کد خبر : 1682013 | 15 اردیبهشت 1399 ساعت 17:10 | 20.3K بازدید | 2 دیدگاه

از حسرت سرخ‌ها در آزادی تا جنجال در تبریز؛

تاریخی برای سپاهان؛ 10روز پرمخاطره اردیبهشت با جام !

سپاهان به عنوان یکی از قدرت‌‎های فوتبال ایران بعد از حرفه‌ای شدن فوتبال، توانسته افتخارات بزرگی را نصیب اصفهان کند.

تاریخی برای سپاهان؛ 10روز پرمخاطره اردیبهشت با جام !

 

به گزارش "ورزش سه"، امروز پانزدهم اردیبهشت سالروز قهرمانی طلایی‌پوشان در یکی از فراموش ناشدنی ترین رقابت های تاریخ فوتبال ایران است؛ دیداری که در پایان با خداحافظی تلخ و غریبانه مهدی مهدوی کیا همراه شد.

 

 

قهرمانی خاطره‌ساز جلوی چشم 90 هزار پرسپولیسی

سپاهان آخرین قهرمانی جام حذفی را در شب تراژدیک پرسپولیسی‌ها جشن گرفت. روزی که 100 هزار هوادار در آزادی حضور داشتند و بی‌تابانه در انتظار قهرمانی ستاره‌های تیم یحیی گل محمدی و محمد رویانیان بودند. در پایان این بازی پرحاشیه این سپاهان بود که در ضربات پنالتی سرود قهرمانی خواند و جشن خود را جلوی چشم گریان پرسپولیسی‌ها برگزار کرد. دیداری که پرسپولیس دو بار از حریف خود پیش افتاد اما موفق به حفظ نتیجه نشد. کریم انصاریفرد در دقیقه 24 ابتدا گل پرسپولیس را به ثمر رساند اما جواهیر سوکای موفق شد در دقیقه 59 بازی را به تساوی بکشاند. در نهایت محمد نوری بار دیگر در وقت‌های تلف شده پرسپولیس را پیش انداخت اما اینبار محمد غلامی در دقیقه 105 نتیجه را جبران کرد.

 

1494489


پرسپولیسی‌ها که یکی از پرحاشیه‌ترین دوران خود پشت سر می‌گذاشتند در نهایت مهدوی‌کیا را در زمین دیدند و کاپیتان باتجربه نیز در آخرین دقایق عمر بازیگری خود با حرکات فوق العاده‌اش حسرت سرخ‌ها را افزایش داد. در ضربات پنالتی مرحوم هادی نوروزی و رضا حقیقی موقعیت خود را برای پرسپولیس از دست دادند و حسین ماهینی و میثم نقی‌زاده ضربه‌شان را وارد دروازه کردند. سپاهان توسط بولکو، امید ابراهیمی و خلعتبری 3 پنالتی اول خود را گل کرد تا اینکه پنالتی چهارم به احسان حاج صفی رسید و او می‌توانست با گل کردن توپ کار را تمام کند و همین کار را هم کرد. دیداری که در نهایت مهدوی‌کیا در غوغای رختکن و عصیان پایانی علی کریمی علیه مدیریت، دور خداحافظی خود را زد و سپاهانی‌ها با جام در آزادی جشن گرفتند و راهی اصفهان شدند.

 

1494491

 

این دو قهرمانی آخرین قهرمانی‌های سپاهان در فوتبال ایران و در جام حذفی و لیگ برتر محسوب می‌شود.

 

 

1494490

 

 


قهرمانی عجیب و غریب در اصفهان

آخرین قهرمانی سپاهان در فوتبال ایران به عجیب‌ترین شکل ممکن رقم خورد. کورس بزرگ تراکتور و سپاهان تا هفته پایانی لیگ ادامه داشت و در پایان دو تیم در تبریز و اصفهان میزبان نفت تهران و سایپا بودند. نفت تهران در آن مقطع با هدایت علیرضا منصوریان خود نیز مدعی دستیابی به قهرمانی بود و اگر برخی اتفاقات رخ می‌داد آنها می‌توانستند در میان شگفتی نیز قهرمانی را به خود اختصاص دهند.


در تبریز ماجرای بازی به عجیب‌ترین شکل ممکن پیش رفت و تراکتور با ستاره‌هایش خیلی زود جریان بازی را به سود خود تغییر داد و با نتیجه 3 بر یک از حریف پیش افتاد تا شانس بالایی برای خود متصور شود. با این حال در ادامه بازی به شکل دیگری پیش رفت و آنها با اخراج آندرانیک تیموریان و 10 نفره شدن، با تساوی 3-3 به کار پایان دادند. دیداری که با شادی قهرمانی نافرجام تی‌تی با تونی اولیویرای پرتغالی تا روزها بحث داغی محسوب می‌شد.

 

1494487


در اصفهان اما شرایط برای شاگردان حسین فرکی به شکل دیگری دنبال شد. فرکی که بعد از قهرمانی در فولاد اینبار راهی اصفهان شده بود، در مقطعی زیر فشار و هجمه شدید هواداران قرار داشت و در اتفاقی مشابه با اهواز، در نصف جهان هم سرش را شکستند! او اما با تیمش طی هفته‌های پایانی فراری بزرگ به صدر داشت و در نهایت با پیروزی ارزشمندش مقابل سایپا قهرمانی را به ویترین سپاهان اضافه کرد.


بازی با فشار زیادی سپاهانی‌ها در اصفهان شروع شد و در نهایت این مهدی شریفی بود که روی ارسال احسان حاج صفی گل اول را به ثمر رساند. مهدی شریفی در همان نیمه اول با پاس دیدنی نویدکیا برابر محمدرضا اخباری قرار گرفت و به سادگی گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا تیمش با حفظ همین نتیجه در نهایت به قهرمانی دست یابد. نکته عجیب این قهرمانی اما اعلام نتیجه آن در تبریز با حساب 2-2 بود! نتیجه‌ای که می‌توانست منتهی به قهرمانی تراکتور شود و همین عاملی شد تا آنها برای دقایقی جشن قهرمانی خود را برگزار کنند.

 

1494488


سپاهان در آن دیدار با ترکیب شهاب گردان، هادی عقیلی، احسان حاج صفی، عبدالله کرمی، وریا غفوری، علی کریمی، محرم نویدکیا (66 رسول نویدکیا)، فوزیل موسی اف، محمدرضا خلعتبری، مهدی شریفی و لوسیانو پریرا به مصاف سایپا رفته بود. طی این پنج سال اکنون ترکیب سپاهان با تغییرات بزرگی مواجه شده است. محرم نویدکیا، هادی عقیلی و عبدالله کرمی از فوتبال خداحافظی کرده‌اند و تنها رسول نویدکیا در تیم فعلی حضور دارد.

 

این بازی در تاریخ 25 اردیبهشت ماه سال 94 برگزار شود و همچنان آخرین قهرمانی طلایی پوشان در لیگ برتر به شمار می رود.

 

این قهرمانی در تاریخ 25 سال 1394 برای سپاهانی ها اتفاق افتاد تا با در نظر  گرفتن آخرین قهرمانی لیگ برای طلایی پوشان، در نیمه دوم اردیبهشت، روزهای خاطره سازی برای این باشگاه اصفهانی رقم خورده باشد؛ یکی در تاریخ 15 اردیبهشت 92 و قهرمانی در جام حذفی و دیگری در 25 اردیبهشت 94 و کسب پنجمین و البته تا اینجا آخرین قهرمانی در لیگ برتر.

دیدگاه‌ها