کد خبر : 1699652 | 12 مرداد 1399 ساعت 11:25 | 54.7K بازدید | 7 دیدگاه

10 نفره، یک شوت در چارچوب و دو گل

راهنمای جامع یک برد ده نفره و شادی دیوانه وارش!

برد مهم استقلال مقابل سپاهان نکات فنی مهمی داشت که براساس امار و فکت های منتشرشده، می توان به این نکات پرداخت

راهنمای جامع یک برد ده نفره و شادی دیوانه وارش!

به گزارش ورزش سه، لحظه ای که ارش رضاوند کارت قرمز را مقابل خود دید، احتمالا بسیاری از تماشاگران مسابقه انتظار داشتند همان اتفاقات بازی فولاد-استقلال برای فرهاد مجیدی و تیمش رخ بدهد. این بار اما سرمربی استقلال هم خودش با تمرکز و کنترل بهتری رفتار کرد و هم تیمش متاثر از همین رویکرد مجیدی، از جریان بازی خارج نشد.

 

استقلال مثل مسابقه قبلی، با ارایش 2-4-4 شروع کرد و سپاهان طبق معمول با ارایش پایه 1-4-1-4؛ تعادل قدرت در این نیمه را از آمار کلی پایان نیمه می توان فهمید. دو تیم در مالکیت توپ، تعداد خطا و شانس گل آمار برابر ثبت کردند و حتی در تعداد پاس هم فقط یک عدد فاصله داشتند. اخراج رضاوند در اواخر نیمه اول اما نقطه عطف اصلی مسابقه بود که هر دو مربی را به فکر ایجاد تغییرات کلی کرد.

 

تصمیمات کلیدی پس از اخراج رضاوند

 

کادرفنی امیر قلعه نویی که بارها دست به انجام اولین تعویض در ابتدای نیمه دوم زده، این بار هم همین کار را انجام داد و به اخراج رضاوند واکنش سریع نشان داد: علی قربانی به جای امید نورافکن.

از یک سو اضافه شدن قربانی به کیروش استنلی، قدرت بدنه هجومی سپاهان در دوئل های هوایی را افزایش می داد و از سوی دیگر نورافکن که یک کارت زرد داشت و در جریان نیمه اول بارها در دوئل با وریا غفوری عصبی ظاهر شده بود، از بازی بیرون رفت تا احتمال 10 نفره شدن سپاهان به شدت کاهش یابد. فقط دو دقیقه پس از این تعویض، مجیدی دانشگر را به جای قائدی وارد زمین کرد. این یک تصمیم درست و البته کلاسیک به نظر می رسید؛ حریف حالا دو مهاجم بلندزن دارد و یک نفر هم بیشتر.

پس تغییر ارایش به 1-3-5 و استفاده از سه مدافع میانی بلندزن شامل چشمی، غلامی و دانشگر مقابل دو مهاجم بلندزن سپاهان یعنی استنلی و قربانی بار دیگر موازنه قدرت در دوئل های هوایی و فیزیکی را میان مدافعان استقلال و مهاجمان سپاهان برقرار می کرد. با این تعویض و تغییر ارایش، حالا استقلال غفوری و زکی پور را به عنوان وینگ-بک در راست و چپ داشت، کریمی و ریگی و فرشید اسماعیلی به عنوان هافبک های میانی بازی می کردند و جلوتر از اینها؛ دیاباته. جالب است که استقلال در طول 90 دقیقه فقط یک ضربه به چارچوب زد که همان ضربه پنالتی دیاباته بود و گل دوم استقلال هم در حالی توسط شایان مصلح زده شد که ضربه قبل از آن، یک پاس عرضی از سوی دانشگر بود.

 

این یک آمار غافلگیرکننده است اما از سوی دیگر سپاهان هرچند 3 شوت در چارچوب را در طول 90 دقیقه داشت، اما در نیمه دوم تا لحظه گل محبی، چندان موفق به تسلط بر حریف 10 نفره خود نشده بود. مهمترین دلیل مسلط نشدن سپاهان بر استقلال هم ارسال های پرتعداد قبل از جمع کردن حریف 10 نفره در یک سوم دفاعی اش بود. سپاهان 21 سانتر در این بازی داشت اما پس از ثبت مالکیت 50-50 در نیمه اول، در نیمه دوم فقط 8 درصد مالکیت بالاتر از حریف 10 نفره خود که تازه زود هم به گل رسیده بود، ثبت کرد(58 به 42).

