کد خبر : 1730957 | 22 دی 1399 ساعت 23:30 | 66.6K بازدید | 7 دیدگاه

اشتباه فردی در دربی نداریم؛

الهامی: سید جلال ثابت کرد سن یک عدد است

مربی پیشین استقلال معتقد است کاپیتان پرسپولیس بهترین بازیکن زمین در دربی بود.

الهامی: سید جلال ثابت کرد سن یک عدد است

به گزارش "ورزش سه"، ساکت الهامی که سال گذشته در قامت سرمربی تراکتور فعالیت داشت و تیمش در دیدار فینال جام حذفی برابر استقلال به برتری رسید و قهرمانی در این رقابت‌ها را به دست آورد، اکنون روزهای پایانی محرومیت خود را پشت سر می‌گذارد و بعید نیست در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول دوباره هدایت یک تیم لیگ برتری را عهده‌دار شود.

 

الهامی که سابقه مربیگری در استقلال را هم دارد، در گفت‌وگو با "ورزش سه" پیرامون بازی دربی صحبت‌هایی انجام داد و نکات فنی مهم و جالب توجهی در خصوص عملکرد شاگردان یحیی گل‌محمدی، کیفیت بازی، اشتباهات تیمی و ... اظهار نظر کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

 

* بازیکنان استرس کمی داشتند

 

دو تیم در شرایطی بودند که تمرکز کافی را برای این مسابقه داشتند، فشاری از طرف تماشاگر روی آنها نبود و از این نظر استرس دربی‌های قبل روی بازیکنان وجود نداشت. تیم‌ها علاوه بر اینکه برای ارائه فوتبال با کیفیت تلاش می‌کردند، در شرایطی هم محکوم به برد بودند چون پرسپولیس می‌خواست از کورس قهرمانی عقب نیفتد و استقلال هم تلاش می‌کرد تا صدرنشین شود و مسیر خوب خود را ادامه دهد.

 

* دو تیم با کیفیت کار کردند

 

استقلال از هفته‌های اول و با مسابقاتی که انجام داده، به مرور زمان نحوه بازی‌اش شکل می‌گیرد، اما باید قبول کنیم که پرسپولیس واقعا نفراتش را از دست داده است؛ با این حال یک بازی جان‌دار و خوب را از ابتدای لیگ برتر تا به امروز شاهد بودیم و هر دو تیم نمایش با کیفیتی ارائه دادند. البته گل زودهنگام استقلال هم به این مسئله دامن زد و موجب شد هر دو تیم احتیاط را کنار بگذارند. پرسپولیس پس از دریافت گل اول، توپ و میدان را در اختیار گرفت و حتی توانست فوتبال مالکانه‌ی مد نظر خود آقا یحیی و پرسپولیسی‌ها را انجام دهد. به ویژه تا دقیقه ۳۰ که کاملا جریان بازی را در اختیار داشت و این روند را در نیمه دوم ادامه داد.

 

* سورپرایز در تعویض شیخ

 

تعویض شیخ دیاباته با احمد موسوی یک سورپرایز بود. نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که این تغییر انجام شد و من هم نمی‌گویم یک تعویض اشتباه بود ولی به نظرم آن تعویض در جریان مسابقه تاثیرگذار بود. البته ما نمی‌دانیم تفکرات سرمربی چه چیزی است و اصلا نمی‌توان گفت آن تعویض اشتباه بود، اما دیاباته وقتی آمد، تاثیرگذاری آن چنانی در جریان بازی نداشت. خیلی از مواقع مربی با افکاری تغییراتش را انجام می‌دهد که قطعا درست است ولی کسی که وارد زمین می‌شود، نمی‌تواند خواسته‌ها و افکار مربی را در زمین پیاده کند.

 

* استقلال روحیه نباختن دارد

 

در نیمه دوم کاملا بازی در اختیار پرسپولیس بود، موقعیت‌های زیادی داشت و می‌توانست از فرصت‌های خود استفاده کند که این اتفاق نیفتاد، اما استقلال هرچه به آخر بازی نزدیک شد، یک مقدار نظم تیمی بهتری پیدا کرد و با تعویض‌هایی که انجام دادند، وضعیت‌شان بهتر شد. نکته‌ای که از نظر من در استقلال شاخص بود، این است که آنها روحیه نباختن را به مرور زمان در تیم جا می‌اندازند. اینکه استقلال تا دقیقه ۹۵ از گلزنی ناامید نمی‌شود، عامل خوبی برای اینگونه تیم‌هایی است که برای قهرمانی می‌جنگند.

 

* سید جلال ثابت کرد سن یک عدد است

 

نکته قابل توجه در دربی این بود که سید جلال ثابت کرد، سن فقط یک عدد است و او نظم پرسپولیس در فاز دفاعی را به دوش می‌کشد و همان بازیکنی است که مردم انتظار داشتند این بازی را به نمایش بگذارد.

 

 

* پرسپولیس بهتر کار کرد

 

در چند سال اخیر یک دربی با این کیفیت و این شرایط ندیده بودیم. هرچند هر دو تیم از هر نظر خوب بودند ولی اگر بخواهیم یک تیم را به‌عنوان تیم برتر بگوییم، پرسپولیس یک مقدار بهتر از استقلال کار کرد. پرسپولیس بخاطر اینکه گل زودهنگامی خورد، رفته رفته با تمرکز بهتری کار کرد و بازی را در دست گرفت و شانس گلزنی زیادی داشت. با وجود اینکه فشار تماشاگر نبود، اما پرسپولیس نبض مسابقه را در اختیار گرفت، گل تساوی را زد، گل دوم را در بهترین زمان ممکن به ثمر رساند و اگر دقت می‌کرد، می‌توانست برنده باشد. استقلال هم از نظر نظم تیمی شرایط خیلی خوبی پیدا کرده و بهتر از قبل کار می‌کند. عملکرد دو تیم موجب شد تا پس از مدت‌ها تماشاگران یک فوتبال ناب ببینند.

 

* ما در افکار مربیان نیستیم

 

ما در تمرینات تیم‌ها نیستیم و استراتژی مربیان را نمی‌دانیم. کادر فنی تیم‌ها برای موفقیت خود برنامه دارند که مثلا در دقیقه ۶۰ یا ۷۰ و بنابر نتیجه‌ی بازی، تعویض‌های خود را انجام دهند. ما در افکار مربیان نیستیم، تمرینات هفته قبل آنها ر ا ندیدیم و حتی از شرایط نیمکت آنها خبر نداریم تا بدانیم چه اتفاقی در آن تیم افتاده و چرا تغییرات را انجام می‌دهند.

 

* تعویض و تغییر تاکتیک استقلال در لحظات پایانی


ما دلیل تعویض احمد موسوی را بین دو نیمه نمی‌دانیم؛ شاید اصلا مصدوم شد که دیاباته آمد یا مثلا وقتی که داریوش شجاعیان به بازی آمد، خیلی جالب بود که به‌عنوان دفاع چپ بازی می‌کرد چراکه استقلال روی به بازی مستقیم آورده و دانشگر هم به جلو رفته بود. با این وجود، فکر می‌کنم استقلال یک مقدار باید در کار دفاعی تمرکز داشته باشد چون تمام ابزار و نفرات خوب برای یک سیستم دفاعی خوب را دارد و باید در خط دفاعی هوشیار باشد. آنها در خط هافبک تقریبا شکل واقعی خود را پیدا کرده‌اند و اگر هم شیخ دیاباته آمده باشد، تیم کاملی خواهند شد که می‌تواند باب میل تماشاگران کار کند.

 

* تاثیر اشتباهات فردی در دربی؟

 

اصلا چیزی به اسم اشتباه فردی وجود ندارد و اینگونه صحبت‌ها فریب دادن مردم است. هر اشتباهی که در زمین اتفاق می‌اُفتد، اشتباه تیمی است که به کادر فنی برمی‌گردد. بازیکنی که از شرایط بازی خارج می‌شود، دلیل اینکه بعضا گل به خودی می‌زند، در زمین چگونه می‌ایستد، ضربه زدن به توپ و ... به کادرفنی مرتبط است. در فوتبال اشتباه فردی وجود ندارد و اگر کسی اینگونه بگوید، بار مسؤولیت را از دوش خودش برمی‌دارد. دو تیم در دربی کیفیت خیلی خوبی داشتند و شخصا فکر نمی‌کردم تیم‌ها و به ویژه پرسپولیس به این اندازه خوب بازی کنند و موقعیت داشته باشند.

 

* کیفیت بازی پرسپولیس ۳ امتیازی بود

 

اولین دفاع کننده تیم، خط حمله و اولین بازی‌ساز برای یک تیم، مدافعان هستند. اگر دفاع تیمی درست باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید. استقلال در نیمه دوم در دفاع تیمی یک مقدار به مشکل خورد ولی با تمام شرایطی که وجود داشت، روح برد در استقلال و تیمی که به مراتب از روزهای اول که فکری تحویل گرفت، وجود دارد و بهتر کار می‌کند. قطعا این استقلال نوید روزهای بهتر را می‌دهد و جلو می‌رود. پرسپولیس هم مطمئنا به شرایط خوب خود برمی‌گردد. پرسپولیس برای برد در دربی زحمت کشید و کیفیت فوتبال‌اش به اندازه سه امتیاز بود. استقلال هم برای گرفتن نتیجه دلخواه، تلاش کرد و به آن رسید.

 

* نوراللهی یکی از بهترین بازی‌های عمرش را انجام داد

 

به نظرم احمد نوراللهی نه تنها یکی از بهترین‌های دو تیم بود، بلکه یکی از بهترین بازی‌های عمرش را انجام داد و به او تبریک می گویم. او تبدیل به یک هافبکی می‌شود که می‌تواند در تیم ملی هم خیلی آماده باشد و در خط هافبک دفاعی به همراه نفراتی مثل حاج‌صفی، ایمانی و ... موثر کار کند. احمد نشان داد هافبک کامل است و حتی در پستی که با آن غریبه بود، خوب کار می‌کند. نوراللهی همیشه هافبک دفاعی بود ولی در دربی جلوتر کار کرد. همین که او در این پُست، چنین موقعیت‌هایی را صاحب می‌شود، کیفیت او را نشان می‌دهد. او از یک مهاجم بیشتر صاحب موقعیت شد که برای من جالب توجه بود. توانمندی او را می‌دانستم ولی امروز بیشتر پی بردم. درست است که نوراللهی در زدن ضربات آخر دقت نکرد، اما این مسئله بخاطر ذات بازی این بازیکن در خط میانی است و شاید در شرح وظایف خود فکر نمی‌کرد که انقدر موقعیت به دست بیاورد ولی در مجموع او نشان داد یک هافبک دفاعی سطح بالا برای تیم ملی است.

 

 

* تاثیر نبود تماشاگران در بازی‌های لیگ

 

پس از مدت‌ها یک فوتبال خیلی خوب و جذاب شاهد بودیم؛ ای‌کاش تماشاگران دو تیم هم در ورزشگاه حضور داشتند؛ هرچند اگر هواداران در استادیوم بودند، فشار و استرس به بازیکنان بیشتر می‌شد، اما در فوتبال با شرایط کرونایی که امروز می‌بینیم، فشار زیادی روی خط دفاعی تیم‌ها از نظر حضور هواداران نیست. البته نباید هیچ‌وقت اینطور باشد و باید مدافعان در هر شرایطی کارشان را با تمرکز بالا انجام دهند. به نظرم دلیل تساوی‌های زیاد و کم گل خوردن بین تیم‌های لیگ، بخاطر نبود فشار هواداران است.

دیدگاه‌ها