کد خبر : 1648969 | 19 آبان 1398 ساعت 11:41 | 81.7K بازدید | 0 دیدگاه

این معادله حل نمی‌شود؛

خط دفاع پرسپولیس شلوغ‌تر از جاده تهران-شمال

کالدرون در یکی از آخرین صحبت‌های خود به آمادگی فوق العاده مدافعان میانی تیمش اشاره کرده بود اما در به کارگیری آنها با تصمیمات خود باعث غافلگیری شده است.

خط دفاع پرسپولیس شلوغ‌تر از جاده تهران-شمال

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در شرایطی طی سه فصل اخیر جزو برترین خطوط دفاعی لیگ برتر محسوب شده که در ترکیب خود سیدجلال حسینی را به عنوان مهره تاثیرگذار در اختیار داشته است. آنها در ادامه موفق به جذب شجاع خلیل زاده نیز شدند تا این خط را به قدرتمندترین پست خود تبدیل کنند. با پایان مصدومیت محمد انصاری و حضور محمدحسین کنعانی زادگان آنها اکنون بی بدیل ترین مدافعان میانی لیگ را در اختیار دارند. با این حال مشکل بزرگی پیش روی کالدرون قرار دارد.

 

سه مدافع قدرتمند دارم و یکی باید بیرون بنشیند!


کالدرون طی 10 هفته اخیر لیگ برتر بارها ترکیب خط دفاعی تیم خود را تغییر داده و نیمکت نشینی‌های ستاره‌های این تیم به پرسش بزرگ نشست‌های خبری تبدیل شده، او در یکی از این نشست‌ها اعلام کرد: من سه مدافع وسط فوق العاده دارم. همیشه امکان حضور بازیکنان خوب روی نیمکت وجود دارد. خوشحالم که تیم کاپیتانی دارد که در همه حال پشت تیم است.


با این حال کالدرون در شرایطی از سه مدافع میانی قدرتمند در تیمش صحبت کرده که در اقدامی عجیب در بعضی بازی‌ها از نفر چهارم (بیشتر محمد انصاری) در ترکیب سود برده است تا روی ادعای خود نیز علامت سوال ایجاد کند.


حضور سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده همان مساله‌ای که کالدرون به عنوان در اختیار داشتن بهترین‌ها در قلب دفاعی تیمش به آن اشاره کرده است. اما اکنون و با نمایشی که در آخرین بازی پرسپولیس در اهواز شاهد بودیم، صحبت‌هایی درباره تغییرات دوباره در این خط به گوش می‌رسد.

 


نیمکت نشینی کاپیتان تداوم می‌یابد


سیدجلال حسینی اکنون بزرگترین معمای خط دفاعی پرسپولیس محسوب می‌شود. کاپیتان پرافتخار سرخپوشان بعد از مدت‌ها در اهواز به ترکیب تیم بازگشت و توانست در یکی از حساس‌ترین دیدارهای این تیم نقش پررنگی در کلین شیت تیمش داشته باشد. با این حال همچنان بحث های زیادی درباره تداوم حضور او در ترکیب اصلی وجود دارد.


کالدرون با اعلام اینکه تیمش سه مدافع قدرتمند و کاپیتانی فوق العاده را در اختیار دارد، عملا شیوه دیگری را در نظر گرفته است. او اکنون به استفاده از کنعانی زادگان به عنوان یکی از مدافعان میانی اصلی تیمش، در کنار یک مدافع چپ پا فکر می‌کند. سرمربی آرژانتینی که با وعده نمایش تهاجمی و پیروزی‌های پرگل کار خود را آغاز کرده بود، اکنون این ذهنیت را دنبال می‌کند که خط دفاعی قدرتمند و غیرقابل نفوذ باعث خواهد شد تا تیمش ضمن دادن کمترین شانس به حریفان در تک موقعیت‌های صد درصدی نیز به گل دست یافته و شانس پیروزی و کسب نتیجه را به دست بیاورد. موضوعی که او را در شرایط ثبات قرار خواهد داد و از انتقادات ابتدای فصل کاملا دور می‌کند.

