کد خبر : 1662118 | 25 دی 1398 ساعت 11:46 | 29.4K بازدید | 0 دیدگاه

با تاکید سازمان لیگ

قانون شیشه ای در فوتبال ایران اجراء می شود

فریبرز محمود زاده – رییس کمیته نقل و انتقالات امروز صبح میهمان سعید اکبری در برنامه سلام صبح بخیر بود و در خصوص مباحث مختلف صحبت کرد.

قانون شیشه ای در فوتبال ایران اجراء می شود 

به گزارش "ورزش سه"، او تاکید کرد یکی از بهترین کارهای فدراسیون فوتبال در سال های اخیر شکل دهی کمیته تعیین وضعیت بود که به اختلاف های مالی رسیدگی می کند و فیفا هم آراء صادره از سوی این کمیته را قبول دارد. بخشی از این مصاحبه را می خوانیم: 

 

 

فیفا کمیته تعیین وضعیت را قبول دارد 

 

بسیاری از بازیکنان داخلی برای شکایت در مجامع بین المللی باشگاه ها را تهدید می کردند. فیفا مکاتبه کرده که ما کمیته تعیین وضعیت شما را قبول داریم و این کمیته اعلام رسمی کرده قراردادی قابل استناد است که در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ثبت شده باشد. بازیکنانی که قرارداد داخلی می بندید اگر روزی کارتان به اختلاف بکشد چون قراردادتان در سازمان لیگ ثبت نشده قابل پیگیری نخواهد بود. ما دیگر چیزی به نام قرارداد داخلی نداریم. ما مدارک و مستندات قانونی می خواهیم. این مسائل به حداقل رسیده است و وجود آنها را انکار نمی کنم. اما اگر بازیکنان کارشان به اختلاف بکشد این مسائل زیرمیزی قابل پیگیری نخواهد بود.

 

 

دیگر چیزی به نام سقف قرارداد نداریم 

 

در مورد سقف قرارداد ما چیزی نداریم. بنده، آقای تاج، آقای بهاروند و همه مسئولان حضور داشتیم و وزیر ورزش مسائل اقتصادی کشور را مطرح کردند و گفتند باشگاه های ورزشی به فکر مردم و بیت المال باشید و رعایت کنید. اگر باشگاهی از این مسئله عدول می کند طبق قوانین مصوب سال 96 در فیفا هیچ منعی حتی روی مبالغ و نوع پول هم نداریم، دلار یا یورو بدهند. برخی از قراردادهای ما به ریال است و هیچ منعی ندارد اما این مدیریت باشگاه است که باید این الزامات را رعایت کند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به عنوان ناظر حق دخالت در امور اجرایی باشگاه ها را ندارد و این تخلف به حساب نمی آید.

 

 

محرومیت ها لغو می شود 

 

استقلال و پرسپولیس هنوز مجوز ثبت قرارداد بازیکنان جدید را دریافت نکرده اند، اما طی روزهای آینده این اتفاق می افتد. چهار باشگاه صنعت نفت آبادان، شهر خودرو، پرسپولیس و استقلال از کمیته تعیین وضعیت، پرسپولیس، استقلال، صنعت نفت، نساجی از کمیته انضباطی، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قراردادها را رویت کرده و در روزهای آینده مجوز لازم صادر شود قراردادهایشان به ثبت می رسد. ما قانونی به نام کارفرما و کارمند داریم که آنها باید خودشان رعایت کنند و هیچگ اه نه وزارت ورزش نه سازمان لیگ نه فدراسیون فوتبال اجازه دخالت ندارند و هر نتیجه ای بگیریم به این سه نهاد منتسب می کنند. 

