کد خبر : 1718422 | 20 آبان 1399 ساعت 13:35 | 16.9K بازدید | 0 دیدگاه

راه پیش روی آرسنال هنوز طولانی است

گزارش: گمشده پیدا نشدنی آرتتا

یک ماه از آخرین گل غیر از پنالتی آرسنالی‌ها در لیگ برتر انگلیس می‌گذرد

گزارش: گمشده پیدا نشدنی آرتتا

به گزارش "ورزش سه"، آرسنال از وقتی که سکان هدایتش را به کاپیتان سابقش میکل آرتتا سپرده، دلخوش به این بود که ساختار و ثباتی که قبل از آن نداشت را به دست آورده اما شب‌هایی مانند باخت خرد کننده 3 بر صفر مقابل استون‌ویلا آن هم در ورزشگاه امارات، نشان داد که چرا این دلخوشی موقت است و مرد اسپانیایی باید راه بهتری برای ثبات بخشیدن به تیمش در بلند‌مدت پیدا کند.


تنها یک هفته از زمان تمجید‌ها از آرتتا به خاطر آسان کردن اجرای حساب شده یک بازی مبنی بر نظم تاکتیکی برای تحمیل شکست یک بر صفر به منچستریونایتد در اولدترافورد می‌گذشت، پیروزی که تصور می‌شد سرآغاز اوج‌گیری توپچی‌ها باشد - بخصوص که توپچی‌ها در 14 سال پیش نتوانسته بودند منچستریونایتد را در اولدترافورد شکست دهند - و ادامه‌دهنده روند خوبی باشد که آنها با قهرمانی فصل گذشته‌شان در جام حذفی انگلیس ضمن غلبه بر تیم‌هایی مانند منچسترسیتی و چلسی تحت هدایت آرتتا آغاز کردند.


در همان بازی‌ها هم با اینکه مقاومت و جسوری آرسنالی‌ها برای جنگ شانه به شانه با رقبای‌شان تحسین‌برانگیز بود، هر کدام از پیروزی‌های‌شان به لطف ضریب بالای کارآمدی این تیم در ضربات آخرش بود.


در بازی قبلی‌اش مقابل منچستریونایتد، آرسنال تنها دو شوت به سمت دروازه شیاطین سرخ شلیک کرد و یک گل هم از روی نقطه پنالتی زد.


مقابل سیتی در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی، شاگردان آرتتا در کل بازی 4 شوت داشتند و دو گل زدند. مقابل چلسی در فینال هم سه شوت داشتند که دو تای آن گل شد.


به همین دلیل آرسنالی‌ها، به درستی، به خاطر استفاده از موقعیت‌ها تحسین شده‌اند اما این احساس قوی و قوی‌تر می‌شود که مهاجمان آرسنال چاره‌ای جز استفاده از تک تک موقعیت‌ها ندارند چون سطح خلاقیت در بازی این تیم پایین است، به ویژه وقتی دفاع‌شان اینطور آبکش می‌شود.


آرتتا هم از اعتراف به این موضوع فرار نکرد. او پس از باخت شاگردانش به استون‌ویلا گفت: «کار گروهی‌مان به عنوان یک تیم را دوست ندارم و بازیکنان ما آنطور که می‌بایست در خدمت تیم نبودند. ما پایین‌تر از استانداردها و توانایی‌های خودمان بازی کردیم.
در نیمه اول من آن روحیه‌ای که از زمان ورود به تیم هر روز در تمرینات و مسابقات می‌دیدم را ندیدم. این هم کاملاً تقصیر من است چون من اینجا مربی هستم و مسئول منم. من باید کاری کنم که مطمئن باشم تیم می‌تواند با وجود هر سه روز در میان بازی کردن، عملکردی در بالاترین سطح را به نمایش بگذارد. امروز اما نتوانستم به وظیفه‌ام عمل کنم.»


آرتتا برای هر بازی زمان زیادی را به صحبت کردن با بازیکنانش در تقریباً تمامی مقاطع بازی اختصاص می‌دهد؛ اینکه چه زمانی پرس کنند، چه کسی را کنترل کنند، به چه کسی پاس دهند و چه زمانی بدوند. هر کسی ناظر پایان پرتلاطم دوران مربیگری آرسن ونگر و پس از او اونای امری در آرسنال بوده باشد، به آنهایی که مرتب از این تیم متزلزل و فاقد نظم تاکتیکی ایراد می‌گرفتند حق می‌داد.

