کد خبر : 1718540 | 21 آبان 1399 ساعت 10:00 | 26.8K بازدید | 1 دیدگاه

ژکو، دایی، برهانی و هاشمی نسب؛

ستاره های جدال رودرروی ایران و بوسنی

تیم ملی ایران روز پنجشنبه در یک بازی دوستانه به مصاف تیم ملی بوسنی می رود ؛ تیمی که تا کنون 6 بار با آن رودررو شده و 4 پیروزی مقابلش به دست آورده است.

ستاره های جدال رودرروی ایران و بوسنی

به گزارش"ورزش سه" در میان تیم های اروپایی بوسنی یکی از حریفان پرتکرار ایران بوده است. آخرین بازی تیم ملی ایران با بوسنی در جام جهانی 2014 برگزار شد که ایران با نتیجه سه بریک بازی را به حریفش واگذار کرد. رضا قوچان نژاد برای ایران و ادین ژکو، میرالم پیانیچ و آوادیا ورساجیویچ سه گل بوسنی را زدند اما این تنها و اولین برد تیم بوسنی در بازی های رودررو برابر ایران بوده است.


آخرین بار که دو تیم در خاک بوسنی به مصاف هم رفتند  تیم ایران با نتیجه سه بر دو بوسنی را شکست داد. در این بازی که ادین ژکو هر دو گل بوسنی را به ثمر رساند مسعود شجاعی، آرش برهانی و آندرانیک تیموریان گل های ایران را زدند. افشین قطبی در این مسابقه هدایت تیم ملی ایران را به عهده داشت.


در سال 2006 تیم ملی ایران با برانکو ایوانکوویچ در تهران با نتیجه 5 بر 2 بوسنی را شکست داد. مهرزاد معدنچی، رحمان رضایی، وحید هاشمیان، غلامرضا عنایتی، رسول خطیبی برای ایران و سرگئی باربارز و و زویزدان میسیمویچ گل های بوسنی را به ثمر رساندند. حدود یک سال قبل از این بازی نیز باز هم در تهران تیم ملی ایران با برانکوایوانکوویچ و گل های علی دایی و آرش برهانی حریف را شکست داد. مسابقه ای که در آن حسن سالیحمیدزیچ بازیکن وقت و مدیرحال حاضر تیم بایرن مونیخ نیز در ترکیب تیم بوسنی بازی کرد.


تیم ایران اما یک برد 4 بر صفر هم مقابل تیم بوسنی به دست آورده است. در سال 2001 و در زمان حضور میروسلاو بلاژویچ روی نیمکت تیم ملی ، ایران توانست با دو گل مهدی هاشمی نسب و گل های علی کریمی و علی دایی حریفش را با شکستی پرگل بدرقه کند. المیر تولیا دروازه‌بانی که بعدها به فوتبال ایران آمد و در تیم های نساجی و صبا بازی کرد در این مسابقه درون دروازه بوسنی حضور داشت. 


اما اولین مسابقه تاریخ دو تیم ایران و بوسنی در جولای سال 2001 و در ورزشگاه پود بوریسیما بوسنی برگزار شد. در این مسابقه که میروسلاوبلاژویچ هدایت ایران را به عهده داشت تیم ملی در همان ده دقیقه اول دو بار دروازه اش باز شد اما توانست با گل دقیقه 15 سیروس دین محمدی و گل دقیقه 90 فراز فاطمی در نهایت بازی را مساوی کند. 

 

1543005


بوسنی 2020


تیم ملی بوسنی در حال حاضر در رنکینگ فیفا در رده پنجاه و یکم قرار دارد. این تیم در آخرین بازی اش که در لیگ ملت ها برابر لهستان برگزار کرد را با نتیجه سه بر صفر باخت. این تیم که ستاره هایی چون ادین ژکو و میرالم پیانیچ را دارد در بازی بعدی اش در لیگ ملت های اروپا باید به مصاف هلند برود. 


تیم ملی ایران نیز در آخرین بازی اش برابر ازبکستان که یک دیدار دوستانه بود توانست با دو گل سردار آزمون و مهدی طارمی حریفش را شکست بدهد. 


تیم ملی بوسنی و هرزگوین در سال 2020 و تا این زمان 5 مسابقه انجام داده و تا به حال هیچ بردی به دست نیاورده است. تیم دوژان بایویچ در این مسابقات سه شکست و دو مساوی کسب کرده است. آن ها یک مساوی با ایتالیا و یک مساوی با هلند و سه شکست برابر لهستان(2بار) و ایرلند شمالی داشته اند. 


در آن سو اما تیم ایران در سال 2020 فقط یک بازی برابر ازبکستان داشته است اما  پیش از آن  در دوبازی پیاپی برابر عراق و بحرین در مقدماتی جام جهانی 2022 شکست خورده است.  


وضعیت روی نیمکت دو تیم ایران و بوسنی نیز تفاوت دارد. دراگان اسکوچیچ با 52 سال سن یک مربی نسبتا جوان به حساب می آید در حالی که دوژان بایویچ 71 ساله یک مربی با تجربه است که بیشتر عمر مربیگری اش را در کشور یونان و تیم هایی مثل آاک و المپیاکوس مربیگری کرده است. او هرچند در 5 بازی که هدایت بوسنی را به عهده گرفته هنوز نتوانسته رنگ پیروزی را ببیند. 


ادین ژکو با 3 گل زده بهترین بازیکن جدال های رودرروی ایران و بوسنی است. علی دایی، مهدی هاشمی نسب و آرش برهانی نیز با دو گل زده در این مسابقه در رده بعدی قرار دارند. تیم ایران تا به حال 17 گل در مسابقاتش با بوسنی به ثمر رسانده و 10 گل هم خورده است.

دیدگاه‌ها