کد خبر : 1568960 | 24 آبان 1397 ساعت 17:10 | 94.5K بازدید | 0 دیدگاه

فوتبالی که از تعلیق گریخت

پایان غائله فدراسیون فوتبال با ماده ۶۰

سرانجام پس از برگزاری جلسات متعدد بین مسئولان ارشد ورزش کشور مهدی تاج با اتکا به قوانین مدیریتی کشور بر مسند خود باقی ماند و به این ترتیب فوتبال ایران از خطر تعلیق گریخت.

پایان غائله فدراسیون فوتبال با ماده ۶۰

به گزارش “ورزش سه” خبر خداحافظی مهدی تاج و معاونینش درست دو روز قبل از برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا، تیتر اول تمامی رسانه‌ها را به تسخیر خود درآورد و جنجال زیادی در محافل ورزشی راه انداخت. قضیه به حدی جدی شد که پای اینفانتینو، رییس فیفا هم به ایران باز شد و علی لاریجانی که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد از مکاتبات شخصی‌اش با این فرد سخن به میان آورد. مکاتبه‌ای که هیچ سرانجامی نداشت و تنها به یک جمله ختم شد؛ تعلیق فوتبال ایران در صورت دخالت نهاد ثالث! 

 

همین قضیه کافی بود که جنجال یک هفته‌ای را در فوتبال ایران به وجود آورد. برخی با قاطعیت از رفتن تاج سخن می‌گفتند، برخی به دنبال این بودند رئیس فدراسیون را وادار به استعفا کنند و برخی دیگر تمام و کمال پشت اولین فرد اجرایی فوتبال ایران ایستادند و نگران تعلیق این ورزش قبل از فرارسیدن جام ملت‌های آسیا و مقدماتی جام جهانی بودند. نگرانی که ریشه‌ در سال ۲۰۰۶ و برکناری محمد دادکان بعد از جام جهانی و تعلیق فدراسیون از سوی فیفا داشت. حالا تاریخ در حال تکرار بود و روسای دو نهاد مهم فوتبالی مانند فیفا و AFC با حضور در ایران شخصا تذکرات مهمی در خصوص تعلیق به وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال داده بودند.

 

پس از خروج اینفانتینو و شیخ سلمان از ایران جلسات متعددی برای اقناع مجلس شورای اسلامی و غیر دولتی  برگزار شد. در ابتدا مجلس سندی را منتشر کرد که طبق آن اساسنامه تدوین شده فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۸۷ به تایید این ارگان رسیده بود و ناچار به پیروی از آن‌ بودند. از طرفی دیگر تمامی روسا به این موضوع ایمان داشتند که فیفا در این رابطه جدیت کامل را دارد و در صورت اتخاذ تصمیمی نادرست زلزله‌ای فوتبال ایران را ویران خواهد کرد. 

 

اما در این میان وجود چهره‌ای جذاب در جلسات محرمانه وزیر ورزش با اینفانتینو و شیخ سلمان بسیار جلب توجه می‌کرد. سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک در طول سفر این دو به ایران در کنار مسعود سلطانی‌فر قرار داشت و باعث گمانه زنی‌های زیادی شد. به خصوص اینکه او از محبوبیت ویژه‌ای در هیئت دولت برخوردار است و به نظر کلید حل این مشکل فوتبال ایران محسوب می‌شد. حتی شایعاتی در خصوص جانشینی صالحی امیری به جای مهدی تاج به گوش می‌رسید که به واقعیت نپیوسته است. 

 

سرانجام از روز گذشته جلسات سرنوشت‌سازی در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد. ابتدا سلطانی‌فر با حضور در دفتر صالحی امیری با وی جلسه محرمانه‌ای برگزار کرد و سپس با اضافه شدن مهدی تاج ادامه یافت. جلسه‌ای که هیچ جزییاتی از آن به بیرون درز پیدا نکرد و تنها به امروز موکول شد. از صبح امروز باز هم این سه فرد در دفتر صالحی امیری حاضر شدند و به دنبال راه چاره‌ای برای عدم تعلیق فوتبال از یک طرف و احترام به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بودند.

 

سرانجام ماده شصت اساسنامه خدمات مدیریت کشوری راه را برای ماندن مهدی تاج بر مسند قدرت باز کرد. طبق این ماده افرادی که زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده‌اند می‌توانند تنها یکبار درخواست بازگشت به کار را بدهند تا ۳۰ سال خدمت دولتی آن‌ها پر شده و رسما بازنشسته شوند. قانونی که تنها راه نجات مهدی تاج به نظر می‌رسید. در این میان اظهارات ضد و نقیضی در خصوص معاونین رییس فدراسیون وجود دارد. محمدرضا ساکت، علی کفاشیان، محمود اسلامیان و فریدون اصفهانیان همگی بازنشسته هستند و بر خلاف تاج راه گریزی نخواهند داشت و باید دید در آینده چه تغییراتی در بدنه فدراسیون فوتبال رخ می‌دهد.

 

اما وقتی در خصوص این اتفاق با مهدی تاج صحبت کردیم، وی هرگونه موافقت خودش در خصوص این مسئله را رد کرد و همه چیز را به زمان سپرد. گویا همانطور که گفتیم به جز رییس فدراسیون تمامی معاونان او از مسند قدرت برکنار خواهند شد و این موضوع باعث تضعیف ساختار بزرگترین نهاد فوتبالی کشور خواهد شد. از طرفی دیگر مهدی تاج به دنبال این است با حفظ معاونینش استقلال فدراسیون فوتبال را حفظ کرده و بدون اتکا به تبصره و ماده‌ای به کارش ادامه دهد. تفکری که سرنوشت فدراسیون فوتبال را مبهم‌تر از قبل کرده و به نوعی به دنبال رفتن مسالمت آمیز مهدی تاج از ریاست فدراسیون است.

 

در انتها می‌توان به این نکته اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون بازنشستگان بسیار پیگیر و جدی است. تغییر و تحول در چند فدراسیون ورزشی اخیر به خوبی نشان دهنده این حقیقت است. حالا شایعاتی در خصوص تغییرات احتمالی در باشگاه پرسپولیس هم وجود دارد. حمیدرضا گرشاسبی جزو بازنشستگان دولتی ایران محسوب می‌شود و با توجه به اینکه باشگاه زیر نظر وزارت ورزش است، به ناچار باید صندلی خود را ترک کند و جایش را به فرد دیگری بدهد. شایعاتی که به احتمال فراوان در آینده به واقعیت می‌پیوندد و شاهد تغییرات مدیریتی در ساختار باشگاه پرسپولیس با توجه به تصویب قانون موجود خواهیم بود.

دیدگاه‌ها