کد خبر : 1606729 | 03 اردیبهشت 1398 ساعت 11:40 | 33.2K بازدید | 0 دیدگاه

آنالیز فنی؛ فرصت‌سوزی بزرگ پرسپولیس!

سرخ ها در یک نبرد حساس و سرنوشت‌ساز در دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، با 2 گل مغلوب الاهلی شدند .

آنالیز فنی؛ فرصت‌سوزی بزرگ پرسپولیس!

پس از شروع بسیار خوب پسران برانکو در سال جدید، در مقابل الاهلی شکست خوردند تا طلسم سال ۹۸ برایشان شکسته شود.

 

دور از انتظار !


شاگردان برانکو بازی را با آرایش 2-4-4 لوزی آغاز کردند. بیرانوند باز هم مرد شماره یک پرسپولیس بود و شجاع خلیل‌زاده و سیدجلال حسینی  زوج همیشگی و مطمئن سرخ ها در دفاع میانی بودند. نادری در جناح چپ و شیری هم در جناح راست ، قرار گرفتند. در خط میانی؛ کامیابی نیا به عنوان هافبک دفاعی ، نورالهی و ترابی در جناح راست و چپ خط میانی و رسن هم در راس جلوی لوزی وظیفه طراحی حملات را بر عهده داشت. در خط حمله هم برانکو از حضور نعمتی به عنوان زوج علیپور سود برد. آنچه که از دیدار روز گذشته مشخص بود، پسران برانکو عملکردی دور از انتظاری از خود به نمایش گذاشتند. مشکل اصلی سرخ ها در دیدار روز گذشته ، عملکرد ضعیف بازیکنان میانی و هجومی بود. عملکرد دور از انتظار و قابل انتقاد 4 بازیکن تاثیر گذار ترکیب اصلی برانکو ، یعنی کامیابی نیا ، نوراللهی، نعمتی و علیپور هم در فاز هجومی و هم درفاز دفاعی ، بازی سرخ ها را تحت تاثیر قرار داد. کامیابی نیا ، نوراللهی و نعمتی با بازی ساکن خود بسیاری از توپ ها را به راحتی از دست می دادند و فضای مناسبی برای ضد حملات خطرناک سبزپوشان ایجاد می کردند. عدم یارگیری  و استقرار مناسب کامیابی نیا ،  در فضاهایی که باید در آن حضور می داشت ، باعث شد تا بازیکنان الاهلی به راحتی از فاز دفاعی به فاز هجومی شیفت شوند و با حضور 4 بازیکن دست به ضد حملات خطرناکی بزنند که در یکی از این ضد حملات هم به پنالتی دست یافتند. برانکو برای تغییر روند بازی رفیعی و عالیشاه  را به میدان فرستاد . این دو تغییر برای سرخ ها تاثیرگذار بود و روند بازی را تغییر داد . تعداد حملات سرخ ها بیشتر شد و پسران برانکو به راحتی در کانال های کناری و پشت محوطه جریمه صاحب توپ می شدند. تا این که توانستند در یکی از این حملات خطای مهمی را پشت محوطه جریمه از الاهلی بگیرند و با ضربه سر زیبای شجاع فاصله را به حداقل برسانند .

 

 تاوان خروج اشتباه!

 

بازی متعادل شروع شد و دو تیم در ابتدا به دنبال ارزیابی یکدیگر بودند. سرخ ها بعد از دقایق ابتدایی آرام ، بازی را در دست گرفتند و نخستین حمله جدی را روی دروازه الاهلی خلق کردند. کار ترکیبی و زیبای بازیکنان پرسپولیس با شوت رسن همراه شد ولی ضربه او با واکنش عویس همراه شد و این توپ راهی به دروازه پیدا نکرد.پس از این دوباره شاگردان برانکو با حرکت و سر توپ زیبای مهدی ترابی به سمت دروازه نماینده عربستان یورش بردند که ضربه سیامک نعمتی با برخورد به مدافع الاهلی راهی به دروازه پیدا نکرد.در دقیقه ۱۵ بازهم پرسپولیس بود که حمله جدی را روی دروازه الاهلی به وجود آورد. یک‌و دو علیپور با رسن پرسپولیس را در موقعیت دو به تک قرار داد و علیپور سعی کرد تا با پاسی در عرض نعمتی را صاحب توپ کند که مدافع الاهلی نزدیک بود با دفع اشتباه توپ را وارد دروازه تیم خودی کند.پس از این دوباره بازی متعادل شد و در دقیقه ۲۶پرسپولیس صاحب ضربه ایستگاهی شد که شوت ترابی به شکلی خطرناک از بالای دروازه به بیرون رفت.بر خلاف جریان بازی الاهلی توسط عبدالرحمن غریب ضدحمله‌ای را روی دروازه پرسپولیس ترتیب داد و او بعد از جا گذاشتن سیدجلال حسینی با بیرانوند تک به تک شد و برخورد دروازه بان پرسپولیس با او منجر به اعلام یک ضربه پنالتی به سود الاهلی شد. این ضربه را سوما در دقیقه ۳۰ به گل تبدیل کرد.پس از این گل حملات دو تیم نتیجه‌بخش نبود تا پرسپولیس بازنده به رختکن برود.

