کد خبر : 1748211 | 21 فروردين 1400 ساعت 12:45 | 36.2K بازدید | 0 دیدگاه

بحث آزاد در کلابهاوس:نقد انتخاب‌های عزیزی خادم 

رییس فوتبال در دادگاه غیابی؛ ابهامات و اتهامات

تعداد زیادی از روزنامه نگاران مطرح ورزشی در کلاب هاوس به نقد تصمیمات اخیر رئیس فدراسیون فوتبال پرداختند.

رییس فوتبال در دادگاه غیابی؛ ابهامات و  اتهامات 

به گزارش "ورزش سه"، در پی حضور شهاب الدین عزیزی خادم رئیس جدید فدراسیون فوتبال در برنامه ورزش و مردم و گفتگوی او با پیمان یوسفی و صحبت های نه چندان مشخصش درباره انتخاب مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست تازه تیم ملی، شب گذشته رومی در اپلیکیشن کلاب هاوس تشکیل شد که در آن تعداد زیادی از روزنامه نگاران ورزشی در نقد انتصابات رئیس فدراسیون فوتبال به بحث و تبادل نظر پرداختند.


حسن این اپلیکیشن، ایجاد فرصتی برای گفتگو است که اغلب در فضایی کاملا مودبانه و کارشناسی به زبان می آید. کما اینکه در روم های مختلفی که پیرامون فوتبال در کلاب هاوس تشکیل شده، فرصت صحبت و شنیدن نظرهای مختلف بین هواداران استقلال و پرسپولیس نیز فراهم آمده و به هر نحو آنها با شکلی تازه نظرات یکدیگر را شنیده اند. چیزی که می تواند در دراز مدت باعث کاهش تنش در فضای هواداری بین دو طرف بشود.


اما در صحبت هایی که شب گذشته رد و بدل شد، نکات جالبی به زبان آمد که بد نیست خلاصه ای از آن را تیتروار و بدون ذکر نام گوینده مرور کنیم:

 

* در حالیکه عزیزی خادم روی انتخاب علی خطیر به عنوان دبیرکل فدراسیون نایستاد و بعد از شنیدن نظرات منفی نهادهای بالادستی از دادن حکم دبیرکلی به او منصرف شد، اصرار او بر تحمل انتقادات بعد از انتخاب مجتبی خورشیدی کمی عجیب و سوال برانگیز است.


* آقای عزیزی خادم در برنامه ورزش و مردم بیش از یک ساعت صحبت کرد اما در نهایت صحبت خاص و مشخصی از سوی او مطرح نشد که متوجه بشویم ایشان چه رویکردی و یا چه دفاعی از انتخابشان دارند. 

 


* آیا اگر یک چهره فوتبالی (گوینده از کاپیتان سابق پرسپولیسی ها در دهه 60 نام برد) به این سمت انتخاب می شد، باز هم این روم تشکیل می شد؟ پاسخ منفی است. باید بپذیریم که در فوتبال ایران آدم های کارآمد برای حضور در پست هایی مثل سرپرستی فدراسیون فوتبال به اندازه کافی وجود ندارند و از این جنبه شاید بشود حق را به عزیزی خادم داد که یک آدم خنثی و بی طرف را در این سمت گماشته است.


* با توجه به شرایط سخت و احتمالا غیرقابل پیش بینی مسابقات پیش روی تیم ملی در بحرین، به نظر می رسید که فدراسیون فوتبال برای انتخاب یک سرپرست نهایت دقت و حساسیت را به خرج بدهد و به نظر می آید نوعی خوش خیالی یا اطمینان از موفقیت با دستکم گرفتن رقبا و تحرکاتشان، باعث این انتخاب شده است.


* به جز آقای خورشیدی، سایر انتصاب های عزیزی خادم نیز نکته دار و به نوعی سوال برانگیز است. از حضور آقای مهرعلی به عنوان سرپرست نایب رئیسی در حالیکه ایشان بیش از 2 رای در مجمع به دست نیاوردند تا انتخاب رضایی به عنوان مدیر رسانه ای و همچنین حضور فردی با مدرک مهندسی آب و خاک به عنوان مشاور اقتصادی. در عین حال آقای جوادی مسئول روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز که از سوی ایشان انتخاب شده بود، از سمت خود کنار کشید.


