کد خبر : 1658747 | 08 دی 1398 ساعت 10:55 | 21.1K بازدید | 0 دیدگاه

تایید تغییر تابعیت از زبان علیرضا فیروزجا

نابغه شطرنج ایران برای فرانسه بازی می‌کند!

نابغه ۱۶ ساله شطرنج ایران بعد از نایب قهرمانی در مسابقات جهانی تغییر تابعیت خود را تایید کرد.

نابغه شطرنج ایران برای فرانسه بازی می‌کند!

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا فیروزجا که پس از کش و قوس های فراوان با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج در رقابت های سریع و برق آسای جهان به میزبانی مسکو شرکت کرد و با کسب نتایج درخشان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت، بعد از پایان این رقابت‌ها در گفت‌وگویی موضوع تغییر تابعیت خود را رسما تایید کرد.


این نابغه ۱۶ ساله که تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران به شمار می رود، بعد از اینکه شورای برون مرزی وزارت ورزش مخالفت خود را با حضور تیم مردان در رقابت های جهانی مسکو اعلام کرد، تصمیم گرفت با پرچم فدراسیون جهانی در این مسابقات شرکت کند.


فیروزجا بعد از کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات سریع و برق آسای جهان گفت:‌ مشکلاتی بر سر راهم قرار داشت، اما قدردان زحماتی هستم که در ایران برایم کشیده شد.


این شطرنج باز جوان که مدتی است در فرانسه تمرین می کند، از فرانسه به عنوان مقصد احتمالی بعدی خود خبر داد و افزود: احتمالا از این پس برای فرانسه بازی می‌کنم چون مدتی است در این کشور زندگی می‌کنم.


بدین ترتیب به نظر می‌رسد شطرنج ایران به همین سادگی یکی از نوابغ خود را از دست داده و گویا کاری هم از دست فدراسیون ایران ساخته نیست.

 

1464848


جالب اینکه مسئولان فدراسیون جهانی هم از این اتفاق ابراز خوشحالی کردند و اینکه یک شطرنج‌باز با پرچم فیده در مسابقات جهانی روی سکو برود و مدال بیاورد را یک اتفاق تاریخی عنوان کردند.


مهرداد پهلوان‌زاده، رییس فدراسیون شطرنج پیش از این گفته بود طبق قوانین فیروزجا نمی تواند تا ۲ سال با پرچمی به غیر از ایران در مسابقات بین المللی شرکت کند، اما این اتفاق بلافاصله چند روز در مسکو رخ داد.


به نظر می رسد حتی بیانیه‌های رییس فدراسیون و احسان قائم مقامی برای پشیمان کردن فیروزجا هم فایده ای نداشته و او در بازگشت به فرانسه برای گرفتن تابعیت این کشور اقدام می کند.  


همین حالا هم اگر به بخش ریتینگ فدراسیون جهانی مراجعه کنید، دیگر مقابل نام علیرضا فیروزجا پرچم ایران را مشاهده نمی کنید. در بخش ملیت برای این شطرنج باز ۱۶ ساله نام فیده نوشته شده و فعلا پرچمی وجود ندارد.

 

1464849


پیش از این هم شطرنج بازان دیگری در سال های اخیر از ایران کوچ کرده بودند، اما فیروزجا که از او به عنوان یکی از نوابغ این رشته نام برده می شد و در پایین‌ترین سن ممکن خودش را وارد لیست سوپراستاد بزرگان جهان کرده بود، مهره ای نبود که به این راحتی بخواهیم از دست بدهیم.

دیدگاه‌ها