کد خبر : 1672462 | 16 اسفند 1398 ساعت 11:15 | 68.3K بازدید | 0 دیدگاه

مشکلی که لیورپول باید برایش راه‌حل پیدا کند

دفاع شش‌نفره؛ معضل بغرنج یورگن کلوپ

آرایش دفاعی دیگو سیمئونه مقابل لیورپول اخیرا ازسوی واتفورد و چلسی هم با موفقیت تقلید شد و یورگن کلوپ می‌داند پیش ازبازی برگشت با اتلتیکو باید برای مقابله با این آرایش فکری بکند.

دفاع شش‌نفره؛ معضل بغرنج یورگن کلوپ

به گزارش "ورزش سه"، زمانی که لیگ برتر انگلیس در سال 2018 تصمیم گرفت در این لیگ هم از وقفه تعطیلات زمستانی استفاده کند همه گمان می‌کردند این وقفه بیش از همه به سود تیمهای بزرگی مثل لیورپول خواهد بود. اما قرمزهای آنفیلد در بازگشت از تعطیلات زمستانی بر خلاف انتظار در روند ناکامی قرار گرفته و با دو شکست مقابل واتفورد و چلسی نشان دادند که این تعطیلات به سودشان نبوده است.

 

با اینکه شاگردان کلوپ در بازی‌های بعد از تعطیلات زمستانی نتوانسته‌اند به روانی گذشته بازی کنند ولی بخش مهمی از علت عملکرد بد آنها در این چند بازی تاکتیک تیمهای رقیب بوده است.

 

از چهار رقیب اخیر لیورپول، سه تیم از آرایش دفاعی شش نفره استفاده کرده‌اند تا خیال‌شان از مهار کردن قدرت تهاجمی لیورپول راحت باشد. تکنیکی که اولین بار دیگو سیمئونه سرمربی اتلتیکو در دیدار رفت تیمش با  لیورپول در لیگ قهرمانان به کار گرفته بود. آرایش 4-4-2 اتلتیکو هر زمان که لیورپول حمله می‌کرد به شکلی تغییر می‌یافت که اتلتیکو یک خط دفاعی شش نفره در مقابل قرمزها داشته باشد.

 

نایجل پیرسون سرمربی واتفورد هم با اینکه در بازی تیمش با لیورپول از سیستم 4-2-3-1 استفاده کرده بود اما هر زمان که لیورپولی‌ها به یک سوم آخر نزدیک می‌شدند بازیکنان کناری واتفورد فوتبالیستهای صاحب توپ لیورپول را تعقیب می‌کردند و به میانه زمین می‌آمدند تا آرایشی همانند آنچه در شکل زیر می‌بینید شکل بگیرد.

 

1483605

واتفورد از سیستم 4-2-3-1 استفاده می کرد ولی هر وقت لیورپول وارد یک سوم پایانی می شد سیستم واتفورد به 6-3-1 تغییر می کرد

 

این آرایش جدید 6-3-1 به واتفورد اجازه می‌داد که هم مرکز را ببندد و هم در کناره‌ها مانع از ترکتازی وینگرهای قابلی مثل اندی رابرتسون و ترنت الکساندر آرنولد شود.

 

یک هفته پیش از این سرمربی وستهام دیوید مویس از همین ایده استفاده کرده بود. او به بازیکنان خود گفته بود که هر زمان از ناحیه وینگرهای لیورپول احساس خطر کردند با بازگشت به عقب و تعقیب بازیکنان توپ همینطور که در عکس زیر می‌بینید با ایجاد یک آرایش دفاعی متراکم، لیورپولی‌ها را فلج کنند.

 

1483607

پیاده شدن سیستمی دقیقا مشابه آرایش دفاعی واتفورد ازسوی وستهام در مقابل لیورپول

 

همینطور که گفتیم چند روز پیش هم دیگو سیمئونه از همین روش برای مهار لیورپول استفاده کرده بود هر چند روش او استفاده از آرایش 6-3-1 نبود. اتلتیکو در این بازی از سیستم محبوب سیمئونه یعنی 4-4-2 استفاده می‌کرد ولی خصلت دفاعی هافبک‌های کناری اتلتیکو به این تیم امکان می‌داد تا در زمان حمله حریف تنها در خط دفاعی یک آرایش شش نفره تشکیل داده و لیورپول را ناکام بگذارد. به نظر می‌رسد این روش سیمئونه بود که باعث شد مربیان حریفان بعدی لیورپول هم به فکر استفاده از سیستمی مشابه برای مهار این تیم باشند. سیستمی که تا کنون موفق بوده و باید دید یورگن کلوپ در بازی‌های بعدی برای عبور از این تله تاکتیکی چه خواهد اندیشید؟

 

1483608

سیستم 4-4-2 سیمئونه در طول بازی به شکلی تغییر می کرد که یک خط دفاعی شش نفره تشکیل شود

 

 

دیدگاه‌ها