کد خبر : 1676923 | 18 فروردين 1399 ساعت 10:20 | 3K بازدید | 0 دیدگاه

پارس جنوبی بیشترین ضرر را از تعطیلی لیگ کرد

افاضلی: با خرد جمعی باید برای آینده لیگ تصمیم گرفت

سرمربی پارس جنوبی در روزهای قرنطینه و تعطیلی لیگ در خصوص مسائل مختلف حول این تیم و فوتبال به صحبت پرداخت.

افاضلی: با خرد جمعی باید برای آینده لیگ تصمیم گرفت

به گزارش "ورزش سه"، هومن افاضلی در بازگشت به لیگ برتر و سرمربیگری توانسته نتایج خوبی با پارس جنوبی کسب کند و طی 5 بازی موفق به کسب سه تساوی و یک پیروزی شده است. او در ابتدای صحبت‌هایش درباره ریسک قبول هدایت پارس جنوبی گفت: قطعا می‌دانید که تعداد تیم‌های لیگ برتر در ایران بسیار محدود است. عده‌ای مربی هم بدلیل سوابق کاری که دارند همیشه در لیگ برتر ثابت هستند. علاوه بر آن تعدادی از تیم‌های لیگ فقط مربیان خارجی را برای هدایت تیمشان انتخاب می‌کنند به همین دلیل تعداد صندلی‌های خالی برای مربیگری در لیگ برتر بسیار کم است. اگر مربی پیشنهادی برای هدایت تیمی در لیگ برتر داشته باشد بنظرم بهتر است که آن را بپذیرد. این واقعیت را هم باید درنظر گرفت که تیم‌هایی که شرایط و امکانات بهتری نسبت به سایرین دارند معمولا به سراغ مربیان باسابقه بهتری خواهند رفت. در مقابل برای مربیان جوانی مثل من که بیشتر در لیگ یک مشغول هستند و گاهی هم فرصت حضور در لیگ برتر را پیدا میکنند، فرصتی که برای مربیان از این دست کمتر کسی پیش می‌آید. معتقدم بهتر است که به خوبی روی پیشنهاداتشان فکر کنند و به این سادگی آن را از دست ندهند. در مورد پارس جنوبی هم شرایط به همین صورت بود من بعد از شرایط بسیار سختی که در لیگ برتر و لیگ یک قصد داشتم باعث شد تا کمی در انتخاب‌هایم سختگیری کنم . بعد از صحبت‌هایی که با مسئولین باشگاه پارس جم انجام دادم تصمیم گرفتم که می‌توانم این مسئولیت را بپذیرم.

 

وی ادامه داد: ضمنا زمانیکه با بازیکنان تیم صحبت کردم متوجه شدم که 14_15 نفر از آنها نزدیک به50 درصد دریافتی از باشگاه داشتند که این موضوع با تصویر عمومی که از این تیم در بیرون وجود داشت مغایرت داشت. بر همین اساس فکر کردم اگر کمی به برخی از مسائل سامان ببخشیم میتوانیم در پارس اتفاقات خوبی را رقم بزنم. به لحاظ نفری هم اگر بخواهم بگویم پارس جم پتانسیل بسیار خوبی دارد و این گارانتی را به مربی میدهد تا بتواند کارش را پیش ببرد. بعلاوه اکثر تیم‌هایی که ما با آنها در رقابت هستیم مثل:" پیکان، گل‌گهر، سایپا و .... همگی تیم‌هایی هستند که از لحاظ مالی و امکاناتی شرایط بهتری نسبت به ما دارند این یک واقعیت است. البته به این معتقد هستم که همه چیز بستگی به سازمان دهی و برنامه‌ریزی دارد من هم فکر کردم که میتوانم در این بخش به این تیم کمک بکنم تا بتواند برای خودش یک ارزش افزوده فنی جمع آوری کرده خلاهایش را پر کند. یکی دیگر از انگیزه‌هایم برای انتخاب پارس هواداران بودند. پارس جم هواداران بسیار پر شور و خوبی دارد مردم جم عاشقانه تیمشان را دوست دارند. این موضوع انگیزه بسیار بزرگی برایم بود که به تیمی خواهم رفت که مردم شهرش او را دوست دارند پس من هم میتوانم با کسب نتایج خوب و انجام کارهای بزرگ باعث خوشحالی آنها شوم. ولی به این دلیل که از ریسک پرسیدید دوست دارم بگویم شما در دوران مربیگری هدایت هر تیمی را که به عهده بگیرید به نوعی ریسک کرده‌اید. به عنوان مثال آقای گل‌محمدی که از تیم شهرخودرو به پرسپولیس رفتند بنظر شما آیا این تصمیم آقا ریسک محسوب نمی‌شد؟ شهرخودرو تیمی است که در یکی از شهرهای خوب ایران با ثبات مالی مناسب و امکانات قابل قبولی هواداران زیادی دارد. جدا از این مدام تمامی دست‌آوردهای گل محمدی با برانکو مقایسه خواهد شد پنانچه نتواند در پرسپولیس جام ببرد و قهرمان نشود شکست خورده محسوب می‌شود. بنظرم ریسک بخشی از کار مربیگری است. این واقعیت دارد که من در پارس‌جم زمانم را صرف رسیدگی به مسائلی میکنم که شاید خیلی در حیطه مربیگری‌ام نباشد. شاید تمرکزم در زمین کمتر از 50 درصد است انقدر مسائل دیگری دور و بر تیم است که بیشتر وقتم به آن معطوف میشود تا کار فنی.


