کد خبر : 1667530 | 20 بهمن 1398 ساعت 14:35 | 217.2K بازدید | 0 دیدگاه

دیدار ستاره دیروز و ستاره امروز

وقتی خداداد به کلوپ سر توپ می‌زد! (عکس)

روزگاری یورگن کلوپ در قامت یک مدافع، مامور مهار خداداد عزیزی بود اما دست تقدیر سرنوشت متفاوتی برای این دو رقم زد. یکی مربی لیورپول است و دیگری داور یک مسابقه تلویزیونی.

وقتی خداداد به کلوپ سر توپ می‌زد! (عکس)

به گزارش «ورزش سه» تماشای عکس های 22 سال پیش بازی ماینز و کلن در بوندس لیگا 2 شاید برای خود آلمانی ها هم جذابیتی نداشته باشد اما به یاد ما می آورد که ستارگان ایرانی، چه موقعیت ممتازی در فوتبال اروپا پیدا کرده بودند. موقعیتی که بعد از چند سال، رو به افول گذاشت و تعداد ملی پوشان فوتبال ایران به تدریج در لیگ های معتبر اروپایی کمتر و کمتر شد. 

 

 

* یورگن مامور مهار غزال


این تصویر، نمایی از بازی ماینز و کلن در 21 آگوست 1998 است. خداداد عزیزی که تازه از جام جهانی برگشته بود، چند ماه قبل تر با گل تاریخی به استرالیا «غزال ملبورن» لقب گرفته بود؛ در اوج محبوبیت و شهرت. 


خداداد که فصل قبل با کلن به دسته پایین تر سقوط کرده بود، مجبور بود در سطح دوم بوندسلیگا ادامه دهد و اتفاقاً در همین بازی بود که اولین گل فصل خودش را به ثمر رساند. در رقابت با ماینز، یک مدافع گمنام مامور مهار ستاره سرعتی ایرانی بود؛ یورگن کلوپ. همان مدافعی که تقریباً تمام دوران فوتبالش را در همین باشگاه گذرانده بود و جالب اینکه ابتدا به عنوان مهاجم کارش را شروع کرده بود اما به مرور متوجه شده بود در خط دفاعی، بازیکن بهتری است. 

 

 

1476982

 

این تصویر را به خاطرات سیروس دین محمدی از هم اتاقی بودن با یورگن کلوپ اضافه کنید. روزی که کلوپ مامور مهار خداداد عزیزی بود.

 

 

*ستاره بود، ستاره شد


اگر به تاریخ ثبت این تصویر برگردیم، جدال یک ستاره آسیایی با یک مدافع گمنام آلمانی را می بینیم. خداداد در همان سال ها، یک ستاره غیرقابل انکار بود اما شهرت یورگن کلوپ از زمانی آغاز شد که کفش ها را آویخت. در واقع کلوپ اعتبار فوتبالی اش را از مربیگری گرفته و این همان چیزی بود که داستان زندگی کلوپ و خداداد را از هم جدا می کند. 


خداداد بعد از پایان فوتبالش، مربیگری در مشهد، اهواز، تبریز و رشت را آزمود و موفقیتی هم عرض دوران فوتبالش نداشت. اما یورگن در همان ماینز شروع به کار کرد و بعد از 7 سال، راهی دورتموند و لیورپول شد. حالا کلوپ، همان مدافع گمنام ماینز یکی از مشهورترین مربیان جهان است و خداداد عزیزی ستاره سابق فوتبال آسیا، یکی از صدها مربی شاغل در فوتبال ایران.


در زمین فوتبال، قریحه و استعداد همیشه اسلحه موثری برای موفقیت است اما روی نیمکت، این خردمندی است که برگ برنده محسوب می شود. 

 

 

*مربی ساوت‌همپتون؛ ذخیره خداداد


برای اینکه بدانیم الزاماً همه ستارگان فوتبال تبدیل به مربیان بزرگی نمی شوند، کافی است این نکته را به یاد بیاوریم که رالف هازن هاتل، مربی فعلی ساوت همپتون در همین سال ها، در تیم کلن نیمکت نشین خداداد عزیزی بود. 


هازن هتل اتریشی در مقیاسی کوچک تر همان روش یورگن کلوپ را پیش گرفت و حالا در لیگ برتر انگلیس، یک مربی موفق محسوب می شود.

 

 

دیدگاه‌ها