کد خبر : 1711100 | 09 مهر 1399 ساعت 18:02 | 56.2K بازدید | 6 دیدگاه

استقلال و 10 بحران بزرگ برای آغاز لیگ بیستم

با اخراج احمد سعادتمند از سمت مدیرعاملی استقلال، حالا دیگر آژیر قرمز در این باشگاه به صدا در آمده است.

استقلال و 10 بحران بزرگ برای آغاز لیگ بیستم

به گزارش "ورزش سه"، با حکمی که هیئت مدیره باشگاه استقلال صادر کرد، به فعالیت احمد سعادتمند، مدیرعامل این باشگاه خاتمه داده شد تا بدین صورت عمر مدیریت پرحاشیه این مدیر قدیمی فوتبال ایران، دقیقا 6 ماه باشد.


در این بیانیه، 8 دلیل برای خاتمه دادن به فعالیت سعادتمند در استقلال عنوان شده است تا مدیری که با رویای ایجاد اهداف بزرگ اقتصادی و فرهنگی و گسترش تیم داری آبی پوشان در رشته های دیگر سکان هدایت و مدیریت این تیم را بر عهده گرفت، حالا با انبوهی از کارهای نیمه تمام، استقلال را ترک کند.


قطعا در این میان و جنگ و اختلافاتی که میان اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل وجود دارد، باعث ایجاد حاشیه و نابسمانی شدیدی در استقلال می شود. تیمی که با پشتوانه میلیونی به امید رسیدن روزهای بهتر، چشم انتظار بازگشت استراماچونی و آغاز لیگ بیستم بود، حالا وضعیتش آشفته تر از هر زمانی است.


1- مهم ترین مسئله ای که در حال حاضر میلیون ها هوادار استقلال منتظر روشن شدن تکلیف آن هستند، انتخاب سرمربی تیم است. در حالیکه سعادتمند پیش از ظهر امروز در خبری رسمی اعلام کرد که با الکس نوری به توافق رسیده و منتظر نظر نهایی اعضای هیئت مدیره است تا قرارداد این سرمربی را به امضا برساند. حالا و با کنار رفتن سعادتمند، مشخص نیست تکلیف سرمربی استقلال چه خواهد شد.


2- حالا و با کنار رفتن سعادتمند، باید اعضای هیئت مدیره، سرپرست باشگاه را انتخاب کنند. سرپرستی که بطور موقت و تا یک ماه باید تمام کارها و امورات باشگاه را انجام دهد. با توجه به زمان بر بودن پروسه انتخاب مدیرعامل جدید، سرپرستی که بر صندلی مدیریت استقلال می نشیند، وظایف بسیار سختی برای جمع و جور کردن این تیم از هم پاشیده دارد و مهمترین وظیفه او، انتخاب سرمربی است.


3- با توجه به اتمام لیگ قهرمانان آسیا، حواشی زیادی در باشگاه استقلال رخ داد. از مسئله شب زنده داری و قلیان کشی بازیکنان گرفته تا داستان صبحانه نخوردن بعضی از بازیکنان و خوابیدن آنها تا لنگ ظهر! مسئله ای که دلیل اصلی آن، عدم قاطعیت و برخورد کافی سرپرست باشگاه با خاطیان است. عمر حضور نصرالله عبداللهی نیز در باشگاه به سر آمده و همانطور که از ابتدا مشخص بود که عمو نصی دیگر توانایی حضور در این پست خطیر را ندارد، استقلال باید به دنبال یک سرپرست جدید برای تیم باشد.


4- مسئله مهم بعدی که به انتخاب سرمربی برمیگردد، تمرینات پیش فصل استقلال برای آغاز لیگ بیستم است. اکنون می توان گفت که تقریبا تکلیف تمام تیم های لیگ برتر برای فصل بعد مشخص شده و خیلی از تیم ها تمرینات پیش فصل خود را آغاز کرده اند. اما کاروان شکست خورده استقلال که به تازگی به ایران بازگشته، تکلیفش با خودش مشخص نیست و معلوم نیست چه زمانی و زیر نظر چه کسی تمرینات پیش فصل این تیم آغاز می شود.


5- چنانچه رشید مظاهری را فاکتور بگیریم، استقلال در بازار نقل و انتقالات خیلی فعال نبود و با خریدهایی که انجام داد، نتوانسته است هوادارانش را راضی نگه دارد و تاکنون بازیکن بزرگ و یا مهمی را در بازار نقل و انتقالات جذب نکرده و یا به قول معروف بمب نترکانده است. برخی از گمانه زنی ها حاکی از این است که پس از اخراج سعادتمند، بعضی از اعضای هیئت مدیره به دنبال فسخ قرارداد تعدادی از بازیکنان جدید این تیم هستند. مسئله ای که مشخص نیست چقدر صحت داشته باشد ولی اگر هم بخواهد همچین اتفاقی رخ دهد، باید با نظر مستقیم سرمربی جدید آبی پوشان انجام شود.


