کد خبر : 1601619 | 11 فروردين 1398 ساعت 14:17 | 284.7K بازدید | 0 دیدگاه

آیا این چیپ قربانی می دهد؟

گزارش ویژه؛ همه چیز درباره یک پنالتی جنجالی

استقلال مهم ترین دربی سال را به اشتباهاتی باخت که اکثریت آنها نه در زمین بلکه در جای دیگری رقم خورد.

گزارش ویژه؛ همه چیز درباره یک پنالتی جنجالی

 

 به گزارش "ورزش سه"، شکست در دربی اتفاقی است که می تواند بعد از 3 روز و در دیدار با سایپا برای آبی ها به اتمام برسد(مانند آنچه 2 سال قبل رخ داد و استقلال بعد از دریافت 4 گل در دربی، دو هفته بعد با شکست سایپا به صدر برگشت) و تیم شفر دوباره خود را در جمع مدعیان ببیند اما حالا استقلال درگیر ماجرایی شده که می تواند تا مدت ها این تیم را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ ماجرای پنالتی!

 

تعداد خطای بازیکنان، نیمکت نشینان و مجموعه استقلال حتی هواداران این باشگاه در این صحنه به اندازه ای زیاد است که می تواند منتج به خارج شدن قطار استقلال از ریل موفقیت شود و تمامی دستاوردهای حداقلی این تیم را تحت تاثیر قرار دهد. خطاهایی که تلاش می کنیم به شکلی روایی آن را از سوی فردی که در ورزشگاه آزادی حضور داشت و دربی را با جزییات تماشا کرد، بررسی کنیم.

 

جنجال در کنار؛ نیمکت جلوتر از قاضی!


اینکه کمال کامیابی نیا چه چیزی به شفر گفت که نیمکت استقلال متشنج شد و به زمین مسابقه آمد، برای کسی مشخص نیست اما مطمئنا انتظار از نیمکت استقلال این بود که در چنین دیداری که بحث روحی و روانی حرف اول را می زند، تشنج را از تیم دور کند و یک سرپرست با تجربه قطعا باید چنین کاری انجام می داد اما وقتی بزرگتر نیمکت استقلال، اصغر حاجیلو با عصبانیت در این صحنه بطری آب به زمین کوبید، مشخص شد که استقلال تا چه اندازه برای کسب پیروزی در این دربی تحت فشار است. این موضوع شاید نادیده گرفته شده ترین اتفاق دربی است اما می تواند کلید همه اتفاقاتی باشد که در ادامه می بینیم.

 

1394222

 

پنالتی بود؛ جنجال شد!


کمال کامیابی نیا با تکلی بی محابا از نقطه ثقل اسماعیلی گذشت اما این صحنه با درگیری داوران و بازیکنان دو تیم همراه شد. اتفاقی که منتج به حضور مهدی رحمتی در جمع بازیکنان با سپری کردن نزدیک به 100 متر طول زمین شد تا حالا مقصر اصلی رحمتی قلمداد شود.


وقتی پژمان منتظری که تعداد درگیری های فوتبالی او در این یک دهه به خاطر کسی نمی آید نقش اول درگیری با بودیمیر و شجاع است، مهدی رحمتی برای پایان درگیری و انتقال یک پیام که شفر به تازگی مدعی آن شده، خود را به محوطه جریمه رساند و آنگونه که تصاویر نشان می دهد بعد از شرکت در درگیری نه به سراغ پاتوسی بلکه به سراغ منشا می رود تا بگوید که طبق دستور سرمربی او نباید پنالتی بزند.

 

 

ابهام مهم؛ آقای شفر، استقلال پنالتی زن دارد؟


شفر در نشست خبری مدعی شد که پنالتی زن اول استقلال پاتوسی است اما این ادعا با تمامی اتفاقات ماه های اخیر همخوانی ندارد. در دیدار با پارس جنوبی پاتوسی در زمین بود، اما وریا  غفوری پنالتی را از دست داد. در دیدار با ذوب آهن نیز محسن کریمی پشت توپ ایستاد؛ البته دور از انصاف است اگر یاد آوری نکنیم که در این لحظه استقلال از حریف پیش بود و برتری این تیم قطعی و استقلالی ها در تصمیمی مشترک برای کمک به ریکاوری روحی کریمی توپ را به او سپردند. در دیدار با نساجی اما شرایط برای آبی ها کم شباهت به دربی نبود.


استقلال خسته و کم روحیه با چند غایب در ترکیب اصلی، برابر نساجی ایستاد و مرتضی تبریزی در حضور پاتوسی پشت پنالتی ایستاد. فشار روی تبریزی قطعا بیشتر از اسماعیلی بود و این بازیکن نیز در آسان ترین اقدام ضربه را به مرکز دروازه زد و پاتوسی مانند همه تماشاگر این صحنه بود.


در دربی نیز شرایط به همین شکل پیش رفت و این بار اسماعیلی و منشا بر سر جانشینی انتخاب شفر درگیر شدند و جالب آنکه این درگیری در تمرینات پیش بینی شده بود و شفر دستور داده بود منشا پنالتی نزد!


در تفسیر این جمله می توان گفت سرمربی استقلال نه تنها پنالتی زن بلکه پنالتی "نزن" را هم انتخاب کرده که شاید نکته ای کم نظیر در تیم های مختلف باشد و او از قبل دربی پیش بینی کرده بوده که پاتوسی باز هم ترجیح می دهد تماشاگر انتخاب شفر باشد و شفر به سراغ جنگ جانشینی رفته است.

