کد خبر : 1718459 | 20 آبان 1399 ساعت 16:48 | 19.5K بازدید | 3 دیدگاه

یک عمر تاثیرگذاری مربیان نظامی مکتب پاس

پایان نسل بی همتای سرهنگ هادر فوتبال

سرهنگ محمود یاوری ، مربی بیشتر مربیان امروزی فوتبال و پیشکسوتان بزرگ فوتبال ایران رخت از جهان بربست ، او نماینده دیگر از نظامیانی بود که آثار ماندگاری در تاریخ فوتبال ایران به جا گذاشته اند.

پایان نسل بی همتای سرهنگ هادر فوتبال

به گزارش "ورزش سه"،خبر از دست دادن محمود یاوری پیر فوتبال ایران و کسی که تا همین اواخر در لیگ برتر فوتبال ایران مربیگری می کرد جامعه فوتبال را عزادار کرد.مربی که همانند اکثر سرهنگ های تاریخ فوتبال ایران لقب مربیگری در تیم ملی را به رده تیمساری در نظام ترجیح دادند تا در یک سنگر دیگر از هویت و غرور ملی کشورشان برابر کشورهای خارجی دفاع کنند.مردانی که خاطره های زیادی برای کشورشان در فوتبال ساختند و جامعه ورزشی از نسل قدیم تا حال همواره از آن ها به احترامی یاد می کند.


تاریخ فوتبال ایران از این دست مربیان که تا رده سرمربیگری و مربیگری تیم ملی رسیدند کم نداشته است .مردانی که در نظام خدمت کردند , لقب سرهنگی را در جامعه گرفتند و به درجات بالا در تیم ملی و فوتبال کشور  رسیدند و فوتبال ما از آن ها تا ابد به نیکی یاد خواهد کرد.


سرهنگ محمود یاوری سرمربی سابق تیم ملی ایران در سال 1363با سابقه مربیگری در تیم های ملی رده جوانان و امید تا همین اواخر و در لیگ برتر سابقه نشستن بر روی نیمکت خیلی از تیم ها از جمله فجر شهید سپاسی ،برق شیراز ، ذوب آهن اصفهان ، مس کرمان و .... را در کارنامه خود دارد.


قبل از او اصغر شرفی که کمک حشمت مهاجرانی در تیم ملی در جام جهانی 1978آرژانتین بود ، سابقه مربیگری در برق شیراز را در کارنامه خود دارد، او سال ها قبل و در اوایل دهه 60برای مدت کوتاهی استقلال تهران را هدایت می کرد،قهرمانی او با ظفار در لیگ  عمان و هدایت الشباب امارات در کارنامه مرد صریح الهجه فوتبال ایران دیده می شود.


مهدی مناجاتی ، درمقدماتی جام جهانی 1990ایتالیا سرمربی ایران بود ، او سابقه رهبری سپاهان اصفهان را در کارنامه خود به جا گذاشته است ، نام او با تیم فوتبال پاس تهران عجین شده است.


همایون شاهرخی ، از او به عنوان اسطوره تیم پاس یاد می شود و مدت کوتاهی در سال 1382سرمربیگری تیم ملی ایران را به نام خود ثبت کرده است ، در سابقه او هدایت تیم ملی عمان هم دیده می شود.


حشمت مهاجرانی ،یکی از ماندگارترین نام های تاریخ فوتبال ایران می باشد ، با هدایت او تیم ملی ایران برای اولین بار موفق به صعود به جام جهانی در سال 1978شد ، هدایت تیم های ملی امارات و عمان و چندین باشگاه کشورهای حوزه خلیج فارس همگی از توان بالای او در کوچینگ در فوتبال دارد.


فیروز کریمی ، سرمربی آخرین تیم ایرانی قهرمان باشگاه های اسیا با پاس تهران در سال 1372می باشد. سابقه  کم نظیر او  با هدایت تیم های متعدد لیگ برتری و دسته اولی از جمله ،پاس تهران ، استقلال تهران ،تراکتور،صبا باتری ، سپاهان ، ابو مسلم و .... از او نقشی ماندگار در فوتبال ایران ساخته است .


اینان مردانی بودند که نظم و انضباط  نظامی را به ورزش فوتبال آوردند و جامعه آن ها را سرهنگ می شناسد، نسلی که خاطرات آن ها درکنار اهالی فوتبال تا ابد در ذهن ها باقی خواهد ماند.


محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها