کد خبر : 1575619 | 21 آذر 1397 ساعت 15:53 | 209.9K بازدید | 0 دیدگاه

در حاشیه یک تقابل فوق جذاب

کوه به کوه نرسید، مسعود به افشین رسید!

تقابل افشین قطبی و مسعود شجاعی همه را به 8 سال پیش می برد؛ به روزهای بعد از جام ملت های آسیا که قطبی از تیم ملی خداحافظی کرد و یک شایعه دهان به دهان می چرخید.

کوه به کوه نرسید، مسعود به افشین رسید!

به گزارش "ورزش‌سه"، در جامعه ای به کوچکی فوتبال اختلاف میان اعضای آن معنایی ندارد؛ اگر اختلاف بین مربی و بازیکن باشد که دیگر شرایط سخت تر است؛ کسی چه می‌داند شاید روزی در جایی و در تیمی با تکیه بر ضرب المثل «کوه به کوه نمی رسد و آدم به آدم می رسد» دوباره رودرررو شوند. این حکایت درباره افشین قطبی و مسعود شجاعی نیز صدق می‌کند؛ همه یادمان هست کاپیتان کنونی تیم ملی و سرمربی فعلی فولاد خوزستان در دوران حضور در تیم ملی چه اختلافاتی پیدا و زمانی که قطبی ایران را ترک می‌کرد، چگونه با هم خداحافظی کردند. حالا بعد از 8 سال آنها در جریان دیدار تراکتورسازی و فولاد در روز جمعه با هم رودررو خواهند شد.


افشین قطبی و مسعود شجاعی فقط در تیم ملی مستقیم با هم کار کردند و بعید است در آینده نیز چنین تجربه ای تکرار شود. در روزهایی که تیم ملی شرایط خوبی در مقدماتی جام جهانی نداشت و برای صعود به جام جهانی 2010 نیاز به کسب 3 پیروزی مقابل امارات، کره شمالی و کره جنوبی داشت با افشین قطبی وارد میدان های سخت شد.

 

1362923


شجاعی در آن زمان به عنوان بازیکنی که عضو تیم اوساسونای اسپانیا بود و در لالیگا توپ می زد، یکی از نفرات سرشناس تیم ملی محسوب می شد. در آن مقطع هافبک تکنیکی تیم ملی که تک گل ایران در مسابقه عیدانه با عربستان را هم به ثمر رساند و البته نتوانست مانع از شکست و کنار رفتن علی دایی شود، با حضور قطبی یکی از چهره های سرشناس تیم ملی به حساب می آمد. او در ترکیب 3 دیدار پایانی مقدماتی جام جهانی بازیکن مورد اعتماد تیم قطبی بود. تیم ملی در تهران با تک گل علی کریمی امارات را شکست داد و در بازی با کره شمالی به تساوی بدون گل رسید تا برای صعود به مسابقات آفریقای جنوبی تنها به پیروزی برابر کره جنوبی در سئول نیاز داشته باشیم.


گلی که مسعود شجاعی در مسابقه با کره جنوبی زد، همه ما را به صعود امیدوار کرده بود؛ تا دقایق پایانی هم همه چیز خوب پیش می رفت اما گل تساوی در دقیقه 83 آب سردی روی رویاهای تیم ملی ایران و افشین قطبی بود. از آن مسابقه خاطره تلخی برای قطبی و شجاعی(گلزن مسابقه) باقی ماند اما این بازی نامیمون تازه شروع ماجراهای قطبی و شجاعی بود.


مربی ای که خیلی سریع لقب امپراتور فوتبال ایران را از آن خود کرده بود، بعد از ناکامی در بردن تیم ملی به جام جهانی جلساتی را با مسئولان فدراسیون فوتبال ایران برگزار کرد و در نهایت در سمت سرمربی تیم ملی ابقا و قرار شد در جام ملت های آسیا 2011 نیز هدایت ایران را برعهده داشته باشد.

