کد خبر : 1569212 | 25 آبان 1397 ساعت 22:23 | 151.7K بازدید | 0 دیدگاه

فردا، جلسه حساس هیئت رییسه فدراسیون

شنبه سرنوشت ساز در انتظار فوتبال ایران

ظهر فردا هیئت رییسه فدراسیون فوتبال جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل می‌دهند و در خصوص قانون بازنشستگی تصمیمات مهمی را اتخاذ می‌کنند.

شنبه سرنوشت ساز در انتظار فوتبال ایران

به گزارش “ورزش سه” سرنوشت‌ساز ترین شنبه چند سال اخیر در انتظار فدراسیون فوتبال است. روزی که هیئت رییسه فدراسیون فوتبال جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل می‌دهند و در خصوص اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصمیم گیری خواهند کرد. مهدی تاج، علی کفاشیان، لیلا صوفی‌زاده، کاظم طالقانی، محمود شیعی، محمود اسلامیان، فریدون اصفهانیان، محمدرضا ساکت، هدایت ممبینی و حیدر بهاروند ۱۰ عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال هستند که از این میان به جز ممبینی و صوفی‌زاده باقی افراد بازنشسته هستند و باید مسند قدرت را ترک کنند.

 

روز گذشته با اعلام صالحی امیری، مهدی تاج با اتکا به ماده ۶۰ قانون مدیریت کشور می‌تواند به کار خود در فدراسیون فوتبال ادامه دهد اما همه معاونین او از کار برکنار شده و به گونه‌ای ساختار فدراسیون فوتبال با ریزش عجیبی مواجه شده و به قول معروف تاج ارکان اصلی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل است که رییس فدراسیون از پذیرش این ماده سر باز کرده و به دنبال تصمیم هیئت رییسه‌اش است. با این حال جلسه فردا تنها دو خروجی دارد که هر کدام سرنوشت فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

*خروجی اول: تاج تنهای تنها بر مسند قدرت
همانطور که گفته شد در صورت توافق هیئت رییسه مبنی بر پذیرش ماده ۶۰ توسط مهدی تاج، باقی افراد بالاجبار از سمت خود استعفا داده و این اداره فدراسیون را مشکل می‌کنند. با رفتن علی کفاشیان رییس فدراسیون نایب رییس اول خود را از دست داده و این سمت پس از برگزاری مجمع اصلی به فرد دیگری واگذار می‌شود. اسلامیان هم که جز بازنشستگان دولتی است از سمت مشاوری تاج استعفا داده و دیگر نمی‌تواند کمکی در تامین منابع مالی و رفع مشکلات متعدد فدراسیون کند. فریدون اصفهانیان دیگر فردی خواهد بود که علاوه بر جدایی از هیئت رییسه از ریاست کمیته داوران کنار می‌رود و به احتمال فراوان ثبات به وجود آمده در این کمیته به خطر می‌افتد. دیگر نهاد زیر مجموعه فدراسیون که با تغییر مدیریت رو به رو می‌شود سازمان لیگ است. حیدر بهاروند طبق لیست موجود جز بازنشستگان است و باید جای خود را به فرد دیگری بدهد.

در این میان رییس فدراسیون از رفتن یک فرد ضرر زیادی می‌بیند و به نوعی دست راست خود را از دست خواهد داد. محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال و رییس کمیته تیم‌های ملی با توجه به این قانون از کار برکنار شده و بازوی اصلی اجرایی فدراسیون فعلی از بدنه جدا خواهد شد. اتفاقی که به طور کامل فدراسیون فوتبال را خالی کرده و راه را برای دیگر مدیران جوان باز و از طرفی دست مهدی تاج را خالی‌تر از هر زمانی می‌کند.

 

 

*خروجی دوم: همه با هم می‌روند
اما احتمال دوم از همه جهات خطرناک‌تر و پر از ریسک خواهد بود. مهدی تاج که از حساسیت فیفا و‌ ای اف سی در این موضوع خبر دارد به احتمال فراوان همراه با دیگر یاران خود از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داده و حساسیت این دو نهاد ارشد فوتبال را بیش از پیش می‌کند. در آن صورت اداره فدراسیون طبق قانون باید به یکی‌ افراد نایب رییس (لیلا صوفی‌زاده) واگذار و تا برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب رییس، فدراسیون با سرپرست اداره شود. اتفاقی که در صورت استعفای کلیه اعضای هیئت رییسه غیر قابل اجرا است و وضعیت فوتبال ایران را در برزخی کامل قرار می‌دهد. در این صورت اداره فدراسیون به وزارت ورزش واگذار شده و با تعیین سرپرست اداره امور جاری پیش می‌رود.

اما نکته مهم در این میان توجه به حساسیت فیفا است. در صورتی که احتمال گفته شده به واقعیت بپیوندند مسئولان فیفا با دقت بر اتفاقات افتاده زوم می‌کنند و به دنبال جوابی بر این سوال هستند که چرا همه افراد با یکدیگر حاضر به استعفا شده‌اند. مسیری که فوتبال ایران را به تعلیق نزدیک می‌کند و آینده تیم‌های مختلف ملی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

 

می‌توان گفت که فوتبال ایران در انتظار حساس‌ترین و سرنوشت‌ساز ترین شنبه تاریخ خود است. مهدی تاج و تیم مدیریتی‌اش به دنبال استفاده از اهرم فشاری مثل فیفا و ای اف سی هستند تا با قدرت کار خود را دنبال کنند. از طرفی دیگر مجلس شورای اسلامی و وزارت ورزش به دنبال اجرای قانون مصوب هستند و ملایمتی از خود بروز نمی‌دهند و به همین دلیل دو راهی سختی پیش روی فوتبال ایران قرار گرفته است.

تنها موضوعی که در این میان برای اهالی فوتبال مهم خواهد بود، عدم تعلیق فدراسیون است.

دیدگاه‌ها