 

1400132

 

نشد که بشه !

 

این نیمه را سرخ ها هجومی تر از حریف خود آغاز کردند و با علیپور و نعمتی این فرصت را داشتند که گل مساوی را به ثمر برسانند اما این اتفاق نیفتاد.پس از حملات سهمگین سرخ ها ، تیم عربستانی بود که توپ و میدان را در اختیار گرفت و چند موقعیت خوب توسط جانینی و عمر السوما ایجاد کرد. ضربه  عمر السوما در دقیقه ۵۳ با واکنش خیره‌کننده بیرانوند به کرنر رفت.از دقیقه ۶۰ خستگی بر دو تیم چیره شد . هر تیمی که صاحب توپ می‌شد حمله‌ای جدی را روی دروازه حریفش ایجاد می‌کرد. در یکی از این موقعیت‌ها، شیری توپ را در فرصت مناسبی در اختیار علیپور قرار داد که شوت ناامیدکننده این بازیکن فرصت گلزنی را از شاگردان برانکو گرفت.چند دقیقه بعد،  نوبت سیامک نعمتی بود که با شوتی سرکش دروازه الاهلی را تهدید کند اما واکنش زیبای عویس توپ را به کرنر فرستاد.



در اواسط نیمه دوم برانکو امید عالیشاه، سروش رفیعی و محمد امین اسدی را به زمین فرستاد تا نیروهای هجومی این تیم تازه‌نفس باشند.در حالی که بازی متعادل پیگیری می‌شد، مهدی شیری خطایی را در پشت محوطه جریمه به روی جانینی مرتکب شد و عمر السوما پشت توپ قرار گرفت تا گل دوم خود و تیمش را به ثمر برساند.در ادامه و در دقیقه ۱+۹۰ ارسال سروش رفیعی برای شجاع خلیل زاده با ضربه سر این بازیکن همراه شد و پرسپولیس یکی از گل‌های خورده را جبران کرد تا در نهایت این دیدار با حساب دو بر یک به سود تیم الاهلی به پایان برسد .

 

معادلات پیچیده صعود !

 

شکست در مقابل الاهلی  شرایط را برای صعود سخت کرد هر چند که گل شجاع خلیل‌زاده امیدهای برانکو وشاگردانش  را زنده نگه‌داشت .  در چنین شرایطی سرخ ها برای صعود به مرحله بعد می بایست در هر دو بازی آینده مقابل دو تیم قدرتمند پاختاکور و السد قطر سه امتیاز کامل را کسب کنند . سرخ ها هفته آینده در تاشکند مهمان پاختاکور هستند. مسابقه‌ای حساس  که شاید سرنوشت تیم‌های صعودکننده به مرحله بعد را مشخص می کند. سرخ ها اگر مقابل پاختاکور شکست بخورند و یا به تساوی برسند ، قطعا به دلایل شرایط حاکم بر گروه ، به  مرحله بعدی صعود نمی کنند . البته کسب تساوی در مقابل پاختاکور و زنده نگه داشتن امید صعود ،  منوط به نتیجه دیگر مسابقه این گروه  است .  ولی سرخ ها می توانند برای این که کار خود را به احتمالات و شانس نسپارند ، مقابل پاختاکور به پیروزی برسند و در بازی پایانی با حضور پر شور هواداران ، السد را شکست دهند و به صورت مقتدرانه از گروه خود صعود کنند. اتفاقی که برای پرسپولیس برانکو دور از دسترس نیست.

 

آرتین چراغی

 

دیدگاه‌ها