کد خبر : 1632459 | 03 شهریور 1398 ساعت 18:46 | 10.4K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش ویژه ورزش سه

فرمول یک؛ سایه و روشن نیم‌فصلی که گذشت

همیلتون با هشت پیروزی و ده بار روی سکو رفتن و 250 امتیاز تقریبا غیرقابل دسترس به نظر می رسد. پشت سر او دیگر راننده‌ی مرسدس والتری بوتاس قرار دارد.

فرمول یک؛ سایه و روشن نیم‌فصلی که گذشت

به گزارش "ورزش سه "، با پایان گرفتن تعطیلات نیم فصل مسابقات فرمول یک شور و هیجان دوباره در یک پکیج سه روزه‌ی هفتگی به خانه‌های ما بازخواهد گشت.


 اگر به دنبال تجربه‌ی آدرنالین خالص هستید تماشای این مسابقات را از دست ندهید. فوتبال و والیبال و بسکتبال را فراموش کنید، در فرمول یک تنها ده تیم و بیست راننده با هم به رقابت می پردازند. جایی که نه فقط مشخصات موتور ماشین بلکه مهارت و دلاوری راننده هم فاکتور تعیین کننده ای برای ایستادن روی سکو و گرفتن امتیاز است.


ترکیب آسفالت داغ و مهارت رانندگی و سیصد و پنجاه کیلومتر سرعت خون هر جنبنده‌ای را به جوش می آورد پس قبل از تماشای هر مسابقه ای سوییچ ماشین خود را در جای غیرممکنی پنهان کرده و تا روز بعد رانندگی را فراموش کنید. خطر جوگیری پس از تماشای فرمول یک بسیار بالاست!

 

**اگر نیم فصل اول را از دست داده اید این همه‌ی چیزیست که باید راجع به دوازده مسابقه‌ی اول فصل بدانید.

 

*سه تیم مرسدس، فراری و ردبول در بالای جدول با فاصله‌ی زیاد از دیگر تیم ها ایستاده‌اند و در این میان مرسدس با رانندگی لوییس همیلتون و والتری بوتاس بیشترین امتیاز را نسبت به دو تیم دیگر جمع کرده است. همیلتون با هشت پیروزی و ده بار روی سکو رفتن و 250 امتیاز تقریبا غیرقابل دسترس به نظر می رسد. پشت سر او دیگر راننده‌ی مرسدس والتری بوتاس قرار دارد که دو مقام اول، نه سکو و 188 امتیاز کسب کرده است. مرسدس هرچند بارها اعلام کرده که  برای هر دو راننده‌اش استراتژی یکسانی در پیش می‌گیرد اما کمابیش همیلتون را به بوتاس ترجیح داده و همیلتون اولویت اول تیم مرسدس به نظر می‌رسد. البته نبوغ و درخشش غیرقابل انکار همیلتون، چاره‌ای جز انتخاب او به عنوان گزینه‌ی اول قهرمانی برای هیچ مدیر تیمی باقی نمی‌گذارد. شما هم حتما قبول دارید که نه گفتن به پنج بار قهرمان جهان و پیشتاز مسابقات امسال کار چندان عاقلانه‌ای نیست. ناگفته نماند که در هفت مسابقه از دوازده مسابقه‌ی برگزار شده همیلتون و بوتاس رده‌ی اول و دوم را برای مرسدس قفل کرده‌اند.

 

1429267

 

