کد خبر : 1599719 | 27 اسفند 1397 ساعت 12:47 | 266.5K بازدید | 0 دیدگاه

راند دوم مناظره‌ی جنجالی؛

فغانی و قلعه نویی در رینگ مناظره!

امیر قلعه نویی و علیرضا فغانی بعد از تنش های چند روز اخیر امروز یک مناظره جنجالی روی خط زنده رادیو داشتند

فغانی و قلعه نویی در رینگ مناظره!

به گزارش "ورزش سه"، اظهارات امیر قلعه نویی در نشست خبری بعد از بازی تیمش مقابل فولاد مبنی بر اینکه از 4 داور یعنی ممبینی، ترکی، فغانی و خورشیدی خاطره بد دارد، باعث واکنش بسیاری از داوران شد. در روزهای اخیر تنش های زیادی بین جامعه داوری و سرمربی سپاهان به وجود آمده و به نظر می رسد این جریان همچنان ادامه دارد.


به همین بهانه امروز رادیو تهران با آوردن امیر قلعه نویی و علیرضا فغانی روی خط مناظره ای بین این 2 نفر برگزار کرد. در ابتدا امیر قلعه نویی بحث را آغاز کرد و بعد از چند دقیقه علیرضا فغانی هم وارد بحث شد.


متن این مناظره را به صورت دقیق و شفاف در ادامه می خوانید.


قلعه نویی: صددرصد موافقم که اشتباهات داوران سهوی است و همه داوران شریف هستند. شما آرشیو مصاحبه های من را بیاورید. در 10 سال گذشته هیچ مربی اندازه من درباره مشکلات داوری صحبت نکرده است. من روزی به آقای نظری که رییس کمیته داوران بود و من به او طرح دادم. گفتم از فروش هفتگی بلیت های مسابقات برای داوران سهمی بردارید.

 

1391801


یا دوستان به صحبت های اخیر من توجه نکردند یا اینکه با من عناد داشتند. متاسفم در قشر داوران که تحصیلکرده هستند، آمدند و بدون مطالعه صحبت کردند. من فقط گفتم از 4 داور خاطره بد دارم! مثلا بازی استقلال و تراکتور بوده که آقای ترکی اشتباهی کرده که آخر فصل ما با یک امتیاز قهرمانی را از دست دادیم. مثلا همیشه گفتم وقتی پنالتی می شود،‌ یاد پنالتی آقای مهدوی کیا در مالزی می افتم. کجای این توهین است؟


داوران که قشر تحصیلکرده هستند، حرف از خدا زدند و سوت قضاوت دستشان است، چطور بدون مطالعه واکنش نشان دادند؟


آقای ترکی صحبت کرد و من هم گفتم که اگر چیزی از من می دانید را به مردم بگویید چون من جرات داشتم و گفتم. این صحبت ها بار حقوقی دارد و من به وکیلم گفتم که پیگیری کند.


بگذارید یک خاطره از آقای فغانی بگویم. یک روز آقای کامرانی فر که رییس دپارتمان داوری بود، به من زنگ زد و گفت مشکلی بین هواداران تراکتورسازی و فغانی هست، می خواهیم او را یک بار داور بازی تراکتورسازی بگذاریم و شما هم همکاری کنید. من در جواب گفتم فغانی افتخار داوری ماست و قطعا به او کمک می کنم. بعد از بازی هم مصاحبه کردم و گفتم افتخاری بود که فغانی داور این مسابقه بود. من حتی در صفحه شخصی ام هم به فغانی بابت قضاوت در جام جهانی تبریک گفتم.