افاضلی درباره تعطیلی لیگ نیز می‌گوید: معتقدم به این دلیل که تیم پارس در شرایط روبه رشدی قرار داشت تعطیلات لیگ به ضرر ما تمام شد. من در کل مربی تمرین محوری هستم به این معنا که تمامی اتفاقات بزرگ در تیم‌های تحت هدایتم به صورت پروسه‌ای و در جریان تمرینات پیشرفت می‌کند. اینطور نیست به یک باره اتفاقات عجیبی در تیم‌های من رخ بدهد و بعد از آن هم همه چیز به یکباره متوقف شود. مدل کار کردنم به این صورت است که تیم در تمرینات پیشرفت می‌کند و تا زمانیکه شرایط بیرونی به شرایط تمرینی ما کمک کند این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت. در پارس هم مدیریت باشگاه تمامی تلاشش را کرد تا به روند رو به رشد پارس کمک کند. از زمان آمدنم به پارس که تیم در شرایط صعودی قرار گرفت متاسفانه لیگ بدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و این موضوع به پروسه تمرینی ما هم صدمه زد. چرا که علاوه بر تعطیلی لیگ برتر به تمامی آن چیزی که در تمرینات رسیده بودیم هم لطمه وارد شد شاید اگر میتوانستیم به تمرینات گروهی ادامه دهیم کمتر متضرر میشدیم. این را هم می‌پذیرم که فوتبال اولیت تفریح مردم است نه زندگی آنها. فکر می‌کنم سلامتی و جان هیچ فردی نباید به خاطر برگزاری مسابقات فوتبال به خطر بیفتد. دوست دارم که همگی این شرایط را درک کنند تا بتوانیم با کمک هم آنها را مدیریت کرده و پست سر بگذاریم.

 

افاضلی در پاسخ به اینکه فکر می‌کند چه تصمیمی برای ادامه رقابت‌های لیگ برتر گرفته شود بهتر است گفت: فکر می‌کنم اگر لیگ برتر همین حالا تمام شود منافع خیلی زیادی دارد. اول اینکه ما لیگ سال بعد را نجات داده‌ایم دوم اینکه از ضرر مالی باشگاه‌ها هم جلوگیری کرده‌اید از طرفی تیم‌ها هم زمان کافی برای آماده سازی خودشان در سال آینده خواهند داشت واقعیت هم این است تمامی باشگاه‌ها با توجه به شرایط مدیریتی و معیشتی بد و اینکه شاید کمی از هزینه‌هایشان کم شود با این تصمیم موافقت خواهند کرد. بنظرم ما اصلا نباید در این باره خودمان را با باشگاه‌های اروپایی مقایسه کنیم چرا که بیشتر منبع درآمد آنها از تبلیغات گسترده و پخش تلوزیونی است. در حالی که بودجه‌های باشگاه‌های ما از این راه تامین نمی‌شود و پخش تلوزیونی هیچ سهمی در این زمینه ندارد. بنابراین اگر لیگ را در حال حاضر تمام شود باشگاه‌ها هیچ ضرری که نمیکنند هیچ بلکه سود هم میکنند چرا که با این کار میتوانند به برخی از تعهداتشان که باید عملی میکردند به دلیل تغییر شرایط خودشان را آزاد کنند. بعلاوه ما هم میتوانیم لیگ بیستم را سر موعد قانونی‌اش استارت بزنیم و فصل نقل و انتقالات هم به خوبی برگزار کنیم. می‌توان با یک تصمیم و تصویب جمعی که با مشارکت تمامی تیم‌های لیگ گرفته می‌شود مدیریت کرد تا بعدا عواقب این تصمیم‌گیری‌ها گردن فدراسیون نباشد. بدون شک زمانیکه تمامی باشگاه‌ها خودشان مصوب میکنند که چه راهکاری برای بازی‌ها لحاظ شود قضیه حل خواهد شد.