*در رتبه‌ی سوم مکس ورستپن راننده‌ی هلندی تیم ردبول قرار دارد. یکی از جوان‌های 21 ساله‌ی فرمول یک که با خیل عظیم طرفدارانش ملقب به ارتش نارنجی شور و هیجان تازه‌ای به سکوهای فرمول یک تزریق کرده. مکس از بهترین مهاجمان فرمول یک است و سبک رانندگی اگرسیو و تهاجمی او گاهی پهلو به خشونت و قلدری می‌زند. با همه‌ی اینها چه طرفدار ورستپن و دست فرمانش باشیم و چه نه، هیجانی که او به پیست می آورد غیرقابل انکار است. مکس در گرند پری اتریش در حالی اول شد که چارلز لکلرک راننده‌ی جوان فراری بیش از نیمی از مسابقه پرچمدار بود. تماشای جدال این دو بر سر سکوی اول یکی از هیجان‌انگیزترین و زیباترین لحظه‌های فرمول یک 2019 بود. هرچند سبقت خشن ورستپن، لکلرک را از پیست بیرون انداخت و انتقادات زیادی را علیه قضاوت فدراسیون جهانی اتوموبیل‌رانی که جریمه ای برای ورستپن در نظر نگرفت برانگیخت. ورستپن تا اینجای فصل 181  امتیاز و دو مقام اول دارد و پنج بار روی سکو رفته. در آخرین مسابقه‌ی نیم‌فصل در مجارستان ورستپن و همیلتون رقابتی نفس‌گیر بر سر سکوی اول داشتند. مرسدس با اتخاذ استراتژی دوبار تعویض لاستیک برای همیلتون دست به قمار بزرگی زد که در پایان با کمک خونسردی و مهارت مثال‌زدنی راننده‌ی بریتانیایی به نفع آنها تمام شد و در چند دور پایانی همیلتون موفق  شد سکوی دوم را با اول عوض کرده و هشتمین برد خود را به دست بیاورد.

 

1429266


*چهارمین راننده‌ی برتر فرمول یک سباستین وتل آلمانی راننده‌ی تیم فراریست. او که سابقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی چهار بار قهرمانی جهان با تیم ردبول را دارد یکی از محبوب‌ترین راننده‌های فرمول یک در جهان است. وتل سی و دو ساله آرزوی قهرمانی دوباره با تیم فراری را دارد و بارها اعلام کرده که با تمام وجود برای این هدف می‌جنگد. تیم فراری و سباستین وتل امسال با بدبیاری‌های زیادی روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو بوده‌اند و اگر سرسوزنی بخت با آنها یاری می کرد سب خیلی بیشتر از 156 امتیاز و شش سکوی فعلی را کسب کرده بود. او امسال جز گرندپری کانادا هیچ مسابقه ای را با رتبه‌ی یک تمام نکرده و در مسابقه‌ی کانادا هم در مصافی دیدنی با لوییس همیلتون از پیست خارج شد و در بازگشت به پیست راه را روی سبقت همیلتون بست. حرکتی که در پایان مسابقه از سوی داوران فدراسیون جهانی خطا تشخیص داده شد و با گرفتن پنالتی پنج ثانیه‌ای سکوی اول را از چنگ سب درآورد. هرچند تصمیم فدراسیون جهانی با موج عظیمی از اعتراض روبه رو شد و هزاران نفر هنوز سب را برنده‌ی مسابقه‌ی کانادا می دانند ولی در جدول امتیازات وتل از همیلتون و بوتاس عقب افتاد و از طرف دیگر انگیزه‌ی خود برای مسابقات بعدی را از دست داد و عملکردش به وضوح در چند مسابقه‌ی بعدی افت پیدا کرد. یکی دیگر از قاب‌های خاطره‌انگیر 2019 لحظه‌ای بود که وتل در اعتراض به جریمه‌ی سختگیرانه‌اش تابلوی مقام اول را جلوی ماشین خودش و تابلوی دوم را جلوی ماشین همیلتون قرار داد. سب برای ما تا همیشه تو برنده‌ی گرندپری مونترالی!

 

1429269

 

*در رتبه‌ی پنجم با 132 امتیاز و پنج بار روی سکو رفتن دیگر راننده‌ی 21 ساله‌ی فرمول یک چارلز لکلرک راننده‌‌ی دوم فراری قرار دارد.  او که قهرمان GP3  در سال 2016  و قهرمان مسابقات فرمول دو در سال 2017 است دومین سال حضورش را در فرمول یک تجربه می کند. لکلرک را یکی از با استعدادترین و در عین حال بدشانس‌ترین رانندگان فرمول یک می‌توان نامید. در ابتدای فصل فراری به وضوح راننده‌ی باتجربه تر خود وتل را به لکلرک تازه‌وارد ترجیح می‌داد.