 

1538607

 


آرتتا می‌تواند ادعا کند که برای رسیدن به چنین جایگاهی باز هم به اندازه کافی مشکل سر راهش بوده است حتی بعد از جان سالم به در بردن از گل ثانیه 47 استون‌ویلا که VAR بعد از وقفه‌ای طولانی آن را مردود اعلام کرد اما واقعیت این است که تیم او اوضاع چندان خوبی ندارد. الان یک ماه است که از آخرین گل غیر از پنالتی آرسنالی‌ها در لیگ برتر انگلیس می‌گذرد. این آمار ضعیف شاید تا حدی به خاطر افت بازیکنان باشد.


ویلیان، هافبک برزیلی که در پایان فصل گذشته از چلسی به آرسنال پیوست، بعد از درخشش در اولین بازی‌‌اش برای توپچی‌ها مقابل فولام در ماه آگوست، به طور مداوم افت کرده است و بازی‌اش مقابل استون‌ویلا را هم شاید بتوان بدترین عملکرد او در پیراهن آرسنال تا به امروز دانست.


لاکازت مهاجم فرانسوی توپچی‌ها هرگز در نبردهای هوایی قوی نبوده است اما او در گلزنی با پا هم عملکرد ضعیفی داشته و به نظر می‌رسد که اعتماد به نفس‌اش مقابل دروازه رقبا به شدت افت کرده چرا که از 28 سپتامبر به بعد در هیچ تورنمنتی گل نزده است. در همین حال این ظن وجود دارد که ذخیره او ادی انکتیا هم هنوز به طور کامل برای بازی در لیگ پرفشاری مانند لیگ برتر آماده نیست. اما مسائلی بزرگتر از این هم گریبان آرسنال را گرفته است.

 

پیر امریک اوبامیانگ بهترین گلزن فصل گذشته تیم هم موتور گلزنی‌اش را خاموش کرده و درست همانطور که در آرسنال تحت هدایت اونای امری هر وقت این مهاجم گابنی روی فرم نبود، تیمش هم روی فرم نبود، در آرسنال تحت هدایت آرتتا هم به طرز هشدار‌دهنده این ماجرا در حال تکرار شدن است. درست است که استون‌ویلا در جدول ششم است و یک بازی کمتر هم نسبت به تیم‌های بالاتر از خودش دارد اما آرسنال با استفاده از 5 مدافع نشان داد که بیش از اندازه از حریفش می‌ترسد.


نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که آرتتا از آن دسته مربیانی نیست که یک‌شبه نسخه تاکتیکی‌‌شان را عوض می‌کنند بلکه شاید لازم باشد که او تغییراتی جزئی اعمال کند. مسلماً بعد از این باخت، درخواست‌ها برای قرار گرفتن اوبامیانگ در مرکز خط حمله بیشتر خواهد شد. او در 8 بازی‌اش در این فصل لیگ برتر تنها توانسته 10 شوت بزند و برای اولین بار در تمام دوران بازیگری‌اش با وجود 90 دقیقه حضور در یک بازی خانگی در لیگ، نتوانست حتی یک شوت به سمت دروازه حریف شلیک کند.


به همین اندازه هم درخواست‌ها برای استفاده بیشتر از نیکلاس پپه 72 میلیون پوندی در بازی‌های مهم بیشتر خواهد شد چرا که به اعتقاد خیلی‌ها حضور 25 دقیقه‌ای به عنوان یک بازیکن تعویضی برای تأثیرگذاری چنین بازیکنی کم است.


در همین اوضاع و احوال کنار گذاشتن مسعود اوزیل از فهرست تیم هم قطعاً به دردسرهای تیم خواهد افزود.


درست است که آرتتا با ورودش توانسته آرسنال را در همان قالبی که خودش در دوران بازیگری‌اش داشت بسازد اما مشخص است که او هنوز نتوانسته تعادلی بی‌عیب و نقص را به این تیم بدهد.


منبع :ایران ورزشی

دیدگاه‌ها