 

 

مربی با یک پیامک می تواند جدا شود 

 

آیین نامه نقل و انتقالات شامل حال مربیان و کادر فنی نمی شود و مربوط به بازیکن است و پنجره نقل و انتقالات شامل آن می شود و قوانین بین المللی در آن ساری و جاری است اما درباره چگونگی قرارداد مربیان و نوع جدا شدنشان نیست. مربی با یک پیامک به مدیر باشگاه می تواند از تیم جدا شود. برخی می پرسند آیا یحیی گل محمدی هم با یک پیامک می توانست از شهرخودرو جدا شود؟ دقیقا. اما او با توجه به قراردادی که با باشگاه دارد می بایستی جوابگوی مسائل مالی اش می بوده است. مربی و کادر فنی مشمول آیین نامه چه زمان ثبت قرارداد چه جدا شدن نمی شوند اما در خصوص مسائل مالی اگر گل محمدی نمی توانست رضایت شهرخودرو را به دست بیاورد ممکن بود به پرداخت خسارت محکوم شود. حتی بالاتر از مبلغ قرارداد و به همین دلیل است که باشگاه پرسپولیس و گل محمدی سعی کردند یک رضایت دوطرفه داشته باشند.

 

 

آیین نامه را مطالعه کنید 

 

آیا استراماچونی، ویلموتس و کالدرون حق داشتند قرارداد را یک طرفه فسخ کنند و بروند؟ این سوالی بود که مجری برنامه سلام صبح بخیر از محمود زاده پرسید و او هم گفت: کلمه حق داشتن با چیزی که من گفتم متفاوت است. وقتی از حق داشتن حرف می زنیم یعنی آنها دیگر نمی توانند شاکی داشته باشند اما اینگونه نیست. در دعواهای مجامع بین المللی هر سه فقط درباره مبالغ حرف به سخن می آمد نه قوانین. اگر هر فرد خارجی مبالغ را طی ماده 14 فیفا دو ماه تذکر لازم یا مکاتبه کتبی را داشت، ما باید از این موضوع پیشگیری کنیم که به سادگی جدا نشوند. من خواهشی دارم. این آیین نامه بیش از 50 صفحه نیست، چرا سرانه مطالعه در کشور ما اینقدر پایین است؟ باورتان نمی شود خیلی از باشگاه ها این آیین نامه را مطالعه نمی کنند. یعنی اگر باشگاه ها این آیین نامه را مطالعه کنند مثلا درباره حق آموزش، چه انقلابی در فوتبال ایران به وجود خواهد آمد.

 

 

ارایه شناسنامه فوتبالی برای بازیکن الزامی می شود

 

مکاتبه ای با فیفا درباره مکانیزم مشارکتی و حقوق آموزشی داشتیم. اگر فوتبالیستی ترانسفر می شود، مثل علیرضا جهانبخش یا اللهیار صیادمنش ما دو مقوله داریم، یک حقوق آموزش که مخصوص بازیکنان زیر 23 سال است و اگر ترانسفر شود از 12 سالگی تا آن تاریخ حقوق آموزش محاسبه می شود. مثلا صیادمنش از باشگاه استقلال ترانسفر شد، شما می دانستید که باشگاه پدیده ساری که زمان نونهالان در آن تیم بوده است، از این حق آموزش می تواند مطالبه داشته باشد. ما در فوتبال کشور فرآیندی به نام شناسنامه فوتبالی داریم ایجاد می کنیم که در فصل آینده با دستور فیفا، AFC و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هر باشگاهی موظف است این شناسنامه فوتبالی را همراه با مدارک به ما ارائه بدهد. این شناسنامه فوتبالی می گوید بازیکنان از 12 سالگی تا سن ترانسفر چه باشگاهی بوده اند و ترانسفر شوند پولی که از مبلغ قرارداد هست، به اندازه ای که بازیکن تلاش کرده تا 23 سال تعلق می گیرد.

 

 

قانون اتاق شیشه ای در راه است 

 

اما فراتر از شناسنامه فوتبالی قانونی آمده به نام اتاق شیشه ای. که می گوید باشگاه ها می توانند از ترانسفر بازیکنان خود در هر سنی صاحب سهم شوند. حتی برای بازیکنان بالاتر از 23 سال. در این قانون 5 درصد از مبلغ قرارداد بازیکن کسر و بین باشگاه هایی که پیش تر در رشد بازیکنان تاثیر داشتند تقسیم می شود. این موضوع از فصل های آینده اجرا می شود و منوط به این است که باشگاه ها در انعقاد قرارداد و ترانسفر دقت لازم را داشته باشند.

دیدگاه‌ها