این آمار در کنار هم نشان می دهد که سپاهان در نیمه دوم چندان به بازی عرضی و تدریجی و عقب نشاندن استقلال علاقه نشان نداد و با سانترهای پرتعداد از مناطق کم خطر، بازی را به دوئل هوایی و اهمیت توپ های دوم داخل/اطراف محوطه جریمه استقلال کشانده بود؛ چیزی که قطعا بهترین سناریو برای مجیدی بود. استقلال با سه مدافع میانی بلندزن روی توپ های هوایی اول عملکرد نسبتا خوبی داشت و روی توپ های دوم هم دو وینگ-بک و سه هافبک میانی استقلال، فرصت های پرتعدادی به سپاهان ندادند. در مجموع تصمیمات تاکتیکی مجیدی و کنترل فنی و روانی او بر نمایش استقلال پس از اخراج رضاوند، نشان داد این مربی پس از اتفاقات بازی با فولاد، اهمیت کنترل بازی در شرایط اضطراری را بیش از پیش درک کرده است.

 

1516217

1516218

 

چپ پرقدرت سپاهان

 

در شبی که سپاهان به تیم 10 نفره 2-1 باخت، سمت چپ زردها همچنان فعال بود. در سایت یازده، بالاترین نمرات فنی در میان سپاهانی ها را محبی(7.5) و مهدی ترکمان(7.3) گرفته اند. محبی سه شوت زد که دو تا از آنها داخل چارچوب بود و یکی از آنها تبدیل به گل شد. 84 درصد هم پاس سالم به همبازیانش داد. ترکمان هم یکی از فعال ترین بازیکنان سپاهان در فاز حمله و دفاع بود که سه تکل موفق، 9 سانتر و یک دریبل موفق داشت و با حضور در یک سوم دفاعی استقلال، به محبی فرصت می داد که به داخل بزند. روی یکی از همین حرکات هم محبی فرصت شوت را پیدا کرد و سپاهان به گل رسید. نکته جالب درباره ترکمان را می توان در نقشه حرارتی حضور او در نقاط مختلف زمین و گراف پاسهای او دید.

براساس این دو تصویر از سایت یازده، می بینیم که ترکمان نه فقط لب خط، بلکه در کانال های میانی هم فعال بوده و به بازی سپاهان با توپ، بُعد داده بود. سپاهان هرچند این بازی بزرگ را باخت اما در سه بازی پایانی لیگ، روی قدرت سمت چپ خود برای گرفتن حداکثر امتیازات حساب می کند.

 

1516216

1516213

1516214

 

یک بازیکن کم شد، نمره ها بالا رفت

 

نمرات سایت یازده به بازیکنان استقلال را در دو نیمه تفکیک کرده ایم تا عملکرد موثر نیروهای دفاعی این تیم در نیمه دوم برجسته شود. پس از تغییر ارایش از 2-4-4 به 1-3-5 در نیمه دوم، هم دو پیستون تیم(غفوری و زکی پور) نمره بهتری نسبت به نیمه اول گرفتند و هم سه مدافع میانی استقلال عملکرد کم نقصی ارائه کردند و یکی از آنها یعنی دانشگر با نمره 7.5 در کنار دیاباته بهترین بازیکن استقلال بود.

نکته ویژه اینکه بازیکنان استقلال در نیمه دوم یا نمره فنی بهتر از نیمه اول گرفته اند یا مثل حسینی و ریگی نمره فنی شان در دو نیمه برابر بود. وقتی یک تیم پس از 10 نفره شدن، حریف را شکست می دهد، قطعا اغلب بازیکنانش در آن شرایط سخت و ویژه عملکرد مناسبی داشته اند. چیزی که در مقایسه دو تصویر مربوط به نمرات فنی بازیکنان استقلال در نیمه اول و دوم محسوس است. تمرکز بالا و نمایش کم نقص مدافعان میانی و گلر استقلال در این بازی، نقش ویژه در عبور از این پیچ سخت داشت.

 

1516219

1516215

 

دیاباته: هنر عبور از بحران

 

 در کنار دانشگر، دیاباته ستاره دیگر استقلال بود؛ بازیکنی که در صحنه خطای پنالتی، با زرنگی بدن خود طوری جلوی شایان مصلح ستون کرد که داور نقطه پنالتی را نشان داد و با تک ضربه خودش و تیمش در چارچوب، استقلال را جلو انداخت.

دیاباته در نیمه دوم یکی از نمایش های تعیین کننده خود در کل فصل را برای استقلال انجام داد و از سایت یازده هم نمره 7.5 گرفت تا ستاره تیمش باشد. دیاباته تا لحظه ای که در زمین بود، فقط 14 پاس داد که 9 تا از این پاسها به مقصد رسید اما دو نبرد هوایی موفق و گرفتن سه خطا، چندین بار کنترل توپ در نیمه زمین حریف و گرفتن و به ثمر رساندن پنالتی باعث شد دیاباته تیمش را از شرایطی که می توانست بحرانی شود، عبور دهد.

 

1516212

دیدگاه‌ها