کد خبر : 1586660 | 07 بهمن 1397 ساعت 12:51 | 88.1K بازدید | 0 دیدگاه

چگونه فلیکس سانچز فوتبال قطر را متحول کرد؟

ظهور پپ گواردیولای شماره 2 از کمپ اسپایر

اینکه شما متولد بارسلونا باشید دلیلی برای مربی خوب بودن نیست اما اگر شما متولد بارسلونا باشید میتواند باعث شود گرایشات فوتبالی شما با اکثر مردم دنیا متفاوت باشد.

ظهور پپ گواردیولای شماره 2 از کمپ اسپایر

به گزارش "ورزش سه"، فلیکس سانچز , مرد موفق کاتالونیایی که از سال ۹۶ و در ۲۱ سالگی کار مربیگری را آغاز کرده , در همان ابتدای جوانی به تیم اول شهرش یعنی بارسلونا پیوست و مربی تیم جوانان این باشگاه شد. جایی که به مدت ۱۰ سال در آن مشغول به کار و تجربه اندوزی بود و کیست که نداند پایه های باشگاه بارسلونا براساس توتال فوتبال نهاده شده که این مکتب فوتبالی اولین الزامش آموزش و رشد صحیح بازیکنان از مقطع پایه است. جایی که در آن ژاوی ها ، مسی ها ‌و اینیستاهای زیادی پرورش یافته و به تیم اول باشگاه راه پیدا کردند.

 

پس وقتی دلارهای قطری او را رهسپار خاورمیانه می کرد نقشه ای فراتر از استفاده از برند مربی جوانان بارسلونا را در سر می پروراندند. نقشه ای بزرگ برای آینده ای روشن.

 

1376805

 

قطری ها که با ساخت و تجهیز کمپ و آکادمی فوق مجهز آسپایر و اعلام آمادگی میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ رویای آقایی در آسیا را در سر خود می پروراندند او را از بارسا به آنجا بردند تا پایه گذار نسل جدیدی از فوتبال آنها باشد.

 

فلیکس سانچز در سال ۲۰۰۶ راهی قطر و در آکادمی آسپایر مشغول به کار شد تا پایه های تیکی تاکای اسپانیایی را در آنجا نهادینه کند.

او شروع به یافتن استعدادهای جدید و پرورش آنها کرد و تا سال ۲۰۱۳ در این آکادمی مشغول به کار بود. جایی که بسیاری از بازیکنان حال حاضر تیم ملی قطر در آن آموزش دیده و با اصول فوتبال روز دنیا آشنا شده اند. پس از آسپایر ، در سال ۲۰۱۳ سانچز مربی تیم زیر ۱۹ ساله های قطر شد تا تغییر نسلی را که در پیش گرفته بود ادامه دهد و در سال ۲۰۱۴ بود که بالاخره زحماتش به بار نشست و توانست با آن تیم قهرمان زیر ۱۹ ساله های آسیا شود. از سال ۲۰۱۴ بود که او همزمان سرمربیگری تیم زیر ۲۰ ساله های قطر را هم برعهده گرفت و تا ۲۰۱۷ در آن تیم بر مسند کار بود.

 

در ۲۰۱۷ او به همراه شاگردانش که دیگر شامل رده امید بودند دسته جمعی راهی تیم زیر ۲۳ سال قطر شدند تا راه خود را در این تیم ادامه دهند؛ اما در همان سال پس از اخراج خورخه فوساتی از تیم ملی بزرگسالان قطر بالاخره فرصتی پیش آمد تا او ایده هایش را در سطح بزرگسالان هم ب اجرا بگذارد و این توفیق اجباری برای تیم ملی قطر دستاوردی شگرف به همراه داشت.

 

1376807

 

دستاورد سانچز برای تیم قطر چیزی فرای نتیجه و جام بوده و آن چیزی نیست جز تغییر کلی زیرساخت های فوتبالی قطر از پایه تا بزرگسال. در واقع سانچز الان در تیم بزرگسالان قطر دقیقا با گروهی از بازیکنان کار می کند که اکثرا از سالهای نوجوانی به بعد زیرنظر خود او پرورش یافته و فوتبالشان شکل گرفته و با فرم فوتبال مورد نظر او بازی می کنند. قابل لمس بودن اندیشه های سانچز برای بازیکنان از یک سو و شناخت کامل وی از توانایی های بازیکنان از سوی دیگر ، به او این جسارت را داده که بلندپروازی های خود را در سرزمین قطر بصورت جدی تر دنبال کند و حالا او را شاید بتوان پایه گذار تیکی تاکای قطری دانست.

 

ساخت تیمی با شعور تاکتیکی بالا که در سخت ترین شرایط اصرار به انتقال صحیح توپ و بازی تکضرب دارد و آنقدر جسارت دارد که در مقابل هر حریفی دست بالا را برای حمله داشته باشد آن هم در سرزمین قطر که پیش از این اکثر بازیکنان سطح اول آن با تغییر ملیت قطری شده اند ، کاری قابل احترام از این مربی جوان اما کارکشته است.

 

1373868

 

شناخت خوب از کانال های طولی زمین ، بازی های عرضی به موقع ، خلاقیت و تحرک مناسب و حمایت های مداوم از یکدیگر چیزی است که پیش از این کمتر از تیم آنها سراغ داشتیم و حال به وفور می بینیم. کیفیت تیم قطر وقتی برای ما بیشتر جالب می شود که می بینیم میانگین سنی ترکیب آنها در ۳ بازی مرحله گروهی هیچ گاه بیش از ۲۵ سال نبوده و اگر قرار بر حفظ همین تیم برای جام جهانی بعدی باشد در بدترین شرایط این میانگین به ۲۸ خواهد رسید. تیمی جوان که در عین جوانی از تجربه کافی برخوردار است و سالهای متوالی بازی کردن درکنار یکدیگر، شناخت متقابل و همدلی خوبی در بین آن ها بوجود آورده و شاید به جرات بتوان گفت تا اینجای جام ، نه کره و ژاپن ، و نه ایران و استرالیا ، بلکه این قطر بوده که مدرن ترین فوتبال آسیا را ارائه داده و تماشاگران حرفه ای تر فوتبال را به تفکر واداشته.

 

معز علی، اکرم عفیف، طارق سلمان، تمیم المهیزع، سالم الهاجری ، عاصم مادیبو و بسیاری دیگر از بازیکنان این تیم همگی کسانی هستند که از آکادمی آسپایر پرورش یافته و در رده های سنی زیر نظر سانچز کار کرده اند. این تجربه مشترک طولانی بین بازیکنان و سرمربی و شناخت متقابل آنها از یکدیگر مهم نیست که قطر را به چه مقامی در جام ملت ها خواهد رساند بلکه نکته مهم پیامی بود که آنها قصد داشتند به فوتبال آسیا و شاید جهان ارائه دهند ؛ دیگر ما را دست کم نگیرید...

 

 

هومن هوشمندی

دیدگاه‌ها