کد خبر : 1708320 | 26 شهریور 1399 ساعت 15:20 | 25.9K بازدید | 3 دیدگاه

اولین مسابقه امیدواری به محرم را زیاد کرد؛

سایه‌ روشن‌های سپاهان در اولین تجربه نویدکیا

نویدکیا به دنبال مهاجمی با سرعت و تکنیک کریمی شب گذشته محرم نویدکیا اولین بار در یک بازی رسمی هدایت سپاهان را بر عهده داشت و به شکل رسمی کارش در دنیای مربیگری آغاز شد.

سایه‌ روشن‌های سپاهان در اولین تجربه نویدکیا

به گزارش "ورزش سه"، او در حالی هدایت سپاهان را در این دیدار بر عهده داشت که تنها نزدیک به یک هفته تیم را تمرین داده بود و در دو بازی تدارکاتی نه چندان مناسب امکان آماده سازی تیم را داشت که البته کافی نبود.


به نظر می‌رسید استراتژی سپاهان در بازی شب گذشته در ابتدا گرفتن فضا از حریف و بازی بسته در زمین خودی بود و در فاز حمله نیز نویدکیا روی حملات سریع و غافلگیر کردن مدافعان حریف برنامه ریزی کرده بود، اما با گل‌های بد موقعی که تیم روی ضربات آزاد و اشتباه فردی دریافت کرد بازی مطابق انتظار سپاهان پیش نرفت.
اما فارغ از نتیجه، آنچه از سپاهان در بازی شب گذشته دیدیم کاملاً متفاوت از سپاهان زمان قلعه نویی بود. تاکتیک‌های حمله و دفاع متفاوت و اصرار بر بازی روی زمین و رسیدن به دروازه حریف با پاس‌های کوتاه و سریع کاملاً سپاهان را با آنچه در دو سال گذشته دیده بودیم متفاوت کرده بود. این تغییر سبک که ذره‌ای از آن در حرکات و پاسکاری‌های بازیکنان در فاز تهاجمی دیده می‌شد قطعاً برای کامل شدن نیاز به زمان دارد.


در ابتدای بازی و در ۴۵ دقیقه نخست به نظر بازیکنان به خصوص در خط هافبک روی شرح وظایف خود اشراف نداشتند، اما این نکته را باید در نظر داشت که طبیعتاً بازیکنانی که دو سال با تفکراتی متفاوت کار کرده‌اند، برای وفق پیدا کردن با این تغییر سبک، نیاز به تمرین بیشتر و هماهنگی با تاکتیک‌های مربی دارند، هرچند که در این مدت کم هم اثرات این تغییر سبک در عملکرد بازیکنان به خصوص در نیمه دوم قابل مشاهده بود.


نباید فراموش کرد که سپاهان برابر نایب قهرمان عربستان و یکی از تیم‌های متمول و گران قیمت غرب آسیا بازی می‌کرد که چند سال است در لیگ داخلی مدعی است و از بازیکنان خارجی میلیون دلاری سود می‌برد که شاید قیمت بعضی از آنها برابر کل بودجه باشگاه سپاهان است. همچنین سپاهان برابر تیمی بازی کرد که از لحاظ هماهنگی کاملاً در فرم ایده‌آل قرار داشت و در حالی مقابل سپاهان قرار گرفت که به تازگی مسابقاتشان در لیگ داخلی عربستان تمام شده بود و در شرایط مسابقه قرار داشت.


به غیر از النصر سپاهان در این گروه باید با دو حریف مدعی دیگر هم بازی کند که هر کدام غول فوتبال کشورهای خود به شمار می‌روند، العین و السد. شاید ۴ بازی سنگین برابر تیم‌های مدعی غرب آسیا در اولین روزهای سرمربیگری نویدکیا در سپاهان از این لحاظ مثبت باشد که تیم هرچه نقطه ضعف و عیب دارد در این ۴ دیدار مشخص می‌شود و برای شروع لیگ داخلی، نویدکیا می‌تواند روی این نقاط ضعف کار و آنها را ترمیم کند.


البته که سپاهان همچنان سه بازی دیگر  پیش رو دارد و با انجام یک بازی هوشمندانه مقابل النصر در بازی برگشت می‌تواند در صورت کسب سه امتیاز، به طور کامل به جدول بازگردد و با همین نفرات و اضافه شدن حسینی که قدرت بالایی در حفظ توپ دارد و نویدکیا به تمجید از عملکرد آنها در یکی از مصاحبه‌های خود پرداخته بود، یکی شانس های اصلی صعود لقب بگیرد.

 

به نظر می‌آید نویدکیا برای پیاده کردن تفکراتش، نیاز به مهاجمی تکنیکی دارد. او مانند دوران بازی‌اش که با مهاجمان سرعتی مثل محمود کریمی، ادموند بزیک و رسول خطیبی دفاع حریف را بهم می‌ریخت نیاز به مهاجمانی دارد که متخصص بازی در عمق، فضا سازی و تمام کنندگی باشند. کی‌روش استنلی که اکنون مهاجم اول سپاهان است برخی از این خصوصیات را دارد و شهباززاده هم مهاجمی فرصت طلب در محوطه جریمه به شمار می رود که البته تعادل مناسبی میان بازی هوایی او و توانایی او در بازی روی زمین دیده می‌شود. دیگر مهاجم سپاهان الغسانی عمانی است که هنوز نتوانسته نمایش خوبی از زمان حضورش در سپاهان داشته باشد. از همین رو به نظر می‌رسد یکی از اهداف سپاهان در فصل پیش رو جذب مهاجمی تکنیکی باشد تا در کنار مهاجمانی که در دسترس نویدکیا هستند، نیازهای تاکتیکی سرمربی جدید تیم پوشش داده شود.

دیدگاه‌ها