 

تنش ها به رختکن رسید

 


رختکن استقلال در بین دو نیمه دقایق پر تنشی را داشته؛ مانند آنچه دربی 4-2 پیش آمد و منتج به درگیری چند بازیکن شد این بار نیز اتفاق افتاده و پاتوسی و اسماعیلی دعوا بر سر پنالتی را به رختکن بردند. نتیجه این دعوا افت روحیه یازده بازیکن، بی انگیزگی اسماعیلی در نیمه دوم و افت چشمگیر پاتوسی در ادامه مسابقه بود.


اتفاقی که شاید بتوان آن را به گل های دوم و سوم پرسپولیس تعبیر کرد که کار استقلال را تمام کرده و البته انتظار از سرمربی تیم واکنش حداقل در همان لحظه بود تا استقلال نزدیک به 20 دقیقه را با اسماعیلی از دست ندهد.


باخت بزرگ، قربانی بزرگ می خواهد

 


استقلال دربی را باخت، جنگ قهرمانی را واگذار کرد و حالا اتحاد و همدلی را نیز دیگر درون رختکن خود نمی بیند. باخت بزرگ دربی نیاز به یک قربانی بزرگ دارد و مهدی رحمتی قربانی این دربی است. فیلم های باورنکردنی از اتفاقات هتل آکادمی بعد از این مسابقه که رحمتی را در حال قسم خوردن نشان می دهد، شعارهای هواداران و حمله مجازی به رحمتی و اسماعیلی این دو نفر را به قربانی هایی تبدیل کرده که برای این بازی بزرگ کاملا مناسب هستند.


با وجود اتهام بزرگ رحمتی مبنی بر اینکه او پاتوسی را منصرف کرده اما هیچ تصویر و فیلمی در این باره وجود ندارد و نگارنده که در ورزشگاه حضور داشت چنین اتفاقی را ندید و البته هیچ شاهدی نیز در این باره وجود ندارد.


شفر؛ اظهار نظر عجولانه، اظهار نظر دیرهنگام

 

1394222

 


سرمربی استقلال بعد از دربی دو اظهار نظر درباره رحمتی داشت؛ او در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا رحمتی پنالتی زن استقلال را تغییر داده گفت که او نمی داند چه چیزی به پاتوسی از سوی رحمتی گفته شده است. جملاتی که باعث شد صندلی اعدام زیر پای رحمتی کشیده شود.


اظهار نظر دیرهنگام او اما ادامه مشکلات را به همراه داشت. شفر در صحبت های جدید خود اعلام کرد که رحمتی به منشا دستورات او را مبنی بر پنالتی نزدن وی یاد آور شده است.


جدا از آنکه چرا با وجود حساسیت ها رحمتی برای این انتقال پیام انتخاب شد، سوال این است که اگر از نیمکت پرتعداد استقلال یک نفر شخصا به داخل زمین می رفت تا اسماعیلی را از پنالتی زدن منع کند و سپس اخراج شود، اتفاقی فاجعه تر از آنچه اکنون رخ داد، اتفاق می افتاد؟ اگر اصرار بر ضربه زدن پاتوسی بود، چرا شفر و دستیاران او تماشاگر این رفتارها در زمین شدند؟ جمع بندی اتفاقات سوال ابتدای مطلب را دوباره پر رنگ می کند که آیا واقعا استقلال پنالتی زن داشت؟

 

وقتی احساسات بر منطق غلبه کرد

 


استقلال دو سال قبل بعد از شکست سنگین 4 گله در دربی و واگذاری صدر با 2 برد پی در پی دوباره صدرنشین شد و امسال نیز شانس این اتفاق برای آبی ها وجود دارد اما سوال این است از رختکن متلاشی استقلال چنین اتفاقی انتظار می رود؟


وقتی همه بعد از یک شکست یک گله که حاصل یک ضربه کرنر بود و نمی توانست کیفیت استقلال را زیر سوال ببرد تیم محبوب خود را دو دستی به سمت بحران می فرستند، شاید نباید خیلی انتظار زیادی از استقلال داشت. بحران های بیرونی، بحران های رختکن و البته جدال های مدیران و کادرفنی که حتی 10 دقیقه بعد از دربی فراموش نمی شود، مانع اصلی رویای آبی ها هستند که البته در این باره نیاز به بحث و گفت و گوی مفصل و جداگانه است.

 

آقای شفر این بخش را بخوانید!

 


استقلال و شفر اما باید دلیل همه مشکلات را در فقر انضباط در تیم خود ببینند. به گذشته برگردیم و مصاحبه شفر قبل از دیدار با العین را بررسی کنیم. سرمربی استقلال در افشاگری نادیده گرفته شده ای اعلام کرد که یک بازیکن این تیم با تغییر یارگیری در جریان مسابقه با الدحیل پایه گذار گل اول بن عطیه و شکست استقلال شد!


مشابه این اتفاق را در دیدار دربی و در ضربه کرنر هم می بینید که نوراللهی بی یارگیر است و احتمالا باز هم چنین اتفاقی رخ داده است. مشابه ضربه پنالتی اسماعیلی و مشابه آنجا که نیمکت نشینان با تهدید به ترکیب رسیدند.


شفر در کنار تمامی نکات مثبت در تیم، باید درباره این موضوع نیز تجدید نظری دوباره انجام دهد تا استقلال حتی اگر امسال را واگذار کرد، سال آینده سر حال تر به رقابت بازگردد.

دیدگاه‌ها