کد خبر : 1779347 | 21 شهریور 1400 ساعت 12:54 | 3.3K بازدید | 1 دیدگاه

سجادی در ورزش ماندگار می‌شود، اگر ...

درودگر: بودجه ورزش نباید 0.37 باشد

درودگر معتقد است که حمید سجادی وزیر جدید ورزش و جوانان باید 2 ماموریت مهم را در مسئولیتی که قبول کرده برای رسیدن به موفقیت انجام دهد.

درودگر: بودجه ورزش نباید 0.37 باشد

صادق درودگر رئیس سابق سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در گفتگویی با "ورزش سه" درباره انتخاب حمید سجادی به عنوان وزیر جدید وزارت ورزش و جوانان اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد: من ضمن تبریک به اقای حمید سجادی که قهرمان دو و میدانی بودند و برای اولین مرتبه است که چنین اتفاقی می افتد و یک قهرمان وزیر ورزش می‌‌شود، فکر می کنم اگر ایشان قدم های اصولی بردارد می تواند در تاریخ ورزش ایران ماندگار شود. در تمام این سال ها همه روسای سازمان تربیت بدنی و وزرا به دنبال روزمرگی بودند. در این بین آقای هاشمی طبا سال های سال در ورزش بود و جزئی از خانواده ورزش شده بود، تحولاتی اساسی در زیرساخت های ورزش ایجاد کرد. 
او سپس با اشاره به دوران حضور مهرعلیزاده بیان کرد: بعد از ایشان هم مهرعلیزاده گام بزرگی برداشت ولی متاسفانه کسی دنبالش نرفت؛ آن هم طرح جامع ورزش بود و این طرح می توانست انقلابی در ورزش ایران ایجاد کند ولی آقای علی آبادی آمد و گفت این طرح به درد نمی خورد و ورزش ما افتاد دست ساخت و ساز و آسفالت‌کارها.


درودگر در ادامه با اشاره به چالش های پیش روی حمید سجادی اضافه کرد: ایشان 2 ماموریت بزرگ دارند و یک شرایط ویژه. اولین ماموریت ایشان این است که به دولت، مجلس و حاکمیت بتوانند بقبولانند که ورزش ما نباید 0.37 صدم درصد بودجه داشته باشد. تمام کشورهای جهان برای اعتیاد کمتر، بیمار کمتر، آسیب های روانی کمتر، برای نشاط بیشتر و ... از ورزش به عنوان هزینه یاد نمی کنند، بلکه ورزش را سرمایه گذاری در زندگی و تداوم حاکمیت خودشان می دانند ولی در کشور ما ورزش به عنوان یک عنصر ثانویه در حیات مردم تلقی می شود. پس اصلی ترین ماموریت آقای سجادی این است که تغییری در روند بودجه نویسی ورزش در راستای حمایت از فدراسیون ها و بدنه ورزش داشته باشند و حداقل به 5 درصد برسانند. اگر این کار را بکنند، در تاریخ ورزش ایران به نیکی از ایشان یاد خواهد شد و انقلابی در شرایط برنامه ریزی ورزش باید داشته باشند. به خاطر همین بودجه نامناسب فدراسیون ها، ادرات کل ورزش، هیئت ها، باشگاه ها و .. همگی بدهکار هستند.متاسفانه حجم سرمایه گذاری در زیرساخت های به درد نخور بالاست و اگر مدالی به دست می آوریم، برای دو سه منطقه است. باید ورزش فراگیر بشود و برنامه ریزی داشته باشند.


بخش بعدی صحبت های درودگر در مورد ماموریت دوم وزیر جدید بود و در این مورد توضیح داد: دومین ماموریت ایشان ایجاد یک دیپلماسی نوین در سطح جهان است. ما در تمام کنفدراسیون جهانی دچار تضاد و اشکال هستیم و به همین دلیل در تصمیم گیری ها ما را شرکت نمی دهند. همیشه تصمیمات و تبعیض علیه ما وجود دارد و نمی توانیم از حق خودمان به خوبی دفاع کنیم. این رویکرد دیپلماتیک نیازمند یک استراتژی نوین است که در درون حاکمیت یعنی دولت و مجلس باید از آن دفاع کند و ما باید رابطه خودمان را در تمام جهان تلطیف کنیم و به نظرم اینکار می تواند پشتوانه ای برای این باشد که در سطح جهان باشد. به عنوان مثال وقتی یک کشور 2 میلیونی در المپیک 20 مدال می آورد، برای ما خیلی زشت است که در این شرایط باشیم. یا کشور ژاپن با 338 هزار کیلومتر مربع می آید در مقابل یک کشور یک میلیون و ششصد و چهل هزار کیلومتر مربعی می ایستد و نزدیک 50 مدال را درو می کند و ما نمی توانیم موفق باشیم. این نشان می دهد که در برنامه ریزی و دیپلماسی دچار ضعف هستیم.


او در پایان با اشاره به اینکه چطور می توان به این 2 ماموریت دست یافت و آنها را به درستی انجام داد، عنوان کرد: سومین مطلب که به نوعی تاکتیک های ایشان برای کار است، انتخاب مدیران براساس شایستگی و توانایی است. از حسن مبارک رئیس باشگاه منچسترسیتی پرسیدند که چطور در یکسال سه جام گرفتی؟ او  در پاسخ گفت که من بهترین نفرات و مدیران را استخدام کردم. آقای سجادی اگر می خواهید موفق باشید، بهترین نفرات را انتخاب کنید. اینکه به این دسته وابسته است یا از شما حمایت کرده اند، برای شما که قهرمان کشور هستید و رکوردتان دست نخورده است، خوب است. امیدوارم افرادی انتخاب شوند که کمک کنند به موفقیت و حمایت از ورزش.

دیدگاه‌ها