کد خبر : 1568563 | 22 آبان 1397 ساعت 18:40 | 14.1K بازدید | 0 دیدگاه

کارنامه خادم را نباید با نتایج جهانی امسال بسنجیم

لالوویچ: وضع کشتی ایران مثل فوتبال آلمان است

رییس اتحادیه جهانی کشتی گفته خیلی خوب شرایط و قوانین داخلی ایران را درک کرده و به دنبال راه حلی برای به وجود نیامدن مشکل می‌گردد.

لالوویچ: وضع کشتی ایران مثل فوتبال آلمان است

به گزارش "ورزش سه"، رسول خادم که بیش از 4 سال اداره فدراسیون کشتی را برعهده داشت، در این مدت توانست رابطه نزدیکی با رییس اتحادیه جهانی پیدا کند و نتیجه آن هم عضویتش در هیات رییسه این اتحادیه برای چند سال بود. رییس صربستانی اتحادیه جهانی کشتی که چند باری به ایران سفر کرده، با ابراز تاسف از استعفای خادم روال انتخاب جانشین برای او را قانونی می داند.


ایران ورزشی با نناد لالوویچ درباره اتفاقات اخیر کشتی ایران به گفت و گو پرداخته که حاصل را در ادامه می خوانید.


* احتمالا در جریان تغییرات در کشتی ایران هستید.


بله. می دانم که فدراسیون کشتی ایران با استعفای خادم و همه همکارانش در این فدراسیون در مسیر یک تغییر اساسی قرار گرفته است. من معتقدم که حالا باید منتظر باشیم تا مجمع فوق العاده شکل بگیرد برای اینکه این استعفا را بپذیرد و فردی مسوولیت فدراسیون را بر عهده گیرد تا مقدمات برگزاری انتخابات شکل بگیرد. این یک روال نرمال است که می بینیم در کشتی ایران در حال انجام است. اساسنامه فدراسیون کشتی به خوبی مشخص کرده که چه روندی باید شکل بگیرد. مجمع فوق العاده باید شکل بگیرد و اعضای مجمع درباره استعفای خادم تصمیم بگیرند. اگر استعفا را پذیرفتند، سپس فردی را بگذارند تا مجمع انتخاباتی. را برگزار کند. منتظرم که مجمع فوق العاده کشتی شکل بگیرد. این یک روال قانونی است که باید دنبال شود. دموکراسی بهترین روش است و راه دیگری وجود ندارد.


* دوره مدیریت خادم در فدراسیون کشتی ایران را چطور ارزیابی می کنید.


از نظر من خادم مدیر خوبی بود وسعی کرد برخی مشکلات را رفع کند. من خوشحالم که او توانست تغییراتی در بخش زنان دهد. چه با راه اندازی گراپلینگ، چه با فعالیت هایی که در بخش تربیت مربی و داور زن انجام داد. ضمن اینکه در زمینه کشتی پهلوانی هم خیلی سخت کار کرد. من فکر می کنم هنگام تحلیل عملکرد یک مدیر باید به این قبیل کارهای او توجه کنیم نه نتیجه ای که یک تیم در یک رویداد به دست آورده است.


* منظورتان نتیجه تیم ملی ایران در رقابت های جهانی امسال است؟


دقیقا. شاید تیم ملی ایران نتیجه خوبی نگرفت اما همه کسانی که در ایران طرفدار کشتی هستند، باید بدانند که هر تیمی یک دوران گذار دارد تا برای رویدادهای آینده آماده شود. برای مثال تیم ملی روسیه در رقابت های قهرمانی دوره قبل هیچ مدال طلایی به دست نیاورد. اما این بار 10 طلا به دست آورد. این تغییر در عرض یک سال اتفاق افتاده است. خب این نتیجه به خوبی نشان می دهد که روسیه سال قبل در مسیر تغییر تیم و برنامه‌ریزی برای رقابت‌های امسال و همچنین المپیک پیش رو بوده است.


* پس، از نظر شما نباید نتایج معیار قضاوت درباره عملکرد فدراسیون‌های مختلف باشد.


درست است. گاهی فدراسیون‌ها خودشان را پشت قهرمانان بزرگ پنهان می کنند و فقط به مدال آوری آنها تکیه می کنند؛ در حالیکه در زمینه‌های دیگر کار چندانی انجام نمی دهند. من تردیدی ندارم که تیم ملی ایران دوباره به روزهای خوبش برمی گردد و تیم قوی خواهد شد. این مشکلی است که در همه کشورها و فدراسیون ها وجود دارد و گاهی تیم های ملی افت می کنند. برخی مواقع این شرایط در پی یک تغییر نسل اتفاق می افتد و ایران هم در حال حاضر در چنین شرایطی وجود دارد. من اطمینان زیادی داریم که تیم ملی ایران در المپیک توکیو نتیجه فوق العاده ای می گیرد و بازگشت قهرمانانه ای دارد.


