کد خبر : 1593520 | 03 اسفند 1397 ساعت 10:54 | 48.2K بازدید | 0 دیدگاه

بازگشت مسوت به ترکیب آرسنال در شب پیروزی اروپایی

چماق و هویج؛ استراتژی امری برای مدیریت اوزیل

مسوت اوزیل که در طول هفته در تمرینات آرسنال توانسته بود نظر مثبت سرمربی‌ این تیم را جلب کند دیشب در مقابل باته بوریسوف، به ترکیب بازگشت و به عنوان بازیکن فیکس به زمین فرستاده شد.

چماق و هویج؛  استراتژی امری برای مدیریت اوزیل

به گزارش "ورزش سه"، آرسنال دیشب در خانه‌اش امیریتس در بازی برگشت مرحله یک‌شانزدهم لیگ اروپا مقابل باته بوریسوف قرار گرفت و با نتیجه 3-0 پیروز شد تا در مجموع با پیروزی 3-1 راهی دور بعد رقابتها شود. اما یکی از نکات مهم بازی دیشب توپچی‌ها به میدان رفتن دوباره مسوت اوزیل بود. اوزیل بازی برگشت دو تیم در بلاروس را به دلیل بیماری از دست داده بود و گمانه‌زنی‌هایی که مدتها است درباره آینده بلندمدت او در باشگاه آرسنال انجام می‌شود، حضور اوزیل در بازی دیشب را به مهم‌ترین خبر مسابقه تبدیل کرده بود.

 

1382478

 

اوزیل که بیشترین دستمزد تاریخ باشگاه را از آرسنال می‌گیرد در فصل جاری با حضور اونای امری روی نیمکت، شرایط چندان خوبی نداشته است. اوزیل در دوران زعامت امری در ورزشگاه امیریتس به چهره‌ای حاشیه‌ای تبدیل شده، بیش از نیمی از بازی‌های آرسنال را از دست داده و علت عدم حضورش یا بیماری، یا مصدومیت یا حتی گاه به صراحت، عدم تمایل سرمربی اعلام شده است.

 

در هفته جاری، آرسن ونگر، سرمربی سابق و اسطوره‌ای توپچی‌ها مدعی شده بود که اوزیل بیش از حد به شرایط نرمال عادت کرده و ظاهراً مایل نیست برای در هم شکستن قید و بندها جسارت به خرج داده و دست به ریسک بزند.

 

1384203

 

با همه این اوصاف، درحالیکه توپچی‌ها در بازی رفت مقابل باته بوریسوف، با نمایشی بسیار بد 1-0 شکست خورده بودند و صعودشان به مرحله بعدی لیگ اروپا در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اونای امری تصمیم گرفت در بازی برگشت اوزیل را به ترکیب تیمش برگرداند. قبل از بازی وقتی از امری درباره علت این تصمیم پرسیده شد، او در پاسخ گفت انتظارش این است که اوزیل سبک بازی مورد نظر آرسنال را به حریف دیکته کند و با حرکات ترکیبی هوشمندانه در یک‌سوم پایانی زمین کار، آرسنال را به پیروزی برساند.

 

درحالیکه همه نگاه‌ها به بازگشت اوزیل دوخته شده بود، شماره 10 آلمانی به جای خود در مرکز آرایش تیمی 4-2-3-1 اونای امری بازگشت. اوزیل با 83 پاس به جز گرانیت ژاکا با 105 پاس، بیشتر از سایر هم‌تیمی‌هایش پاس داد و نرخ پاسهای موفقش به 89درصد رسید.

 

1384204

 

در نیمه اول که آرسنال توانست توپ و میدان را بدست بیاورد 47 پاس اوزیل نقش مهمی در این برتری داشت. اوزیل بارها به جلو یورش برد و با حرکات هوشمندانه در عرض، فضاهای مناسبی برای هم‌تیمی‌هایش به خصوص در سمت چپ بوجود آورد. جایی که الکس ایووبی با درخشش خود توانست از اکثر پاسهای اوزیل، موقعیت‌های خوبی برای دیگر بازیکنان آرسنال خلق کند.

 

1384212

آمار اوزیل در بازی مقابل باته بوریسوف

 

ولی فارغ از این آمار باید گفت اوزیل همچنان نتوانست ستاره پرفروغی باشد که از او انتظار می‌رود. نباید فراموش کنیم اوزیل کسی است که در گذشته در بالاترین سطح فوتبال دنیا یک‌تنه بازی‌های بزرگ را به نفع تیمش برمی‌گرداند و با پای چپ مرگبار و کشنده‌اش می‌توانست هر تیم بزرگی را به کلی به هم بریزد. هواداران آرسنال بازی درخشان اوزیل در مقابل لستر را از یاد نبرده‌اند، بازی‌ای که عملا صرفا بازی مسوت اوزیل بود و او یک تنه توانست لستر را مغلوب کند و یکی از بهترین عملکردهای فردی فصل لیگ برتر را به نمایش بگذارد. زمانی که به نظر می‌رسید اوزیل اگر تصمیم بگیرد می‌تواند هر بازی‌ای را به نفع آرسنال برگرداند.

 

1384206

 

به همین خاطر است که با وجود آمار عالی اوزیل در بازی مقابل باته بوریسوف باید پرسید او در این بازی چند صحنه درخشان و متفاوت خلق کرد؟ آیا اوزیل واقعا توانست مثل روزهای درخشان گذشته به نفر اول آرسنال تبدیل شود و یک سر و گردن بالاتر از هم‌تیمی‌هایش بایستد. پاسخ منصفانه به این پرسش منفی خواهد بود.

 

1384205

 

برخی کارشناسان اما معتقدند با وجود اینکه اوزیل همچنان با اوزیل فوق‌العاده‌ای که از او انتظار می‌رود فاصله دارد ولی با توجه به تنش‌های موجود بین او و سرمربی‌اش می‌توان کمتر به او خرده گرفت. به نظر می‌رسد امری در رفتار با اوزیل از استراتژی چماق و هویج استفاده می‌کند. او تا چندی پیش با پیش گرفتن جدیت و سخت‌گیری در مقابل اوزیل او را با چماق تهدید می‌کرد و حالا ترجیح داده با نشان دادن هویج، ستاره آلمانی را تطمیع کند.

 

 

 

دیدگاه‌ها