* فدراسیون فوتبال درگیر مشکلات و مسائلی جدی است و بخصوص از نظر اقتصادی وضعیت دشواری را پشت سر می گذارد و دوران پسا انتخابات در فدراسیون آغاز نشده است کما اینکه هنوز تمامی کارمندها بر سر کار هستند و در کمیته ها هم تغییر خاصی اتفاق نیفتاده و عملا سرپرست دبیرکل فدراسیون کار اجرایی خود را در فدراسیون آغاز نکرده که این مسئله دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی دارد. البته در این شرایط انتخاب های سوال برانگیز مثل خودکشی فدراسیونی بوده که قرار بود با برنامه مدون برای تحول فوتبال پیش برود.


* آقای عزیزی خادم تازه کارش را در فدراسیون فوتبال آغاز کرده و باید کمی در مورد عملکردشان منصف بود. ما نباید عجله کنیم و طرح مسائل اینچنینی هم تمرکز تیم ملی را در آستانه حضور در 4 مسابقه سرنوشت ساز پیش رو به هم می زند. شاید هم آقای عزیزی خادم آنطور که در برنامه ورزش و مردم گفت، انتظار متفاوتی از پست سرپرستی فدراسیون فوتبال دارد و مشغول تغییر ساختار در این سمت است.


* مطبوعات ورزشی در زمینه این انتخاب، کوتاه آمده و انتقاد چندانی را متوجه رئیس فدراسیون نکرده اند. به عنوان یک خواننده ورزشی که هر روز مطالب آنها را مرور می کند من انتقاد بسیار تند یا برنده ای علیه رئیس فدراسیون در این زمینه ندیده ام که این موضوع برای من جای سوال دارد در حالیکه رسانه ها باید کاری کنند که هزینه انتخاب های اینچنینی بالا برود؛ اگر واقعا عقیده دارند این کار اشتباه است.

 


* وزارت ورزش هیچ دخالتی در عزل و نصب ها ندارد و مطابق قانون نمی تواند در این موضوع ورود خاصی انجام بدهد و اگر چه توصیه هایی مبنی بر انتخاب افراد وجود داشته اما در نهایت شخص رئیس فدراسیون درباره انتخاب های خودش تصمیم گرفته است.


* انتصاب آقای خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی چندان هم متعجب کننده نیست و ما در فوتبال ایران مشابه این حکم را بسیار داشته ایم و قطعا ایشان بعد از یکسال با رزومه ای که دارند در فوتبال ایران پیش می روند و نامزد حضور در پست های بالاتر هم خواهند شد و کسانی که فوتبال را دنبال می کنند با مسائلی مثل این به هیچ وجه بیگانه نیستند و نباید از آن تعجب کنند چرا که حکم های مثل این کاملا مسبوق به سابقه است.


* در دوران کارلوس کی روش مسئولیت های مربوط به سرپرستی توسط خود او و تیمش انجام می شد و ما هرگز با خلأ سرپرست مواجه نبودیم اما حالا و در شرایطی که او در تیم ملی ایران حضور ندارد، قطعا با فقدان بزرگی در این پست روبرو هستیم.


* سرپرستان قبلی تیم ملی، محمدرضا ساکت و مهدی محمدنبی بوده اند. ساکت در حال حاضر مدیرعامل سپاهان است و یکی از موفق ترین مدیران تاریخ فوتبال باشگاهی است و همچنین آقای نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال و سابقه طولانی در کار اجرا و باشگاهداری و مسلط به زبان انگلیسی هستند. تصور کنید اگر افرادی مثل ایشان روی نیمکت تیم ملی بنشیند، به هر حال وزن نیمکت بسیار بالاتر خواهد رفت. بنابراین از هر حیث، تغییراتی که منجر به حضور آقای خورشیدی روی نیمکت تیم ملی می شود، یک نمره منفی و یک کاهش اعتبار برای فدراسیون فوتبال است.


* انتخاب های فدراسیون فوتبال ناشی از نحوه چینش مجمع و سهم هیئت ها در انتخابات رئیس فدراسیون فوتبال است و به نظر می رسد تا زمانیکه مجمع و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مطالبه گر و دلسوز فوتبال نباشند، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. البته که رئیس فدراسیون فوتبال به روش کاملا دموکراتیک انتخاب شده است و نمی توان گلایه ای به این موضوع داشت اما شاید بزرگتر شدن مجمع و حضور افراد صاحب صلاحیت بیشتر در رأی گیری، این مسئله را تا حدی رفع کند.

دیدگاه‌ها