به تیم ملی فوتبال آلمان نگاه کنید. برای این تیم درجام جهانی امسال چه اتفاقی افتاد؟ این تیم قهرمان دوره قبل بود اما امسال همه دیدیم که چه شرایطی در جام جهانی داشتند و چطور در ابتدای راه حذف شدند. خب حالا با نگاه به این نتیجه باید بگوییم تیم ملی آلمان ضعیف است و منتظر باشیم تا مسائل مختلف برای فدراسیون این کشور اتفاق بیفتد؟ تنها دلیل  این نتیجه تغییراتی است که فدراسیون و مربی تیم در ساختار تیم داده بودند و قطعا تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید کمی فرصت باشد.


* البته درباره داوری ها هم بحث های مطرح بود.


 هر کشور یا فدراسیونی روزهای اینچنینی را پشت سر می‌گذارد و در ین موارد موضوع داوری هم مطرح می شود. البته من هم با اینکه معتقدم داوری‌ها خیلی خوب بود؛ اما این را هم می‌پذیرم که ما در این زمینه نیاز داریم کار بیشتری انجام دهیم.


*‌ فدراسیون کشتی سال پرحاشیه‌ای را هم سپری کرد و در تعامل با اتحادیه جهانی مسائلی داشت.

 

مشکلاتی که در ایران وجود داشت و مسائلی که در جریان رقابت‌های رومانی اتفاق افتاد و در پی آن وجود یک مشکل همیشگی، فشار مضاعفی به فدراسیون کشتی ایران وارد کرد که خوب نبود. من به خوبی و کامل می دانم که چه شرایطی در ایران وجود دارد و اینکه ورزشکاران ایران با ورزشکاران اسرائیل بازی نمی‌کنند، یک قانون کلی است. ما با مسئولان ایرانی مذاکرات بسیاری درباره این موضوع داشتیم و خواستیم که شرایط تغییر کند. البته تا امروز این شرایط تغییر نکرده؛ اما ما می توانیم در بخش‌های دیگر تغییراتی بدهیم و خیلی آهسته در مسیر تغییر قدم برداریم.


*‌ تغییر قوانین اتحادیه جهانی؟ شرایط قبلی نشان داده که تهدید و تعلیق راه حل این موضوع نیست و این قانون کلی در ایران تغییر نمی کند. شاید نیاز است اتحادیه جهانی انعطاف بیشتری داشته باشد.


من هم معتقدم که ورزشکار نباید محروم شود و باید کمک کرد که قوانین کمی تغییر کند. اعتقاد دارم به اینکه خادم برای حل این موضوع تلاش زیادی کرد؛ اما خب خیلی اتفاقی نیفتاد. من به خوبی می فهمم که در ایران چه شرایطی وجود دارد و مسائل اجتماعی کشور شما به چه شکل است.


*‌خب با توجه به این موضوع، فکر می کنید چه چیزی می تواند راه حل این موضوع باشد که ورزشکاران و فدراسیون ایران با مسائلی مثل تعلیق و محرومیت، تهدید نشود.


من فکر می کنم تنها راه اینست که همه ما کنار هم بگردیم و یک راه حلی پیدا کنیم و  تصمیمی که می گیریم در نتیجه یک توافق باشد، بین ما و ورزش ایران.


* نشست تان با صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران چطور بود؟


جلسه خیلی خوبی بود. فکر می کنم این جلسه شکل گرفت تا ورزش ایران هم صدای من را درباره مشکلاتی که وجود دارد، بشنود.


*‌به نظر می رسد که برخی تغییر قوانین در اتحادیه جهانی در مسیر حل این مشکل صورت گرفته. درست است؟


ما یک خانواده ایم و ایران برای ما فدراسیون بسیار مهمی است. کشتی ورزش بسیار مهمی برای ایرانیان است  و به خاطر این عشق و علاقه و کشتی گیران خوبی که ایران دارد، ما به کشتی ایران احترام می گذاریم. خواسته قلبی من این است که ایران به زودی به شرایط 10 سال قبلش برگردد و همان نتایج را تکرار کند. ضمن اینکه به قوانین خودمان هم احترام می‌گذاریم.

دیدگاه‌ها