 

وی در رابطه با اینکه چرا فوتبال ما برنامه‌ریزی درستی ندارد پس از معرفی گزینه‌های مختلفی مثل دایی، قلعه‌نوعی و برانکو برای هدایت تیم ملی در نهایت به گزینه‌ بنام اسکوچیچ رسیدند گفت: بنظرم مشکلی که ما در زمینه انتخاب مربیان ملی و باشگاه‌ داریم این است که در حال حاضر افرادی در رده باشگاهی بزرگسالان و چه کلان‌تر ملی سکان مدیریت فوتبال را به عهده گرفته‌اند که بیشتر از اینکه فوتبال در اولیت‌شان باشد بحث مدیریت، میز و راضی کردن افراد بالا دستی، رسانه‌های عمومی برای‌شان مطرح است. بهترین کار برای جلوگیری از این مسائل و موفقیت در آنها این است که افرادی در این رابطه تصمیم‌گیری کنند که فوتبال در الویت اصلی‌شان قرار دارد قبل از تصمیمگیری روی مسائل مختلف کار کارشناسی روی آن انجام دهند، مدیران هم پای تصمیماتشان بایستند تا شانس موفقیت و رضایت افراد و مدیرهای بالا دستی هم در کار بیشتر شود. صحبت اصلی من این است که ما در فوتبال ما و در تیم ملی هیچ متد و هیچ فلسفه کاری مشخصی برای پیروی همه تیم‌ها نداشته و نداریم. چه زمانیکه ایویچ و اوفارل سرمربی تیم‌ملی بودند و چه حالا که اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی شده است. هیچ زمانی نمی‌دانستیم در فوتبال دنبال چه چیزی هستیم هیچ معیاری برای انتخاب و نمره دهی به افراد در فوتبال ایران وجود ندارد. همانطور که الان مشاهده میکنید تیم جوانان و نوجوانان و بزرگسالان ما هر کدام به یک روش متفاوتی تفکر و بازی می‌کنند.


سرمربی پارس جم که رفاقت نزدیکی به واسطه همکاری با برانکو با او دارد درباره دلیل جدایی این مربی نیز گفت: با ایشان نزدیک به 20سال رفت و آمد خانوادگی دارم. برانکو از اینکه باشگاه به تعهداتش پایبند نبود خیلی ناراحت شد و این مسئله را بارها با باشگاه هم در میان گذاشته بود. ولی رفتار آدم‌ها در مواجه با شرایط مختلف متفاوت است برخی از افراد آستانه تحمل‌شان بالاتر است برخی دیگر خیلی نمی‌توانند یک شرایط بد را تحمل کنند. یادمان باشد آدم‌ها می‌آیند با یک قول و قراری مسئولیتی را میپذیرند نباید اینطور باشد که آنها به تعهداتشان عمل کنند که آقای برانکو به بهترین شکل ممکن به تعهداتش پایبند بود کلی جام برای پرسپولیس بدست آورد ولی در مقابل باشگاه پرسپولیس تصویر مناسبی از کشور ما نشان نداد و به قول و قرارش هم پایبند نبود.


سرمربی پارس جنوبی در خصوص پیشبینی‌اش از شرایط تیم‌ملی ایران بعد از جدایی کی‌روش، ویلموتس و انتخاب اسکوچیچ گفت: به شخصه فردی مثل دراگان را که تمامی تمرکزش روی فوتبال است خیلی بهتر از ویلموتسی میدانم که هرجا که رفته مدتی کوتاهی حضور داشته و صرفا سعی کرده از حضورش در آنجا برای شکایت و گرفتن پول استفاده کند که دفعه سومش این برخورد هم اخیرا در ایران رخ داده بود. علاوه بر اینها او اصلا کارنامه مربیگری درخشانی هم نداشت در هیچ تیمی مطرحی هم مربیگری نکرده بود. اما در مقابل آقای اسکوچیچ با زحمت و تلاش فراوان پس ازعبور از یک مسیر سخت حالا خودش را به جایی رسانده است که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شده و بنظرم ایشان انرژی و انگیزه بسیاری برای موفقیتان صرف خواهند کرد که بدون شک چنین فردی حتما موفق خواهد شد.

دیدگاه‌ها