کد خبر : 1685864 | 06 خرداد 1399 ساعت 09:29 | 11.7K بازدید | 3 دیدگاه

چرا مثبت شدن تست اعضا گل گهر مهم است؟

فوتبال ایران و کرونا ؛ بیماری شفافیت و صداقت

تست های کرونای باشگاه های فوتبال ایران و مثبت اعلام شدن برخی از آزمایش ها می تواند یک امتحان جدی برای فوتبال ایران باشد.

فوتبال ایران و کرونا ؛ بیماری شفافیت و صداقت

به گزارش" ورزش سه" با توجه به همه گیری ویروس خطرناک کرونا هنوز فضای رعب آوری که در جهان حکمفرما است و مردم جهان روزهای کاملا متفاوتی در این عصر می گذرانند. 


اسلاوی ژیژک فیلسوف و نظریه پرداز سرشناس اهل اسلوونی در روزهای بعد از ویروس کرونا با انتشار مقاله ای در رابطه با تاثیر این ویروس بر روی زندگی جوامع بشری می گوید:" می توان انتظار داشت اپیدمی های ویروسی به شدت بر بنیادی ترین تعاملات ما با مردم دیگر و اشیای پیرامونمان از جمله با بدن خودمان تأثیر بگذارند: از لمس چیزهایی که ممکن است حامل آلودگی باشند اجتناب کنید، دستگیره ها را لمس نکنید، از نشستن بر روی نیمکت های همگانی خودداری کنید، از بغل کردن یکدیگر و دست دادن با هم خودداری کنید. حتی باید نسبت به ژستهای حساب نشده و ناخودآگاهمان هم بیشتر مراقب باشیم: بینی خود را لمس نکنید و چشمانتان را با دست نمالید. بنابراین تنها دولت و کارگزاریهای دیگر نیستند که ما را کنترل خواهند کرد. ما همچنین باید یاد بگیریم خودمان را کنترل و به انضباطی پایبند کنیم."


در روزهایی که فوتبال پر از مشکل ایران با چالش بزرگی به نام کرونا و  مثبت اعلام شدن تست برخی از بازیکنان و افراد دست اندرکار مواجه است و حتی پیش از آن ، در روزهای قرنطینه  چقدر این خود کنترلی و خود انضباطی وجود داشته است؟ شاید در کمتر جایی از جهان در روزهای تعطیلی مسابقات اینهمه مبارزه باشگاه ها برای برگزار نشدن و یا برگزار شدن مسابقات وجود داشت و جالب است تنها مساله ای که در این بین به آن توجه نمی شد سلامت اهالی فوتبال و در نهایت کل جامعه بود؛ موافقان و مخالفان تعطیلی فقط برای اهداف خودشان و موقعیت خودشان تلاش می کردند. واقعا این سوال به وجود می آید که حد و مرز این سعی و تلاش برای بردن تا کجا باید باشد؟


*البته این فقط برای  باشگاه های فوتبال نبود و فضای رسانه ای نیز در روزهایی که تست برخی از بازیکنان تیم گل گهر اعلام شد درک فضای موجود امروز جهان را نادیده گرفت. در حالی که برای انتشار اسامی بازیکنان از سوی باشگاه گل گهر ، سازمان لیگ و فدراسیون پزشکی ورزشی مقاومت وجود داشت برخی رسانه ها اقدام به انتشار اسم بازیکنانی کردند که گفته می شود مشکوک به ویروس کوید-19 هستند. 


اگر یک خبر نقل و انتقالاتی به چنین شکلی منتشر بود می شد یک پوینت بزرگ برای هر رسانه ای  بود اما در این روزهای ملتهب که انتشار چنین اخباری می تواند تاثیرمخربی روی روح و روان افراد مبتلا و خانواده هایش بگذارد و کاملا با جان و سلامت افراد مرتبط است چه توجیهی پشت انتشار آن می تواند وجود داشته باشد.


ژیژک در بخش دیگری از مقاله اش درباره تاثیرات عمیق کرونا بر زندگی بشر می گوید:" ما همه مسافران یک قایقیم. به سختی میتوان کنایه تند این واقعیت را نادیده گرفت که آن- چه همه  ما را به گرد هم می آورد و به سمت همبستگی جهانی سوقمان میدهد خودش را در هیأت زندگی روزمرهای نمایان  می کند که یکسره زیر فرمانهای اکید به اجتناب از تماسهای نزدیک با یکدیگر و حتی با خودمان در تنهایی است، و ما فقط با تهدیدهای ویروسی طرف نیستی، فجایع دیگری در راهند یا همین حال در حال رخدادن هستند. " 


*شاید بعد از گذشت چند ماه زندگی سخت تمام مردم جهان شاید ما هم در این گوشه از کره خاکی باید با این واقعیت کنار بیاییم که ماجرا فراتر از منافع شخصی است. جامعه امروز ما نیاز به همبستگی و رسیدن به نقاط مشترک اخلاقی جدی دارد. موضوعی که در مورد انتشار خبر مثبت اعلام شدن تست برخی از افراد تیم گل گهر نبود آن به طرز عجیبی احساس می شد. باید خودمان را در آن شرایط بگذاریم تا بهتر درکش کنیم. بی تردید بازیکنان و اعضای تیم گل گهرو خانواده هایشان در لحظه دیدن خبر مشکوک بودن تست تعدادی از آن ها لحظات بسیار سخت و پراسترسی را سپری کرده اند. کرونا شوخی نیست هرچند خیلی ها جدی نگرفته اند. انتشار این خبر مثل رفتن به سفر و مکان های عمومی در روزهای پیک شیوع ویروس بود. اتفاقی که با وجود تمام هشدارها و تلاش های جدی رخ داد و دلیل آن بیش از همه این بود که انگار هنوز برخی کرونا را شوخی گرفته اند.

 

فوتبال ایران آزمون های دیگری هم پیش رو دارد و بی شک یکی از مهمترین های آن ها همینی است که امروز پیش روی باشگاه های فوتبال قرار دارد؛ انجام تست های کرونا فارغ از آنکه چه نتیجه و اثری بر سرنوشت مسابقات خواهد داشت تنها باید با هدف کمک به سلامت جامعه و افراد انجام شود. قوی ترین تست ها با بهترین کیت در بهترین آزمایشگاه ها و برخورد صادقانه و شفاف می تواند فوتبال ایران را از این آزمون دشوار به سلامت عبور دهد چرا که سهل انگاری می تواند مهمترین سرگرمی مردم را تبدیل به دشمن بزرگ سلامتی شان بکند.


امید ذاکری نیا

دیدگاه‌ها