کد خبر : 1761095 | 22 خرداد 1400 ساعت 14:06 | 55.9K بازدید | 8 دیدگاه

مساوی در بازی آخر و چشم انتظاری برای شکست دو رقیب

بررسی شانس صعود در صورت تساوی با عراق

در صورتی که تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق به نتیجه تساوی دست پیدا کند، آنگاه باید منتظر شکست دو رقیب خود بنشیند.

بررسی شانس صعود در صورت تساوی با عراق

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 در منطقه آسیا به روز پایانی خود نزدیک شده و تیم ها برای حفظ شانس صعود به دور سوم و اصلی، به دنبال کسب نتایج لازم مقابل حریفان خود هستند و شاگردان دراگان اسکوچیچ برای راهیابی به دور بعد، نیازمند کسب امتیاز مقابل عراق هستند.


با توجه به شرایط جدول و وضعیت پیش آمده، تیم ملی عراق از شانس بزرگی برای صعود به دور بعد برخوردار است و خیلی بعید به نظر می رسد نتایج روز پایانی به سمتی پیش برود که شاگردان کاتانچ از راهیابی به دور بعدی بازبمانند.
با این وجود، عراقی ها برای حفظ صدرنشینی و راهیابی به دور بعد به عنوان صدرنشین گروه C، به دنبال کسب حداقل یک امتیاز مقابل ایران هستند و در سوی مقابل نیز ملی پوشان باید حداقل یک امتیاز از حریف قدرتمند خود بگیرند و چشم انتظار نتایج رقبا بنشینند و یا با کسب پیروزی، صعود خود به دور بعدی را قطعی کنند.


اما در صورت رخ دادن نتایج متفاوت مقابل عراق، تیم ملی ایران چقدر از شانس صعود به دور بعدی برخوردار است؟ در زیر به بررسی تمامی شرایط موجود می پردازیم:

 

 

* کسب پیروزی مقابل عراق
در صورتی که تیم ملی ایران با هر نتیجه ای موفق به شکست عراق شود، با 18 امتیاز و یک امتیاز بیشتر از حریف خود، به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد می شود و در آن صورت ملی پوشان دیگر هیچ توجهی به نتایج سایر گروه ها نخواهند داشت و خیال همگی از بابت صعود راحت می شود.

 

 

* کسب تساوی مقابل عراق
در صورتی که تیم ملی ایران مقابل عراق به نتیجه تساوی دست پیدا کند، باید منتظر نتایج سایر گروه ها باشد. در این حالت، باید حداقل دو تیم از رقیبان ایران در بازی های خود پیروز نشوند. از بین لبنان، اردن، ازبکستان و امارات، باید دو تیم در روز پایانی مقابل حریفان خود برنده از زمین خارج نشوند.


با فرض اینکه ایران مقابل عراق به نتیجه تساوی دست پیدا کند، باید در انتظار نتایج سایر بازی ها بود. در گروه H، لبنان فردا باید به مصاف کره جنوبی برود. ملی پوشان قبل از دیدار با عراق، با آگاهی از نتیجه این بازی، وارد زمین مسابقه می شوند. کسب نتیجه تساوی نیز به کار ایران نمی آید و کره جنوبی باید حتما از سد لبنان عبور کند. در این حالت لبنان 10 امتیازی باقی می ماند ضمن اینکه از تفاضل گل آنها نیز کسر خواهد شد و در این حالت این تیم از جمع رقبای ایران خارج می شود.
در گروه A، چین در روز پایانی به مصاف سوریه می رود ولی آنها از تفاضل گل بسیار خوبی برخوردارند. با فرض تساوی ایران و عراق، در صورتی که چینی ها با اختلاف 7 گل بازی را واگذار کنند از جمع رقبای ایران خارج می شوند که امری غیرممکن است پس باید چین را یکی از تیم های راه یافته به دور بعد محسوب کنیم.

 

1611270

 


در گروه B نیز اردن تنها در صورت پیروزی مقابل استرالیا صعودش قطعی خواهد شد ولی این اتفاق بعید است رخ دهد هر چند فوتبال ورزشی غیر قابل پیش بینی است. تساوی نیز به منزله حذف اردنی هاست.
در گروه D ازبکستان در روز پایانی به مصاف عربستان می رود. کسب نتیجه تساوی نیز به دلیل تفاضل گل خوب ازبکی ها نسبت به ایران، شانس آنها را افزایش می دهد. اما شکست آنها مقابل عربستان، به منزله حذف ازبکستان و صعود ایران به دور بعدی خواهد بود.


در گروه E نیز عمان از قبل به دور بعد راه یافته است. در گروه F نیز قرقیزستان حذف شده است. در گروه G امارات در روز پایانی به مصاف ویتنام خواهد رفت. ویتنامی ها از قبل صعودشان قطعی شده و برای حفظ صدرنشینی به دنبال کسب امتیاز هستند. پیروزی امارات به منزله صعود قطعی آنهاست. اما اگر امارات برابر ویتنام به تساوی دست یابد، آنگاه تعداد گل های رد و بدل شده در بازی های ایران و امارات مهم خواهد بود.
با فرض تساوی بدون گل امارات و ویتنام، تیم ملی باید با تساوی گل دار مقابل عراق بازی اش را به پایان برساند. تساوی 2 – 2 مقابل عراق، ایران را بالاتر از اماراتی ها قرار خواهد داد. در صورت تساوی یک – یک همه چیز برابر می شود و باید سایر آیتم های مدنظر AFC برای بررسی این شرایط را مدنظر قرار داد.

 

به طور کلی، در صورت تساوی ایران مقابل عراق، باید حداقل 2 مورد از 4 حالت زیر رخ داد تا شاگردان اسکوچیچ راهی مرحله بعد شوند:
1- پیروزی کره جنوبی مقابل لبنان با هر نتیجه ای
2- پیروزی ویتنام در برابر امارات و یا تساوی بدون گل امارات و تساوی 1 – 1 به بالای ایران برابر عراق
3- شکست ازبکستان از عربستان
4- اردن موفق به شکست استرالیا نشود. حالا بازی یا با تساوی و یا با پیروزی استرالیا به پایان برسد

 


* شکست مقابل عراق
در صورت شکست تیم ملی ایران در برابر عراق، عملا شانس های صعود به صفر نزدیک خواهد شد مگر اینکه ازبکستان و امارات با تعداد گل های زیاد بازی را به عربستان و ویتنام واگذار کنند و اردن نیز از استرالیا امتیاز نگیرد.

دیدگاه‌ها