کد خبر : 1763303 | 02 تیر 1400 ساعت 09:46 | 2.5K بازدید | 0 دیدگاه

اسپینوز:

نمایش کاراته در توکیو دیدگاه‌ها را تغییر می‌دهد

رئیس فدراسیون جهانی امیدوار است تا نمایش کاراته در بازیهای المپیک نقطه عطفی باشد برای بازگشت این رشته به این رویداد مهم ورزشی جهان.

 نمایش کاراته در توکیو دیدگاه‌ها را تغییر می‌دهد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، سایت رسمی فدراسیون جهانی در گزارشی از اشتیاق رئیس این نهاد بین المللی برای آغاز رقابتهای کاراته در بازی‌های المپیک توکیو خبر داد. در این گزارش آمده است: این اولین حضور کاراته در بازی‌های المپیک است و ما به آن بسیار خوش بین هستیم تا نمایش کاراته سرآغازی باشد برای بازگشت دوباره این رشته به این بازی‌های پراهمیت و ما مدتهاست که برای آغاز این بازی‌ها لحظه شماری می‌کنیم.

آنتونیو اسپینوز، رئیس اسپانیایی WKF از سال ۱۹۹۸ که برای این سمت انتخاب شد، تلاش خستگی ناپذیری برای ورود ورزش مورد علاقه خود به المپیک آغاز کرد؛ وی می‌گوید: در تمام این سال‌ها این هدف برای میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا رویایی بوده که سرانجام به واقعیت تبدیل شده است.

 

اما کاراته پس از سال‌ها تلاش در مسیر المپیکی شدن و جلسات و برنامه‌های متعدد با کمیته بین المللی المپیک (IOC) در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک ورزش رسمی برای این بازی‌ها تائید شد تا در توکیو ۲۰۲۰، ۸۲ کاراته کا در دو بخش کاتا وو کومیته در سالن «نیپون بودکان» جایی که میزبان اولین دوره مسابقات جهانی در سال ۱۹۷۰ بود، روی تاتامی المپیک به نمایش توانایی خود بپردازند.‌

«اسپینوز» می‌گوید: کاراته شایسته است پس از تلاش فدراسیون در چند دهه گذشته در کانون توجه المپیک قرار گیرد تا ساختارهای خود را اصلاح کند و همه پارامترهای IOC در مورد جهانی بودن ، انصاف ، برابری و شفافیت ، و سایر موارد را داشته باشد.

 

رئیس فدراسیون جهانی کاراته که به سختی می‌تواند هیجان خود را در مورد مسابقات کاراته (۵-۷ اوت- ۱۶ تا ۱۹ مردادماه) کنترل کند، می‌گوید: با افتخار باید بگویم، هیچکس فدراسیون جهانی کاراته ۳۰ سال پیش را به رسمیت نمی‌شناسد، و پیشرفت ما در این مدت چشمگیر بوده است. این یک چیز عالی است. این المپیک است. برای ورزشی مانند کاراته این محرک و انگیزه جدی و قوی برای تمام ورزشکاران و فدراسیون‌ها است. من از انتخاب کومیته و کاتا بسیار خوشحالم، زیرا این امر تصویری کامل و تمام عیار از ورزش ما را به تصویر می‌کشد.

 

«اسپینوز» معتقد است: کاراته ارزش قابل توجهی به بازی‌های المپیک خواهد داد و به جوانان علاقه مند به ورزش کمک خواهد کرد ، که همیشه یکی از مهمترین فعالیت‌های IOC هنگام تغییر برنامه المپیک است. کاراته امروز از نظر شیوه‌های ورزشی ، بخش مهمی از جامعه را نشان می‌دهد. برنامه IOC و المپیک باید این پیشرفت را منعکس کند. این چیزی است که ما آن را گم کرده‌ایم.

طبق گفته رئیس فدراسیون جهانی: توکیو ۲۰۲۰ دیدگاه مردم در مورد کاراته را تغییر می‌دهد و افراد تازه وارد این ورزش تحت تأثیر آنچه می‌بینند قرار می‌گیرند. ما در این مورد بسیار اطمینان داریم. ما بسیار خوش بین هستیم. فکر می‌کنیم تأثیر کاراته روی میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی که نمایش کاراته در توکیو تماشا می‌کنند انتظارات ما را برآورده می‌کند.

 

اما رئیس WKF بیشتر به دنبال چه چیزی است؟

اسپینوز توضیح می‌دهد: ما تمرین کنندگان کاراته را هدف قرار نمی‌دهیم بلکه هدف اصلی ما عموم مردم هستند. امیدواریم که بتوانیم رقابتی جذاب را برای همه این تماشاگران به نمایش بگذاریم و بعد از تماشای کاراته در بازی‌های المپیک آنها چیزی را کشف کنند که نمی‌دانستند.

 

شیوع ویروس کرونا باعث شده تا هیج تماشاگری در سالن بازی‌ها المپیک وجود نداشته باشد. «اسپینوز» تصدیق می‌کند که کوید -۱۹ باعث شده تا بازی‌های متفاوتی را شاهد باشیم. حیف است که هزاران نفر از کل جهان و خانواده‌های ورزشکاران نمی‌توانند آن را ببینند. و جای تأسف آن دو برابر است زیرا سالن «نیپون بودکان» مکان ایده آل برای کاراته است که اگر شرایط فعلی حاکم نبود، ممکن بود مملو از حامیان کاراته باشد که پتانسیل زیادی برای ورزش ما می‌آورند.

 

«اسپینوز» منتظر استقبال و حضور نخست وزیر ژاپن در سالن مسابقات کاراته است. «یوشیدو ساگا» کاراته کا و داری کمربند مشکی دان ۳ است. حضور «ساگا» در سالن «نیپون بودکان» هم به عنوان نخست وزیر و هم به عنوان کاراته، برای ما چیز خاصی است و من نیز امیدوارم او به سالن بیاید. ما واقعاً مفتخریم که چنین شخصیت بزرگی را به عنوان یکی از تمرین کنندگان خود داریم. این برای ما بسیار مهم است.

فدراسیون جهانی کاراته تلاش‌های زیادی را برای تبدیل توکیو ۲۰۲۰ به یک موفقیت بزرگ انجام داده است تا نشان دهد این ورزش شایسته یک ورزش المپیکی است. وی می‌گوید: من فکر می‌کنم تصمیم بسیار تأسف آور بود که کاراته را از پاریس ۲۰۲۴ کنار بگذاریم. ما امیدواریم که وضعیت تغییر کند. یکی از عناصری که فکر می‌کنیم IOC باید قدردان آن باشد ، تأثیر حضور کاراته در توکیو است و IOC سرانجام می بیند که کاراته ارزش حضور در بازی‌ها را دارد.

دیدگاه‌ها