کد خبر : 1762773 | 31 خرداد 1400 ساعت 00:30 | 164.2K بازدید | 7 دیدگاه

بر باد رفتن رویای سه گانه؛

بهترین فصل تاریخ استقلال اینگونه خراب شد! (عکس)

دو دهه قبل استقلال در آستانه فتح سه گانه ای تاریخی قرار داشت، اما در نهایت در تاریخ 31 خرداد سال 81 به فتح یک جام حذفی رضایت داد.

بهترین فصل تاریخ استقلال اینگونه خراب شد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، ناکامی در صعود تیم پرستاره ایران با هدایت میرو بلاژوویچ، باعث شد فصل 1380-81 فوتبال ایران و در واقع اولین دوره لیگ برتر به سردترین شکل ممکن آغاز شود. اولین فصل لیگ برتر تاریخ فوتبال ایران تنها با 14 تیم در آبان سال 1380 کلید خورد و استقلال علیرغم قبول دو شکست و یک تساوی در چهار هفته ابتدایی، در ادامه متحول شده و تا آستانه رقم زدن یکی از تاریخی ترین فصول خود پیش رفت.

 

1614344

 

استقلال آن فصل همه چیز برای حتی کسب عنوان قهرمانی در آسیا هم داشت؛ ترکیبی پر از ستاره های آماده و بازیکنان جوان

 

آبی پوشان که فصل قبل با اقتدار و با هدایت منصور پورحیدری موفق به فتح آخرین دوره لیگ آزادگان نیز شده بودند، تیمی پرستاره در اختیار داشت و در فصل تابستان نیز بازیکنانی چون سهراب بختیاری زاده، علی موسوی، مهدی پاشازاده و فراز فاطمی را نیز به خدمت گرفت تا آماده فتح دومین قهرمانی متوالی شود. از سوی دیگر درگیری های شدید مدیریتی در باشگاه پرسپولیس و سرشاخ شدن علی پروین یا علی میرزایی و عباس انصاری فرد، باعث شد قرمزپوشان با تیمی نه چندان آماده و خالی از بازیکنان بزرگ راهی اولین دوره لیگ برتر بشوند.

 

1614342

 

خط دفاعی فوق العاده استقلال آن فصل؛ به این ترکیب مهدی پاشازاده، محمود خرمگاه و البته پیروز قربانی جوان را نیز اضافه کنید

 

استقلال از اواسط فصل تبدیل به تیمی فوق العاده و بی رقیب شده و بعد از قبول تساوی در دربی رفت، موفق به کسب شش پیروزی متوالی در لیگ برتر شد تا نامزد نخست فتح اولین دوره لیگ برتر معرفی بشود.

 

شاگردان منصور پورحیدری در بخش زیادی از فصل صدرنشین بودند و این روند تا هفته پایانی نیز ادامه یافت. اما انگار لحظه تحویل سال 1381 آغاز نگون بختی های استقلال بود.

 

تا آغاز سال جدید، استقلال در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت، در آسیا و بعد از برتری بر الاتحاد در آن دیدار تاریخی و خاطره انگیز با گل دقیقه 90 علیرضا نیکبخت و البته درخشش در مرحله گروهی، راهی نیمه نهایی آسیا شده و میزبان دور نهایی نیز لقب گرفته بود.

 

1614341

 

تصاویر عجیب و غریب و فراموش نشدنی از استقلال- آنیانگ؛ لحظه ای که فراز فاطمی پنالتی گرفت و محمد نوازی به آسمان زد.

 

منصور پورحیدری که پیش از این هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی استقلال موفق به فتح جام باشگاه های آسیا شده بود، حالا فاصله ای تا فتح سومین عنوان قهرمانی نمی دید. اما یک باران عجیب در تاریخ 14 فروردین 1381، آرزوهای استقلال را با خود شست و برد.

 

آبی پوشان در روزی عجیب و فراموش نشدنی و در زمین باتلاقی آزادی با نتیجه 1-2 مغلوب آنیانگ کره جنوبی شده و فرصت رسیدن به فینال را از دست دادند. در آن روز بارانی که محمد نوازی در عین ناباوری یک پنالتی هم از دست داد،

 

1614339

 

در باتلاق آزادی، بازیکنان آنیانگ از قبل آماده بازی در این فضا بوده و باهوش تر از حریف عمل کرده و در نهایت با برتری 1-2 راهی دیدار فینال شدند.

 

لباس ابی استقلال در کل بازی طوسی رنگ شده بود و بازیکنان باهوش آنیانگ با بهره گیری از معدود موقعیت های خود، دو بار دروازه استقللال را باز کردند و تک گل یدالله اکبری نیز تغییری در نتیجه ایجاد نکرد. زمین آزادی آنقدر افتضاح بود که در تابستان آن سال و به مدت یک سال زیر کشت رفت و بازی های دو تیم بزرگ پایتخت در تختی برگزار شد.