فغانی: صحبت های آقای قلعه نویی را گوش کردم که گفتند داوران مصاحبه ایشان را مطالعه نکردند. من درباره خودم صحبت می کنم و بقیه دوستان را نمی دانم. اگر جوابی که من در مصاحبه با خبرنگاران بعد از صحبت های قلعه نویی دادم را بخوانید، متوجه می شوید که اصلا اسمی از آقای قلعه نویی نیاوردم و هیچ بحث و تهمتی هم وسط نبوده است. یکی از دوستان به من زنگ زد و گفت که آقای قلعه نویی گفته از شما نمی گذرم! این یک بحث شخصی است. اگر من که چند سال است داوری می کنم، بخواهم برای رضایت افراد سوت بزنم و به این موضوع فکر کنم که از من بگذرند یا نگذرند، درست نیست. وقتی یک قاضی هم در دادگاه رای می دهد، شاید خانواده یکطرف تا آخر عمر از آن قاضی نگذرند! ما سعی کردیم با این مسائل کنار بیاییم و برای کارمان خللی ایجاد نمی کند. آقای قلعه نویی درست می گویند که چند باری مصاحبه کردند و گفتند که پول داوران کم است و لطف دارند، اما از سوی دیگر شرایطی هم بوده که با صحبت هایشان کلی هجمه و حرف و حدیث به وجود آوردند و حتی یک شهر علیه یک داور شدند!


قلعه نویی: من از آقای فغانی خواهش می کنم که یک مورد از این اتفاق را بگویند.


فغانی: مثلا بازی سال قبل سپاهان و ذوب آهن بود.


قلعه نویی: آقای فغانی! بازی ذوب آهن و سپاهان که منجر به باخت ما شد، شما قبول دارید روی 2 گلی که ما خوردیم، اشتباه داشتید؟

 

1391802


فغانی: به هیچ وجه! یک گل که کمک داور اشتباه آفساید گرفته و من مقصر نیستم. یک گل هم شما اعتقاد داشتی خطا بوده و من اعتقاد داشتم که خطا نبوده است.


قلعه نویی: آقای فغانی عزیز! وقتی یک موضوع بین شاکی و متشاکی است، باید قاضی نظر بدهد. شما کارشناسی ها را قبول نداری؟


فغانی: شما متاسفانه وقتی کارشناسی‌ها به نفعت می‌شود، خیلی خوب به یاد داری، اما وقتی به ضررت می‌شود، هیچی! همین بازی سپاهان و پرسپولیس که شما روی آن بحث داشتید و من را قلدر خان، خطاب کردید. در همان بازی همان کارشناسی که شما به آن استناد کردی و معتقد بودی قبل از پنالتی روی بازیکن سپاهان خطا شده، معتقد بوده در همان بازی بازیکن خارجی شما روی عالیشاه پنالتی کرده است!


قلعه نویی: آن صحنه ای که آقایان می گویند، یک ثانیه قبلش شجاع خلیل‌زاده با آرنج به صورت بازیکن ما زده است. آقای فغانی صحنه را اصلا ندیده است. می خواهی فیلمش را برایت بفرستم؟


فغانی: خدا پدرت را بیامرزد،‌‌ خودت می گویی، ندیده است. ما هم منکر این نیستیم که اشتباه داوری وجود دارد.


قلعه نویی: من یقینا می گویم شما خطای منشا را هم ندیده ای! مگر من به شما تهمت زدم؟ من از رفتار شما گلایه کردم.


فغانی: رفتار من مگر چطور بوده؟ شما از دقیقه 4 و 5 اعتراض کردی و دست پرت کردی. من هم خدمت شما محترمانه تذکر دادم. آقای قلعه نویی شما چارچوب هایی در مربیگری تان دارید،‌ اقتدار و قله ای برای خودتان دارید. من هم در داوری چارچوبی دارم. اینکه شما مصاحبه می کنید و می گویید قلدرخان فوتبال شده است. من هم خودم را در جایگاهی ندیدم که جواب شما را بدهم. همین حرف ها باعث شد کل شهر اصفهان زنگ بزنند و اس ام اس بدهند. یک راننده ای هم که دنبال ما می آید، شماره ما را دارد و به اشتراک می گذارد!


