کد خبر : 1642987 | 20 مهر 1398 ساعت 19:04 | 41.9K بازدید | 0 دیدگاه

آقای یک بر صفر و کلین شیت؛

کی‌روش جدید فوتبال پرتغال رو در روی ایران

سرمربی کنونی تیم ملی بحرین ۳۰ سال پیش شاگرد کارلوس کی روش بوده و حالا با تفکراتی شبیه به این سرمربی رودر روی ایران قرار خواهد گرفت.

کی‌روش جدید فوتبال پرتغال رو در روی ایران

به گزارش "ورزش سه"، به نقل از ایرنا، بعد از حذف تیم ملی بحرین در مرحله یک هشتم نهایی رقابتهای جام ملتهای آسیا، فدراسیون فوتبال این کشور میروسلاو سوکوپ را اخراج کرد و چندی بعدی هلیو سوسای پرتغالی و ۵۰ ساله به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال این کشور برگزیده شد.


سوسا در نخستین گام تیمش را به قهرمانی رقابتهای غرب آسیا رساند تا حسابی نزد هواداران و مسئولین فدراسیون فوتبال این کشور محبوب شود. آنها در ۲ گام نخست خود در مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین، موفق شدند عراق را با نتیجه یک بر یک متوقف کنند و سپس با یک گل از سد کامبوج بگذرند تا چهار امتیازی شوند.


اما "هلیو فلیپه دیاز دِسوسا" کیست؟ او متولد شهر ستوبال پرتغال است. تمام دوران بازیگری‌اش در سطح بزرگسالان به بازی برای تیم بزرگ شهر یعنی "ویتوریا ستوبال" گذشت. او ۱۸ سال برای این تیم بازی کرد و کفش‌هایش را در سال ۲۰۰۵ آویخت. ۴۲۴ بازی انجام داد و ۲۰ گل به ثمر رساند و یک بار هم برای تیم ملی بزرگسالان پرتغال به میدان رفت. او هیچ وقت برای تیم بزرگسالان سلسائوی اروپا نتوانست بازیکن قابل اعتنایی باشد اما در رده‌های سنی به یک موفقیت تاریخی رسید.

 

1442645

 

سوسا در سال ۱۹۸۹ به همراه ستاره‌هایی چون پائولو سوسا، ژائو پینتو و فرناندو کوتو و ... به عربستان رفت تا در جام جهانی زیر ۲۰ ساله ها شرکت کند. تیمی که سرمربی‌اش کارلوس کی روش بود و شد نسل طلایی فوتبال پرتغال. آنها توانستند با شکست دادن تیمهایی چون کلمبیا و برزیل به فینال برسند و با ۲ گل از سد نیجریه بگذرند تا به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. هلیو سوسا در آن جام با شماره هشت یکی از نفرات اصلی تیم کارلوس کی روش بود.


او کار مربیگری را در تیم ویتوریا ستوبال آغاز کرد و بعد از ۲ سال راهی تیم "کوویلیا" در سطح دوم شد. در سال ۲۰۰۹ هلیو به دنیای جدیدی قدم گذاشت که یک دهه با آن درگیر شد. او سرمربی تیمهای پایه پرتغال شد و در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب با تیمهای کمتر از ۱۷ سال و زیر ۱۹ سال به ۲ قهرمانی اروپا رسید و بازیکنانی چون "رافائل لیائو" زیر نظر او پرورش پیدا کردند. لیائو هم اکنون در تیم میلان ایتالیا بازی می‌کند و از او به عنوان امباپه جدید فوتبال یاد می‌شود. سوسا در سال ۲۰۱۹ و زمانی که هدایت تیم ملی بحرین را هم به عهده داشت با تیم زیر ۲۰ ساله‌های پرتغال نتیجه ضعیفی در جام جهانی ۲۰۱۹ گرفت و در مرحله گروهی حذف شد.

 

1442644


سوسا با بحرین فعلا به چهار برد، ۲ تساوی و یک باخت رسیده است. هر چهار پیروزی با نتیجه یک بر صفر بوده و تنها باخت آنها هم در آخرین بازی، پیش از دیدار با ایران در جدالی دوستانه مقابل آذربایجان با نتیجه سه بر ۲ رقم خورد. یعنی سوسا در هفت بازی که سرمربی بحرین بوده به پنج کلین شیت رسیده و تنها چهار بار دروازه تیمش باز شده است. حال باید دید این سرمربی ۵۰ ساله که تفکراتش به شدت به کارلوس کی روش شباهت دارد مقابل تیم سابق استاد خود چه نتیجهای را به دست می‌آورد. انتظار می‌رود در بازی سه شنبه شب بازی بسته‌ای از سوی تیم میزبان در برابر مردان مارک ویلموتس مشاهده کنیم.

دیدگاه‌ها