 

1444918


همین موضوع عاملی شده تا او در آخرین دیدار با حضور شجاع خلیل زاده، پرسپولیس را با ترکیب عجیبی که گفته می‌شود ایده آل او برای ادامه فصل است به میدان بفرستد. حضور کنعانی زادگان راست پا و محمد انصاری چپ پا در قلب دفاعی و محمد نادری در سمت چپ دفاعی و شجاع خلیل زاده در سمت راست! ترکیبی شاید نامانوس و دوست نداشتنی اما برای کالدرون ایده‌آل تا با تکیه بر قدرت تدافعی نفرات تیمش بتواند مانع از کامیابی خط تهاجمی رقبا شود. آنها با تکیه بر همین ترکیب برابر ماشین سازی فرصت صد درصدی به حریف ندادند و مقابل تک موقعیت‌ها نیز واکنش مناسبی داشتند.


با این حال این ترکیب چندان به مذاق خود بازیکنان خوش نیامده است. شجاع خلیل زاده یکی از بازیکنانی است که گفته می‌شود نارضایتی ضمنی خود را نسبت به این مساله اعلام کرده است. مدافعی که خود را در دفاع میانی مدعی حضور در تیم ملی می‌داند و نمی‌خواهد با اسارت در این پست جدید، کوچکترین شانس خود را نیز از دست دهد.


نادری؛ مدافع چپ یا وینگر


در شرایطی که پیش از شروع فصل پرسپولیس بیشترین ترافیک را در خط میانی تیمش داشت، اکنون کالدرون با فرستادن نادری به این خط، این ازدحام را باز هم افزایش داده است. نکته عجیب اینکه نادری که اکنون حضور در تیم ملی را نیز تجربه می‌کند، در لیست ویلموتس به عنوان مدافع شانس حضور را یافته است اما در فصل جاری بیشتر به عنوان وینگر در جمع سرخپوشان به میدان رفته است.


حضور نادری در پست وینگر هر چند تراکم در خط دفاعی را کاهش داده اما شرایط را برای خط میانی سرخپوشان سخت‌تر کرده است. کالدرون در پست میانی تیمش بازیکنانی مثل امید عالیشاه، سیامک نعمتی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، بشار رسن، مهدی ترابی و بازیکنان جوانی مثل سعید حسین پور، آدام همتی و امیر روستایی را نیز در اختیار دارد. با در نظر گرفتن احمد نوراللهی به عنوان بازیکن ثابت خط میانی، تنها سه گزینه دیگر برای بکارگیری در این خط باقی می‌ماند که البته در این بخش کالدرون ربیع خواه را نیز به عنوان دیگر بازیکن مورد اعتماد خود در سیستم مدنظرش به میدان می‌فرستد و دو بازیکن دیگر باید از جمع نفراتی مثل امید عالیشاه، سیامک نعمتی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، بشار رسن، مهدی ترابی شانس حضور را به دست بیاورند. کالدرون با فرستادن نادری به این جمع، شرایط را سخت‌تر کرده و البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این بازیکن در لیست تیم ملی به عنوان مدافع از سوی ویلموتس به اردو دعوت می‌شود.

 

1448308

 

کالدرون و درگیری ذهنی با خط دفاعی


سرمربی پرسپولیس فصل را در شرایطی دنبال می‌کند که بیشترین تغییراتش مربوط به دفاع تیمش بوده است. او در هر بازی با چینش متفاوت در نهایت به دنبال دستیابی به ترکیبی قابل اتکا است.


پرسپولیس در حال حاضر سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی زادگان، حسین ماهینی، شجاع خلیل زاده، مهدی شیری، محمد نادری، محمد انصاری را در خط دفاعی در اختیار دارد و این در حالی‌ست که سیامک نعمتی نیز در چند دیدار شانس حضور در این ترکیب را به دست آورده است.


