کد خبر : 1763370 | 02 تیر 1400 ساعت 15:03 | 17.4K بازدید | 2 دیدگاه

"جادوگر زبان‌باز دنیای فوتبال"

35سال پس از"دست خدا"؛مارادونا هنرمند یا کلاهبردار؟

سی و پنج سال از گل معروف دیه‌گو مارادونا برابر انگلیس گذشت. کاپیتان ابدی آلبی سلسته تردست بود یا کلاهبردار؟

35سال پس از"دست خدا"؛مارادونا هنرمند یا کلاهبردار؟

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته سی و پنجمین سالگرد گل فراموش نشدنی دیه‌گو مارادونا برابر انگلیس در یک چهارم نهایی جام جهانی 1986 بود. گلی که با دست به ثمر رسید و پس از اینکه مارادونا گفت آن گل را "کمی با سر و کمی با دست خدا" زده، به گل "دست خدا" معروف شد.

آرژانتین به لطف آن گل مارادونا توانست 2-1 انگلیس را شکست دهد و نیمه نهایی صعود کند و در ادامه جام قهرمانی جهان را بالای سر ببرد.

آیا آن گل تقلب بود؟ بستگی دارد چطور به آن نگاه کنید. انگلیسی ها که د رآن بازی شکست خوردند، تا ابد خواهند گفت بله، یک کلاهبرداری بزرگ بود. ام  در آن گل چکیده ای از فیوریتو وجود داشت و عصاره مسیری بود که دیه‌گو در زندگی طی کرده بود. و این نه بیشتر و نه کمتر، که خود فوتبال است.

دیه‌گو آرماندو مارادونا، فرزند کوچه های خاکی فیوریتو و استاد تمام حیله‌گری کار خودش را کرده بود و برای همیشه جاودانه شد. هیچکس در هیچ کجای جهان هرگز مارادونا و آن گل دست خدا را فراموش نخواهد کرد، نه در کوچه پسکوچه های آرژانتین، نه در مالویناس و نه در خیابان های بنگلادش.

 

1615390

 

22 ژوئن 1986 ورزشگاه آزتکا مکزیک در حضور 114580 تماشاگر، تیم ملی آرژانتین تنها 4 سال پس از جنگ مالویناس با بریتانیا، برابر تیم ملی انگلیس قرار گرفت. نیمه اول بدون گل به پایان رسیده بود. تنها چند دقیقه از نیمه دوم بازی سپری شده بود که جنجالی ترین گل تاریخ جام جهانی به ثمر رسید.

مارادونا مثل همیشه بیشتر بازیکنانی که پیش رویش قرار داشتند را با دریبل‌زنی از پیش رو برداشت، بعد با پای چپ خود توپ را از محوطه جریمه خارج کرد و آن را به هم تیمی‌اش خورخه والدانو پاس داد. والدانو سعی کرد چندین مدافع را رد کند، اما توپ در نهایت توسط استیو هودگ، مدافع انگلیس، به سمت دروازه انگلیس برگردانده شد. در آن لحظه که به کوتاهی یک پلک زدن و به بلندی ابدیت بود، مارادونا ظاهر شد.

او 22 سانتیمتر از پیتر شیلتون، دروازه بان انگلیس، کوتاه تر بود. اما آنجا و زیر آسمان آزتکا در مکزیکوسیتی او معروفترین هند تاریخ را مرتکب شد!

شیلتون با دست راست خود به جلو پرید، در حالی که مارادونا دست چپ خود را بالا برده بود. مشت مارادونا که نزدیک سر او قرار داشت اول به توپ رسید و توپ را به سمت دروازه انگلیس زد.

آرژانتین در آن مسابقه تاریخی و فراموش نشدنی 1-0 جلو افتاده بود.

پنج دقیقه بعد همه می دانیم چه اتفاقی افتاد؛ گل قرن. اما آن داستان فراموش نشدنی دیگری است...

باید من را ببخشید اما آن گل برای بسیاری بهترین گل تاریخ است. بگذارید اینطور بگویم: آن گل چهار سال پس از جنگ بی ثمر فالکلندیا مالویناس رخ داد. جنگی 74 روزه و غیررسمی بین بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند یا مالویناس در جنوب شرقی آرژانتین.

کمی قبل از زدن آن گل که چنین زخمی را به انگلیسی ها زده، مارادونا، کاپیتان 25 ساله آرژانتین، در برابر چشم حریف به یارانش گفت: "ببینید این بچه بازی است. هه!"

تاتا براون درباره آن بازی گفته بود: "احساس می کردی که داری مهمترین بازی تمام زندگی ات را انجام می دهی."

 

1615389

 

بعدها بسیاری سعی کردند تا آن گل را زیر سوال ببرند. رقبای مارادونا سعی کردند تا به آن گل شگفت انگیز اعتراض کنند. از روزنامه سان گرفته تا تری بوچر، قربانی گلی که بلافاصله پس از گل دست خدا به ثمر رسید، همیشه مارادونا و گل او را زیر سوال می بردند.

حتی در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و وقتی آرژانتین با اسکاتلند رو به رو شد نیز این اتفاق تکرار شد.

مارادونا سرمربی تیم ملی آرژانتین بود و تری بوچر دستیار سرمربی تیم ملی اسکاتلند. در کنفرانس خبری قبل از بازی خبرنگاری به دیهگو گفت: "بوچر گفته که با مارادونا دست نخواهد داد چرا که او هرگز به خاطر آن گلی که با دست زد عذرخواهی نکرده است."

دیه‌گو هم شکلکی در آورد که باعث شد همه حاضران به خنده بیافتند و بعد جمله ای را به زبان آودر که در تاریخ ماندگار شد: "یادتان نرود که آن توپ در فینال برابر آلمان در دقیقه 66 وارد دروازه نشد."

 

مارادونا، جادوگر زبان‌باز دنیای فوتبال، با این جمله به گل خود، دست خود و انتقام خود به روش خود جانی دوباره بخشید.

 

دیدگاه‌ها