کد خبر : 1664686 | 07 بهمن 1398 ساعت 12:32 | 8K بازدید | 0 دیدگاه

انتخابات فدراسیون؛ حضور بازنشسته ها ممنوع نیست

انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و هم چنین نواب و اعضای هیات رییسه به زودی آغاز می شود و قرار است 25 اسفند با برگزاری مجمع عمومی انتخابات برگزار شود.

انتخابات فدراسیون؛ حضور بازنشسته ها ممنوع نیست

به گزارش "ورزش سه"، دوره قبل با حضور بازنشسته ها در تشکیلات مدیریتی فدراسیون فوتبال چالش های زیادی برای فدراسیون فوتبال به وجود آمد. سازمان بازرسی کل کشور بر اساس قانونی که در مجلس به تصویب رسیده بود، به فدراسیون فوتبال تاکید کرد باید نیروهای بازنشسته خود را کنار بگذارد اما فدراسیون فوتبال اعلام کرد یک نهاد مستقل است و زیر نظر فیفا اداره می شود و قانون منع بکارگیری بازنشسته ها در ارگان های دولتی شامل حال فدراسیون فوتبال نمی شود. برخی از مدیران مثل محمد رضا ساکت استعفاء دادند و بعضی ها هم نه. مثل مهدی تاج و حیدر بهاروند. گویی برای اینکه فیفا به نتیجه دخالت دولت در اداره فدراسیون فوتبال نرسد؛ با تلاش های وزیر ورزش و جوانان برای مدیرانی چون مهدی تاج به دلیل جانبازی مجوز گرفته شد که مجوز صادره تا پایان دوره جاری بود.

 

حالا که انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، نواب و اعضای هیات رییسه در پیش است تصور می شد اینبار حضور بازنشسته ها در انتخابات ممنوع شود تا چالش ها تکرار نشود اما بر اساس خبرهای رسیده چنین دستور العملی برای فدراسیون فوتبال صادر نشده است و طبیعی است فدراسیون فوتبال بر اساس آخرین اساسنامه که در سال 90 تدوین شده است انتخابات را آغاز کند. جالب اینکه در اساسنامه سال 90 اصلا به منع حضور بازنشسته ها در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اشاره ای نشده است و تنها مانع برای حضور مدیران درانتخابات شرایط سنی است. در صورتی که مدیری سنش از 65 عبور کند، حق ثبت نام در انتخابات در هیچ سمتی را ندارد. البته در خصوص تصویب این اساسنامه که در سال 90 تدوین شده و اصلاح اساسنامه سال 86 است شک و تردیدهایی وجود دارد. به هر صورت با همه چالش هایی که پیش تر بین فدراسیون فوتبال و مجلس شورای اسلامی برای اجرای قانون منع حضور بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال به وجود آمده بود، برای انتخابات جدید حضور بازنشسته ها غیر قانونی اعلام نشده است و بازنشسته ها بار دیگر می توانند در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت کنند.

 

البته در تعریف فدراسیون فوتبال و در اساسنامه این چنین آمده است:« فدراسیون فوتبال جمهوری اسالمی ایران که در این اساسنامه فدراسیون نامیده می شود، یک نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که بر اساس مشی و اصولی ورزشی تعیین شده به موجب منشور المپیک، با مراعات شئون اسالمی و منافع ملی و به عنوان بالاترین مرجع ذیصلاح در رشته های ورزشی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی تشکیل شده و در چارچوب این اساسنامه، با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک و رعایت قوانین و مقررات مربوطه فعالیت می نماید.» بر اساس این تعریف می توان این گونه برداشت کرد که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی است و شامل قانون منع بکارگیری بازنشسته ها نمی شود.

دیدگاه‌ها