 

قطبی در فاصله چند ماه بعد از جام جهانی سعی کرد با استفاده از پتانسیل های موجود تیم خوبی را روانه مسابقات کند اما در همان مقطع انتقادهای زیادی نیز از او و اقداماتش انجام می شد. در فاصله کمتر از یکماه مانده به شروع جام ملت های آسیا تیم ملی اردویی تدارکاتی را در قطر برگزار کرد و به ایران بازگشت تا با اعلام لیست نهایی دوباره به دوحه برگردد و مسابقات را آغاز کند. بعد از پایان اردوی اول تیم ملی در قطر یک شایعه عجیب کم کم داشت رنگ واقعیت به خود می گرفت؛ اینکه شجاعی و نکونام دو بازیکن فیکس تیم ملی و تیم اوساسونای اسپانیا مخالف مواضع قطبی هستند و به همین خاطر احتمال دارد از فهرست 23 بازیکن نهایی جام ملت ها خط بخورند. این اتفاق اما رخ نداد و قطبی با تغییر نظر خود این دو بازیکن را در لیست نهایی قرار داد و به قطر برد.

 

1362924


در ترکیب تیم ملی در جام ملت ها نیز نکونام به عنوان یار ثابت و شجاعی به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفتند و در ظاهرا مشکلی وجود نداشت، اما دو ستاره لالیگایی تیم ملی در آن مقطع چندان عملکرد فنی خوبی در ترکیب تیم نداشتند و برخی وجود اختلاف با افشین قطبی را دلیل این موضوع دانستند. اختلاف هایی که بعد از شکست مقابل کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا علنی شد؛ افشین قطبی پیشنهادی از تیم شیمیزو اسپالس ژاپن دریافت کرده و توافقاتی نیز صورت گرفته بود، ترجیح داد از قطر مستقیما به ژاپن سفر کند و به همین خاطر بعد از بازی با بازیکنان تیم ملی خداحافظی کرد.

 

بعد از بازگشت تیم به ایران موجی از شایعات درباره تیم ملی و وجود اختلاف نظرات مختلف شنیده می شد؛ رسانه ها هرروز مسائل جدیدی را از وجود اختلاف در تیم ملی منتشر می کردند که یکی از این حواشی به موضوع مسعود شجاعی و افشین قطبی برمی گشت. شجاعی انتظارش از قطبی این بود به عنوان یک لژیونر بیشتر در ترکیب تیم ملی بازی کند؛ او در بازی آخر با کره جنوبی که منجر به شکست تیم ملی هم شد در دقیقه 77 جایگزین کریم انصاری فرد شد تا ناراحتی‌اش بیشتر شود. به همین خاطر از نزدیکان تیم ملی و حاضران در اردو شنیده می‌شد وقتی فردای بازی با کره جنوبی قطبی به اتوبوس تیم ملی رفت تا با بازیکنان خداحافظی کند، شجاعی خودش را با او رودررو نکرده تا با سرمربی جدا شده برخوردی نداشته باشد. این اتفاق در روزی افتاد که اعضای تیم ملی سوار اتوبوس شده بودند و می‌خواستند برای بازگشت به ایران به فرودگاه بروند اما قطبی در قطر ماند تا به ژاپن سفر کند.


حالا با گذشت 8 سال از آن روزها قطبی و شجاعی بار دیگر با هم روبه رو می شوند؛ قطبی به عنوان سرمربی فولاد و شجاعی به عنوان کاپیتان تراکتورسازی. اینکه این دو نفر اتفاقات قبلی را به دست فراموشی سپرده اند یا نه، سوالی است که جواب آنها را در بازی حساس روز جمعه خواهیم گرفت. حالا خیلی ها منتظر هستند تا روز جمعه برسد و متوجه شوند آیا شجاعی قبل از شروع بازی به سمت مربی سابقش در تیم ملی می رود یا خیر.


دیدار تراکتورسازی و فولاد خوزستان ساعت 15 روز جمعه در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می شود.

 

1362922

دیدگاه‌ها