 

اما بدبیاری های استقلال از همینجا آغاز شد. آنها بعد از ناکامی عجیب در آسیا در شش بازی بعدی خود در لیگ برتر تنها یک بار پیروز شده و به پنج تساوی رضایت دادند تا تیم علی پروین خود را به صدر جدول نزدیک تر کند.

 

1614337

 

تصویری تلخ برای هواداران استقلال؛ ستاره های مغموم این تیم بعد از ناکامی در راه رسیدن به فینال، با چهره ای مغموم و البته لباسی آغشته به گل و لای راهی رختکن می شوند.

 

اما برتری در هفته یکی مانده به آخر برابر پیکان، استقلال را در آستانه فتح عنوان قهرمانی قرار داده بود که کابوس انزلی از راه رسید. استقلال که برای فتح اولین دوره لیگ برتر به یک تساوی نیاز داشت، در روزی که مهاجمانش از جمله علی موسوی موقعیت های بسیار خوبی را از دست دادند، با یک گل در انزلی مغلوب شد و جام را به رقیب دیرینه تقدیم کرد.

 

1614346

 

مهدی هاشمی نسب در دومین فصل حضور در استقلال به دنبال چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ ایران بود؛ اما جام هفته آخر از کف رفت.

 

از آن سو پرسپولیس کم رمق و ناامید در تهران با تک گل ابراهیم اسدی موفق به غلبه بر فجر سپاسی شده و در عین ناباوری آن تیم کم ستاره عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. علی فتح الله زاده، در اقدامی غیرمنتظره منصور پورحیدری را برکنار کرده و هدایت استقلال را به امیر قلعه نویی سپرد. ژنرال چند ماه قبل و در مصاف با پرسپولیس روی نیمکت برق تهران شرایط را برای تیم علی پروین دشوار ساخته و حالا آماده هدایت این استقلال زخم خورده در جام حذفی بود.

 

1614338

 

فصل اوج مجاهد خذیراوی؛ او در دیداری خاطره انگیز در جام حذفی برابر پاس در استادیوم برفی آزادی، یکی از بهترین بازی های خود را در جریان برتری 2-4 استقلال به نمایش گذاشت.

 

استقلال ابتدا ذوب آهن را مغلوب کرد و در ادامه به سد محکم سپاهان خورد. طلایی پوشان با ارائه نمایشی فوق العاده در یک ساعت اول و با هت تریک لئون استپانیان و گل عجیبی که طباطبایی دریافت کرد، چهار بار دروازه استقلال را باز کردند و به نظر می رسید شکستی عجیب و تاریخی در انتظار این تیم باشد. اما استقلال با تعویض های هوشمندانه قلعه نویی در دقایق باقیمانده دو بار به گل رسید تا امیدوار به تهران بازگردد و همانجا بود که هواداران این تیم به آینده ژنرال امیدوار شدند. در دیدار برگشت در تهران نیز آبی پوشان 1-3 سپاهان را شکست داده و با تکیه بر قانون گل زده در خانه حریف، راهی فینال جام حذفی شدند.

 

در دیدار فینال اما کار استقلال راحت تر بود. تیم ژنرال 1-2 در شیراز فجر را مغلوب کرد و در نهایت با تساوی 2-2 در تهران، عنوان قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرد. بازیکنان و کادر فنی استقلال نیز در اقدامی جالب با جام قهرمانی روانه خانه پورحیدری شده و اینگونه از زحمات او در طول فصل تشکر کردند.

 

1614343

 

سیمای آبی پوشان پیش از دربی برگشت که با تساوی بدون گل تمام شد. استقلالی که با پوشیدن لباسی مشابه لورکوزن دچار سندروم تاپ مولر شد و آبی پوشان نیز مثل تیم آلمانی در هفته های پایانی فرصت رقم زدن فصلی تاریخی را از دست دادند.

 

این موفقیت در حالی رخ داد که بسیاری از هواداران استقلال تصور می کردند در جریان شکست این تیم در انزلی برابر ملوان اتفاقاتی عجیب رخ داده، اما مرحوم پورحیدری تا روز آخر حیات خود تصمیم گرفت در مورد آن حواشی سکوت بکند.

 

اگرچه فتح عنوان جام حذفی در پایان فصل در این روزها دستاورد ضعیفی محسوب نمی شود، اما استقلال آن فصل به معنای واقعی در آستانه فتح سه گانه قرار داشت، اما باران عجیب تهران و در ادامه نتیجه غیرمنتظره در انزلی، پایانی بر رویای شیرین رقم خوردن بهترین فصل تاریخ استقلال بود.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها