کد خبر : 1733232 | 05 بهمن 1399 ساعت 08:19 | 28.6K بازدید | 5 دیدگاه

فوتبال بازی فکری است نه فیزیکی

آنالیز – عکس؛ استقلال چگونه گل خورد؟

در فوتبال امروز حمله بعد از بازپس گیری توپ می تواند نقش بسزایی در بسر رسیدن حملات داشته باشد به این دلیل که حریف وقتی در حمله توپ را از دست می دهد سازمان دفاعی اش بهم ریخته است.

به گزارش "ورزش سه"، وقتی تیم در حمله است بازیکنان با ذهنیت حمله فوتبال می کنند؛ در حمله از دست دادن توپ هر لحظه اتفاق محتملی است و تیم هایی در این فعل و انفعال کمتر آسیب می بینند که سریع تغییر موضع دهند. بازگشت از حمله به دفاع باید آنی باشد و در چنین شرایطی است که تیم مهاجم دوباره می تواند به بازپس گیری توپ و تدارک حمله بعدی امیدوار باشد که این اتفاق برای استقلال در بازی با سایپا رخ نداد. 

 

روی صحنه گل سایپا؛ استقلال توپ گرا فوتبال می کند. یعنی فقط نسبت به منطقه ای که توپ در آن در جریان است توجه دارد در حالی که چند متر آنطرف تر و از شروع حمله فضای جلوی خط دفاعی خالی است. جایی که حسین مالکی حضور دارد. توپ در فوتبال مهم است. در نهایت این توپ است که وارد دروازه می شود اما اهمیت فضا کمتر از توپ نیست؛ چرا که بازیکن می تواند در فضای خالی توپ را برای هم تیمی خود ارسال کند و او توپ را وارد دروازه حریف کند. کاری که مجید علیاری انجام داد. آیا او در آن تراکم که در محاصره چند بازیکن استقلال بود حسین مالکی را به خوبی دیده بود که در لحظه آخر به او پاس داد؟ حتما در بخشی از زمانی که این حمله شکل گرفت این اتفاق صورت گرفته است. 

 

1565403

 

1565402

 

1565404

 

1565401

 

از ابتدای حمله تا انتهای حمله فضای جلوی خط دفاعی استقلال خالی است؛ با اینکه دو هافبک دفاعی در ترکیب تیم آبی حضور داشتند. مسعود ریگی و مهدی مهدی پور. مسعود ریگی زمانی به حسین مالکی حمله کرد که فاصله زیادی با این بازیکن داشت و او با یک تو سر توپ دوباره فضا را در اختیار گرفت و بی دردسر شوتش را به جایی زد که می خواست. جدا از پوشش ندادن فضای جلوی خط دفاعی حمله به بازیکن صاحب توپ از سوی استقلالی ها اصلا خوب نبود. برتری عددی با استقلال بود و مجید علیاری پشت به یار هم  تیمی، چرخید و چند متر توپ را به جلو برد و بعد مجید علیاری را دید و به او پاس داد، مجید علیاری این فعل و انفعال ها را پشت سر گذاشت بدون آنکه از سوی استقلالی ها تحت فشار قرار گیرد و اینجاست که می گویند تیم مدافع باید نسبت به هر توپی که وارد محوطه جریمه اش می شود بد بین باشد. 

 

بعد از اینکه حسین مالکی به توپ ضربه می زند متوجه می شوید که برتری عددی با استقلالی هاست اما سایپا گل می زند. این واقعیت امروز فوتبال است. فوتبال بازی فکری است نه فیزیکی. برتری عددی دلیل قانع کننده ای برای خراب کردن حمله حریف نیست. اگر به بازیکن صاحب توپ حمله نشود یعنی تحت فشار قرار نگیرد و فضا در اختیار حریف قرار بگیرد تیم مهاجم حتی می تواند با حضور دو بازیکن در میان انبوه بازیکنان حریف به گل برسد. این گل سه امتیاز را از استقلال گرفت اما درس های خوبی به استقلالی ها داد. اینکه در زمان حمله حریف هم بازی بدون توپ مهم است و تیم نباید صرفا توپ گرا باشد و باید نسبت به فضاهای دور هم حواس جمع بازی کند. از همه مهمتر زمانی که حریف حمله می کند دست کم یکی از هافبک های دفاعی باید فضای جلوی خط دفاعی را پوشش دهد.

دیدگاه‌ها