 

1429270


در گرندپری بحرین لکلرک که مسابقه را از رده‌ی اول شروع کرده بود به نظر می رسید اولین قهرمانی خود را در فرمول یک کسب خواهد کرد. او که در تمام طول مسابقه پیشتاز بود تنها 10 دور مانده به پایان مسابقه به مهندسانش خبر از کاهش سرعت و اشکالی در موتور داد. مشکلی که نه تنها تا پایان مسابقه برطرف نگردید بلکه باعث باختن جایگاهش به دو مرسدس شد. شب رویایی لکلرک تبدیل به کابوسی باورنکردنی شده بود و اگر به خاطر حضور ماشین ایمنی در چند دور آخر مسابقه نبود او حتی روی سکو هم نمی‌رفت. سکوی سوم اولین مقامی بود که لکلرک در فرمول یک به دست آورد ولی کامش را شیرین نکرد. پس از کسب دو مقام سومی دیگر در کانادا و فرانسه، در اتریش مسابقه را از رده‌ی یک شروع کرد و در بیشتر زمان مسابقه اول بود تا وقتی مکس ورستپن در یک سبقت حرف و حدیث‌دار با قلدری او را از پیست به بیرون انداخت و سکوی اول لکلرک را با دوم عوض کرد.


در گرندپری بریتانیا لکلرک مسابقه را از رده‌ی سوم و جلوی ورستپن آغاز کرد و با همان رده‌ی سوم هم به پایان برد ولی تماشای نبرد ورستپن و دفاع لکلرک از جایگاهش یکی از درخشان‌ترین تصاویر این فصل فرمول یک را رقم زد. لکلرک که قبل از مسابقه وعده‌ی رانندگی تهاجمی‌تری را داده بود بارها و بارها حملات ورستپن را به زیبایی پس زد و در پایان مسابقه به عنوان بهترین راننده از طرف تماشاچیان انتخاب شد.


در نهایت گرندپری بارانی آلمان هم برای فراری شگون نداشت و هر دو راننده‌اش نتوانستند تایم‌گیری را به پایان ببرند. لکلرک از رده‌ی دهم و وتل از رده‌ی بیستم مسابقه را آغاز کردند. مسابقه برای لکلرک با برخورد به دیواره پایان یافت اما وتل با روحیه‌ی مثال زدنی و مهارت بی نظیرش مسابقه‌ای را که از رده‌ی آخر شروع کرده بود با رتبه‌ی دوم به پایان برد.

 

1429265

 

*این خلاصه‌ای بود از هیجان انگیزترین مسابقات این فصل و مهمترین اتفاقات 2019 تا اینجا. سیزدهمین مسابقه‌ی فرمول یک در دهم شهریور در پیست اسپا واقع در بلژیک برگزار می شود و تیم‌ها بعد از یک ماه استراحت راننده‌ها و کار بی وقفه‌ی مهندسان برای ارتقای ماشین‌ها بار دیگر به میدان مسابقه بازمی‌گردند.


-آیا مرسدس با همیلتون و بوتاس همچنان می‌تواند به صدرنشینی خود ادامه دهد؟


-آیا ردبول با ورستپن و راننده‌ی جدید خود الکس آلبون که جایگزین پیر گسلی متوسط شده است می تواند برای رتبه‌‌ی یک یا دو خیز بردارد؟


-آیا فراری افسانه‌ای بالاخره موفق می شود مشکلات ماشین 2019  خود را برطرف کرده و سکه‌ی شانس خود را برگرداند؟


-آیا جز گسلی و آلبون راننده‌ی دیگری تیمش را عوض خواهد کرد؟


روی آسفالت داغ پیست‌های فرمول یک، هیچ رویایی دور از دست نیست.

دیدگاه‌ها