در هفته اول و علیرغم تمامی شایعاتی که وجود داشت، سیدجلال حسینی به عنوان یار ثابت در قلب خط دفاعی در کنار شجاع خلیل زاده به میدان رفت و در سمت چپ محمد نادری و در سمت راست مهدی شیری این تیم را مقابل پارس جنوبی و در جریان برتری یک گله مقابل شاگردان فراز کمالوند همراهی کردند.


در هفته دوم و در دیدار برابر تراکتور که با شکست شاگردان کالدرون همراه بود، ترکیب دفاعی این تیم بدون تغییر نسبت به فصل گذشته و با حضور چهار عنصر ثابت سیدجلال حسینی و خلیل زاده در قلب دفاعی و محمد نادری در سمت چپ و مهدی شیری در سمت راست در تبریز به میدان رفتند.


هفته سوم سرمربی آرژانتینی با ترکیب مهدی شیری، کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده در کنار محمد انصاری تیمش را برابر نفت آبادان به میدان فرستاد و ضمن بسته نگه داشتن دروازه‌اش، حضور کنعانی زادگان با تک گل سه امتیازی این مدافع ملی پوش همراه شد.


در دربی نیز مهدی شیری در سمت راست دفاعی، کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده در قلب دفاعی و محمد انصاری در سمت چپ برابر استقلال به میدان رفتند.

 

1448331


شاگردان کالدرون در دیدار حساس هفته پنجم مقابل سپاهان با حضور سیامک نعمتی در سمت راست، شجاع خلیل زاده در کنار کنعانی زادگان و محمد نادری در سمت چپ به میدان رفتند و تا قبل از برهم خوردن این نظم دفاعی با نمایش درخشان در سمت راست و چپ با حرکات نادری و نعمتی توانسته بودند برابر حریف با برتری کیفی بازی را دنبال کنند.


پرسپولیس در جام حذفی و برابر ماشین سازی با ترکیب دفاعی شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان در قلب دفاعی و شیری در سمت راست و نادری در سمت چپ به میدان رفت.


در هفته ششم پرسپولیس مقابل شهرخودرو در مشهد قرار گرفت و کالدرون که سیدجلال حسینی را در این دیدار در لیست قرار نداده بود از ترکیب سیامک نعمتی در سمت راست، کنعانی زادگان و انصاری در قلب دفاعی و نادری در سمت چپ سود برد.


در هفته هفتم و تقابل با پیکان نیز کنعانی زادگان و انصاری در قلب خط دفاعی و شیری در سمت راست و نادری در سمت چپ برای پرسپولیس توسط کالدرون به کار گرفته شدند.


در هفته هشتم نیز با توجه به محرومیت شجاع بار دیگر ترکیب خط دفاعی پرسپولیس با حضور کنعانی زادگان و انصاری در قلب دفاعی و شیری در سمت راست و نادری در سمت چپ به کار گرفته است.  


در هفته نهم و در تقابل با ماشین سازی ترکیب خط دفاعی با حضور کنعانی زادگان و انصاری در قلب دفاعی و خلیل زاده در سمت راست و نادری در سمت چپ به میدان رفت. سیدجلال حسینی نیز در دقایق پایانی برای حفظ نتیجه از سوی کالدرون به میدان فرستاده شد.


هفته دهم آنها با ترکیب سیدجلال حسینی و کنعانی زادگان در قلب دفاعی و انصاری در سمت چپ و شیری در سمت راست به میدان رفتند. این در حالی بود که نادری به پست وینگر منتقل شده بود و شجاع خلیل زاده نیز به دلیل محرومیت قادر به همراهی این تیم نبود.

 

7 ترکیب دفاعی با تغییرات عجیب


کالدرون در 11 دیدار رسمی با احتساب جام حذفی، بیشترین تغییرات را در خط دفاعی تیمش نسبت به دیگر تیم‌ها داشته است.