قلعه نویی: من آمدم و گفتم از 4 داور خاطره بدی دارم. آقای فغانی هم قطعا از من خاطرات بدی دارد! مطمئن باشید که دارد و بگوید. من در 10 سال گذشته از داوران حمایت کردم و برایش سند دارم. خاطره من این بوده که باعث از دست رفتن قهرمانی ام شده است. اینکه آقایان اینطور هجمه راه بیاندازند، درست نیست.

 

1391800


فغانی: اگر 4 پست اینستاگرامی داوران که از ما حمایت کردند، هجمه باشد، این صحبت هایی که شما می کنید، چیست؟ همینطور که شما اسم ما را بردید، خبرنگار به ما زنگ زده و ما هم صحبتی کردیم.


قلعه نویی: آقای فغانی! من گفتم خاطره بد دارم. این خاطره بد هجمه روی شماست؟


فغانی: مشکلی نیست. این دیگر شما هستی که می دانی چطور با این خاطرات کناری بیایی؟


قلعه نویی: آقای ترکی و ممبینی که داوری شان تمام شده و من هم گفتم از آنها خاطره بد دارم.


فغانی: شما مصاحبه کردی و گفتی خاطره بد دارم و من هم مصاحبه کردم. مهم نیست. این مسائل شخصی است.


قلعه نویی: آقای فغانی شما یک بار دیگر مصاحبه تان را بخوانید و ببینید چه چیزهایی را گفتید.


فغانی: وقتی خبرنگار تماس می گیرد و یکسری مسائل پشت پرده را می پرسد، من هم جواب می دهم.

 

1391799


قلعه نویی: شما آن حرف ها را گفتید یا نگفتید؟


فغانی: تمام مسائلی که می پرسند، من جواب می دهم. خیلی ها می گویند ایشان گفته قلدرخان و ایشان خودش قلدرخان است. من گفتم درباره این مسائل صحبت نمی کنم. من درباره شما این را نگفتم، اما گفتم در این 5، 6 سال چیزی که من می دانم، همه کسانی که گفتند فوتبال فاسد است، چسبیده اند به فوتبال!


مجری برنامه: آقای قلعه نویی شما مربی پرافتخاری در فوتبال ایران هستید.


قلعه نویی: نخیر، من کجا پرافتخار هستم؟ پرافتخار آقای فغانی و دوستانشان هستند که می روند در عرصه بین المللی افتخار کسب می کنند.


فغانی: آقای قلعه نویی! ما هم عذرخواهی می کنیم. اشتباهات ما دودش در چشم تیم ها و مربیان رفته است، اما همه اشتباه کرده اند. شما بعد از بازی پرسپولیس مصاحبه کردید و گفتید 8 امتیاز به خاطر داوری از دست دادیم. شما نگاه کنید در بازی سپاهان و نساجی، خطا بیرون بود و داور خطا را داخل برد و دقیقه 90 پنالتی گرفت. ما می گوییم جایی که به نفعتان هست را هم بگویید. این ها هیچ کدام مهندسی شده نیست و پیش می آید.
قلعه نویی: شما با بغض صحبت می کنید و بگذارید من حرف بزنم.


فغانی: این نظر شماست.


قلعه نویی: آن صحنه صددرصد پنالتی بود. اصلا شک نکنید.


فغانی: بازهم همان کارشناس گفته و شما کارشناس را قبول دارید.

 

1391793


قلعه نویی: من اصلا حرف شما را تایید می کنم و می گویم کارشناس درست گفته است، اما چیزی که ما دیدیم و شناختی که از آن بازی داریم، استقلال و ذوب آهن در جام باشگاههای آسیا و فجرسپاسی و ذوب آهن این اتفاق افتاده است. من اصلا آن را کاری ندارم. شما به عرض من توجه کن. یک پنالتی جلوی استقلال کرمانشاهی گرفت و برگرداند، اصلا ما اعتراض کردیم؟ به اعتقاد من تنها جایی که ما از داوری سود کردیم،‌‌ بازی سپاهان و استقلال بود که خالد شفیعی یک پنالتی کرد و نگرفتند. اینجا اگر این پنالتی گل می شد، 2 امتیاز کمتر می گرفتیم.


