کد خبر : 1662746 | 28 دی 1398 ساعت 18:57 | 4.5K بازدید | 0 دیدگاه

سلیقه‌ای عمل کردن در هر دوره کار را به اینجا رسانده

رضایی: با جوایز خوب خارجی‌ها را به جام تختی بکشانیم

نایب‌رئیس سابق فدراسیون کشتی گفت: نام جهان پهلوان تختی را با نام ایران می شناسند و باید مسابقه ای در شأن چنین قهرمان و پهلوانی برگزار کنیم.

رضایی: با جوایز خوب خارجی‌ها را به جام تختی بکشانیم

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا رضایی نایب رئیس سابق فدراسیون کشتی که امروز مهمان برنامه دایره طلایی بود، در پاسخ به این سوال که تا چه حد خروج جام تختی از رنکینگ اتحادیه جهانی در کیفیت این رقابت‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: جام بین‌المللی تختی یکی از قدیمی ترین تورنمنت‌های ورزشی ایران هست و از سال های قبل از انقلاب برگزار شده و بعد از انقلاب نیز با نام جام تختی به انجام رسیده است. حیف است این جام دستخوش شرایطی قرار بگیرد که از کیفیت و کمیت آن کاسته شود. باید بپذیریم عوامل زیادی در این زمینه موثر است. تاریخ برگزاری جام تختی قطعا در این موضوع تاثیرگذار است. تا جایی که یادم هست، از زمانی که خودم در این رقابت‌ها کشتی می‌گرفتم، جام تختی برای ما خیلی اهمیت داشت و حالت انتخابی برای مسابقات بزرگ آسیایی و جام جهانی داشت. موقعی که جوانتر بودیم خودمان را در این جام محک می‌زدیم. وقتی هم در تیم ملی بزرگسالان جا افتادیم، برای تثبیت خودمان در جام تختی کشتی می گرفتیم.

 

نایب قهرمان المپیک 2004 آتن ادامه داد: امروز اما به این شکل به این جام نگاه نمی‌شود و این نیاز به بازنگری دارد. زمانی که مسابقات فرنگی را برداشتند، من نایب رئیس فدراسیون بودم. محمد بنا و همکارانش مخالفت کردند و گفتند اینجا حکم انتخابی تیم ملی را دارد و دیدیم که انتخابی تیم ملی برای فرنگی برگزار نشد و جام تختی ملاک انتخاب تیم ملی قرار گرفت و ما به همین خاطر رنکینگ جام تختی را از دست دادیم. باید تدبیری شود که انگیزه بیشتری در بین کشتی‌گیران برای حضور در این رقابت‌ها ایجاد شود. انگیزه جوایز مادی مثل جایزه دلاری می تواند موثر باشد. جام بین‌المللی یاریگین که از جام های معتبر کشتی است، زمان و شهر ثابتی دارد و به همین دلیل هم روس ها و هم کشورهای دیگر برای حضور در آن برنامه ریزی می کنند. کشور ما هم در سال های مختلف در این تورنمنت حضور داشته است.

 

رضایی تاکید کرد: اگر در جام های بین المللی دیگر کشورها شرکت نکنیم آنها هم به جام  تختی نمی‌آیند. همین باعث می شود آن دیپلماسی ورزش و رابطه فی مابین کمرنگ شود. کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و کشورهای همسایه دیگر و حتی ژاپن و هندوستان سال های سال مراوده خوبی با کشتی ما داشتند و به صورت اردویی با ما همکاری می کردند. این تعاملات را بتوانیم برقرار کنیم شرایط برگزاری جام تختی بهتر می شود و حداقل در 15 سال گذشته که جام تختی با معضلات اینچنینی مواجه بود، حل می شود. در نظر گرفتن یک تاریخ مناسب هم تاثیرگذار است. ایام سال نو میلادی تیم‌ها در تورنمنت‌های غیرضروری شرکت نمی کنند. همانطور که  تیم‌های ملی ما اگر ضرورتی نداشته باشد در ایام نوروز در تورنمنت نخواهند کرد. در نظر گرفتن یک زمان ثابت و خط مشی مشخص و ساز و کار جدید و جوایز خوب که قهرمانان بزرگ دنیا را جذب کند، می‌تواند در کار خیلی تاثیرگذار باشد. در مورد کشتی گیران داخلی هم این موضوع که مثلا نفرات اول جام تختی به فلان مسابقه اعزام می شوند، باعث استقبال بهتر می شود.

 

علیرضا رضایی خاطرنشان کرد: در دهه 60 مسابقات در اوج قدرت خود بود و تیم‌های مطرح می‌آمدند. در دهه 70 نزولی داشت و بعد دوباره اوج گرفت. دهه 80 هم همین طور. با تمام احترامی که برای همه دوستان کادرفنی و رئیس فدراسیون های گذشته دارم، باید بگویم که سلیقه‌ای عمل کردن در مورد جام تختی و نحوه برگزاری آن، باعث شده یک دوره استقبال خوب و یک دوره ضعیف باشد. تمام این‌ها باعث شده جام تختی با این مشکلات مواجه شود. نام مرحوم تختی یک برند ورزشی ما است. نام جهان پهلوان تختی را با نام ایران می شناسند و باید مسابقه ای در شأن چنین قهرمان و پهلوانی برگزار کنیم.

دیدگاه‌ها