ترکیب چهار نفره سیدجلال حسینی، شجاع خلیل زاده، مهدی شیری و محمد نادری  2بار در دو هفته ابتدایی از سوی او مقابل رقبا به کار گرفته شد. بعد از آن ترکیب شجاع خلیل زاده، کنعانی زادگان، محمد انصاری و مهدی شیری در هفته سوم روی کار آمد تا دو تغییر را نسبت به گذشته داشته باشد و هفته بعدی نیز از سوی کالدرون به کار گرفته شود تا عمر این خط دفاعی نیز به دو هفته بکشد. ترکیب شجاع خلیل زاده، کنعانی زادگان، محمد نادری و مهدی شیری اولین بار در جام حذفی به کار گرفته شد و کنعانی زادگان، محمد انصاری، سیامک نعمتی و محمد نادری نیز دیگر ترکیبی بود که تنها یک بار مورد استفاده قرار گرفت. با محرومیت شجاع خلیل زاده، ترکیب دفاعی کنعانی زادگان، محمد انصاری، مهدی شیری و محمد نادری دو بار در دیدارهای این تیم فرصت حضور برابر رقبا را به دست آورد و کنعانی زادگان، محمد انصاری، شجاع خلیل زاده و محمد نادری نیز یک بار و برای آخرین دیدار این تیم نیز ترکیب کنعانی زادگان، محمد انصاری، سیدجلال حسینی و مهدی شیری در جدال با فولاد مورد استفاده قرار گرفت تا هیچکس نتواند از ذهنیت سرمربی آرژانتینی برای سود بردن از نفرات قابل اعتنای دفاعی‌اش به شناخت دست یابد.

 

 

تغییرات ادامه می‌یابد؟


از اردوگاه پرسپولیس خبر می‌رسد که کالدرون در نهایت بعد از 11 بازی و سود بردن از 7 نوع دفاع چهار نفره، در نهایت به جمع بندی درباره خط دفاعی تیمش با حضور کنعانی زادگان و محمد انصاری در قلب دفاعی و محمد نادری در سمت چپ و شجاع خلیل زاده در سمت راست رسیده است.


سود بردن از فاز تهاجمی دفاعی در سمت چپ با حضور نادری و شیفت مناسب سه نفر دیگر از اعضای خط دفاعی با حضور محمد انصاری چپ پا و کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده راست پا، باعث شده تا او اکنون روی این موضوع به اجماع برسد. مساله‌ای که البته با رضایت قلبی بازیکنان همراه نیست. مهمترین مساله شجاع خلیل زاده است که مدعی حضور در قلب دفاعی است و خود را از حیث کیفی جزو برترین‌های این پست حتی در کیفیت تیم ملی می‌بیند و نمی‌خواهد با نمایش در پست غیرتخصصی در شرایط ویژه‌ای قرار گیرد. درخواست کالدرون برای شکل گیری این ترکیب دفاعی و حضور پررنگ نادری در فاز تهاجمی باعث شده بود تا شجاع در جدال با ماشین سازی نتواند کیفیت همیشگی خود را به اجرا بگذارد. اکنون باید دید کالدرون که بهترین نفرات خطوط دفاعی لیگ را در اختیار دارد، در نهایت چه تصمیمی برای نحوه استقرار آنها در ترکیب خواهد گرفت. خصوصا اینکه سود بردن از این پست یعنی چشم پوشی از دو کاپیتان اصلی تیم (سیدجلال حسینی و حسین ماهینی) و البته پایان کار مهدی شیری. مدافعی که علیرغم تمام انتقاداتی که پشت سر گذاشته، طی دو دیدار اخیر توانسته نمایش قابل قبولی در سمت راست از خود به جا بگذارد و در دیدار با فولاد نیز یکی از برترین بازیکنان تیمش بوده است.

دیدگاه‌ها