فغانی: خدا پدرت را بیامرزد، پنالتی گل شود یا نشود!


قلعه نویی: من آدمی هستم که به فکر آخرتم هستم. شما را هم خوب می شناسم و خانواده ات را هم می شناسم. شما بروید و همان صحنه ای که می گویید روی امید عالیشاه خطا شده را ببینید. اگر آن صحنه را می دیدید،‌‌ هیچ وقت پنالتی نمی گرفتید. بعضی صحنه ها را آقایان مهندسی می کنند. خیلی ها می گویند تکل ساسان انصاری اخراج نداشته، اما من می گویم اخراج داشته است. آقای فغانی! یک بار هم صحبتی من و شما در زمین آزادی بین دو نیمه درباره یک بازیکن کردیم. اینکه بین خودمان می ماند و اگر خواستی تلفنی به خودت می گویم. من به عنوان برادر از شما می خواهم رفتارهایت را بین المللی و مدیریت را قوی کن. من را کسی بیرون از ایران نمی شناسد، اما شما که نگاه بین المللی دارید، باید رعایت کنید. به نظر من از وقتی که از جام جهانی آمدی، نگاه بالایی داری. این همان نفس اماره است که خوب نیست!


فغانی: من همیشه صحبت هایی که اساتید می فرمایند را می خوانم، سعی می کنم آن چیزهایی که در کارم می تواند تاثیرگذار باشد را گوش کنم. به طور قطع گوش می کنم که پیشرفت کردم. چشم، من سعی می کنم این فرمایش شما را انجام دهم. شما در این مملکت کار کردی و دیدی. هر کاری که می کنی، بالاخره مردم یک حرفی می زنند. همیشه سعی کردم این نگاه بالا به پایینی که می گویند، نباشد. حتی همان بازی سپاهان و پرسپولیس که دور زمین آمدم، با شما خیلی محترمانه برخورد کردم. اینکه یکسری اتفاقات می افتد و اینطوری انعکاس پیدا می کند، دست من نیست. شما هم می روی مصاحبه هایت را می کنی و هجمه را درست می کنی، بعد از آن دیگر بخواهی صحبت کنی، خیلی تاثیری ندارد.


مجری برنامه: به نظر می رسد همه این اتفاقات از یک سوءتفاهم و نشست خبری آغاز شده و امیدوارم برطرف شده باشد.


قلعه نویی: آقای میر! من از شما تشکر می کنم که این فضا را درست کردید. اگر سوءتفاهمی هم شده،‌‌ من می گویم تا به حال نه داوری را زیر سوال بردم. چه بردم و چه باختم، این چند سال بعد از بازی از داوران تشکر کردم. من همیشه خدا را در نظر می گیرم. شاید دوستان ناراحت شده باشند، من معذرت خواهی می کنم، اما من خاطره گفتم و چیز خاصی نگفتم.


فغانی: من هم از شما ممنونم. آقای قلعه نویی اگر قرار به خاطره گفتن باشد که در این فوتبال سنگ روی سنگ بند نمی شود. انتظار می رود شما به عنوان بزرگتر خیلی از موارد را مثل گذشته مدیریت کنید.


قلعه نویی: همیشه آدم از یک فضای خوب هم خاطره تعریف می کند. مثلا بازی النصر و تراکتور، بارها گفتم که خاطره خوب دارم یا استقلال و پگاه سال اول که ما نایب قهرمان شدیم. آدم خاطره تعریف می کند، اما با اینکه آدم تهمت بزند و انگی بزند، متفاوت است. مگر من به کسی انگی زدم؟

دیدگاه‌ها