6- حتی اگر استقلال بخواهد بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد یا بمب بترکاند، تا زمانی که پنجره نقل و انتقالات باشگاه باز نشود، حق استفاده از آن بازیکنان را ندارد. مدیران استقلال باید بیش از به 26 میلیارد تومان برای بدهی شفر، بودروف و پاختاکور پرداخت کنند تا پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه باز شده و این تیم بتواند از بازیکنان جدیدش استفاده کند.

 

7- وضعیت بازیکنان تمدیدی این تیم نیز نامشخص است. حتی وضعیت بازیکنان خارجی نیز که با تیم قرارداد دارند، مجهول و گنگ باقی مانده است. استقلال با روزبه چشمی رسما تمدید کرد ولی این بازیکن اکنون در قطر حضور دارد تا به تیم ام الصلال بپیوندد. گفته می شود بندی در قرارداد بازیکنانی نظیر اسماعیلی، دانشگر و غلامی وجود دارد که به محض دریافت پیشنهاد خارجی، می توانند تیم را ترک کنند و چشمی نیز با استفاده از همین بند از استقلال جدا شده است! دیاباته و میلیچ که از قطر راهی کشورهایشان شده اند و مشخص نیست به ایران بازخواهند گشت یا خیر. علی کریمی نیز که در ترکیه حضور دارد و ظاهرا جدائیش قطعی است. تکلیف شکایت تراکتورسازی از رشید مظاهری نیز نامشخص است و در صورتی که تبریزی ها در این پرونده برنده شوند، مظاهری مدت زیادی را محروم خواهد شد. در همین حین نیز حسینی به دنبال جدایی از استقلال است تا وضعیت دروازه آبی پوشان نامشخص باشد.


8- میزان بدهی های استقلال سر به فلک کشیده است. جدا از 26 میلیاردی که استقلال برای باز شدن پنجره نقل و انتقالاتش باید بپردازد، شکایاتی نظیر طلب 2.7 میلیاردی جپاروف، 1 میلیاردی میگوئل کولی و 2.9 میلیاردی پادوانی در راه است. از همه مهمتر، شکایت استراماچونی برای دریافت چند میلیون یوروئی اش نیز به زودی به دست باشگاه استقلال خواهد رسید تا این تیم را بیشتر از قبل غرق در بحران کند.


9- تا شروع لیگ بیستم مهلت زمان زیادی باقی نمانده است. آنطور که سازمان لیگ گفته است، لیگ بیستم از اواخر مهر یا اوایل آبان آغاز می شود. سایر تیم ها در حال انجام تمرینات بدنسازی هستند ولی استقلالی ها هنوز به دنبال انتخاب سرمربی می گردند. تیمی که سالهای قهرمان نشدنش در لیگ برتر دارد به عدد 9 می رسد، با وضعیت موجود چیزی جز ناامیدی و یأس برای هوادارانش باقی نمی گذارد و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، حتی خوش بین ترین هوادار استقلال نیز امیدی به قهرمانی در لیگ بعدی ندارد.


10- چنانچه استقلال تا چند روز دیگر موفق به پرداخت بدهی هایش نشود، نه تنها پنجره این تیم به طور قطعی بسته خواهد بود، بلکه فاجعه بزرگی این تیم را تهدید خواهد کرد. جرایم سنگینی نظیر کسر امتیاز در لیگ بعدی و یا حتی سقوط به دسته پایین تر می تواند آبی پوشان را تهدید کند.


استقلال، تیمی که با پشتوانه هواداران عظیمش به امید دل میلیون ها نفر تبدیل شده است، اکنون در بحرانی ترین شرایط قرن قرار گرفته است. وزارت ورزش که متولی این باشگاه است، با تصمیمات اشتباه، این تیم بزرگ و قدیمی را به ورطه سقوط کشاند و هیچ تلاشی برای برای حل مشکلات این تیم از سوی آن نهاد مربوطه دیده نمی شود.


شاید اگر پرسپولیس نیز اکنون درگیر لیگ قهرمانان نبود، وضعیت بدتری نسبت به استقلال داشت. وزارت ورزش که در واقع مالک دو تیم بزرگ این ممکلت است، در این سالها نه تنها دستی به سوی دو تیم دراز نکرده، بلکه این دو باشگاه را به حال خود رها کرده است که در این بین وضعیت استقلال بسیار وخیم تر است.


مشخص نیست مدیران حاضر در خیابان سئول دقیقا چه طرح و هدفی در مدیریت این دو باشگاه دارند ولی قطعا هواداران دو تیم و بخصوص هواداران استقلال آن وزارت‌خانه را مقصر اصلی تمامی ناکامی های تیمشان می دانند و نام مدیرانی که این باشگاه قدیمی را به ورطه نابودی کشاندند، تا سالها در ذهنشان باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ها