر مهاجمان داشت ولی در این میان ضعف‌هایی نیز در خط حمله دارد. او برخلاف طارمی که یک مهاجم سایه است، نمی تواند به کمک هافبک‌ها بیاید و روند موقعیت‌سازی را تسریع بخشد. طارمی به خوبی می‌توانست با هافبک‌ها همکاری کند، مدافعان حریف را همراه خود به جلو ببرد، فضا‌سازی کند و در نهایت به فرآیند هجومی تیم کمک بیشتری برساند. اما علیپور بیشتر تمایل دارد در محوطه جریمه بماند و نقش یک مهاجم هدف را ایفا کند؛ منتظر سانترها و پاس های در عمق هافبک ها بنشیند، در چنین شرایطی حریفان می‌توانند با تراکم بازیکن در یک سوم زمین خودی و یک دفاع یار به یار اتصال هافبک‌ها به او را قطع کنند و مانع از گلزنی او شوند.  علیپور که طی هفته اخیر از عدم ارسال پاس مناسب برای دستیابی به دروازه حریفان توسط هم‌تیمی‌هایش ناراضی بود، ولی این هفته در مقابل نفت آبادان  چند موقعیت ایده آل نصیب خود دید. یکی از آنها توسط بشار رسن نصیبش شد که در دقایق ابتدایی بازی و در مصافی تک به تک با گردان آن را با بی دقتی از دست داد. در نهایت اما عالیشاه با پاس گل ضربه سرش، این بازیکن موقعیت شناس را در فرصت گلزنی قرار داد تا او به 3 هفته بدشانسی خود پایان دهد. گلزنی علیپور اتفاق بسیار خوبی حال باید باید دید در جدال مقابل الدحیل و با توجه به فشردگی بازی شرایط به چه شکل برای آقای گل سرخپوشان پیش خواهد رفت.

 

 

تغییرات تاکتیکی در آبادان برای الدحیل


پرسپولیس این هفته بر خلاف هفته گذشته عملکرد قابل قبولی در مقابل نفت آبادان داشت . برانکو این هفته ترکیب اصلی خود را تغییر نداد اما وظایف عالیشاه و نعمتی و بشار رسن و حتی علیپور و نور الهی کاملا تغییر یافته بود و در طول بازی پرسپولیس موقعیت‌های بیشتری بدست آورد و در گرمای آبادان نه تنها گل ماحصل اشتباه مدافعین و بیرانوند را جبران کرد بلکه دو توپ را هم به تیر زد. پرسپولیسی‌ها حرکات در عمق بیشتری داشتند و حرکات ترکیبی به خصوص در ضربات کرنر و پشت هیجده قدم نشان از طرح جدیدی را می‌داد.


پرسپولیس توسط مثلث نعمتی در راست و بشار در میانه میدان و نور الهی در چپ و حضور علیپور و عالیشاه در جلوی این مثلث استراتژی موثرتری به نسبت دو بازی قبل داشت و تیم برانکو در این دیدار تهاجمی‌تر از 2 هفته گذشته بازی کرد. شرایط کنونی پرسپولیس در تقابل با الدحیل قطر با ستاره‌ها و نیمکت غنی‌اش بی شباهت به شرایط نفت آبادان نیست و به مراتب پرسپولیس شرایط دشوارتری نسبت زردپوشان نفت آبادان در مقابل نماینده قدرتمند قطر خواهد داشت.

 

1330492

 


گزارش: آرتین چراغی

دیدگاه‌ها