کد خبر : 1784523 | 17 مهر 1400 ساعت 11:30 | 46.8K بازدید | 25 دیدگاه

کمک داور ویدیویی شب گذشته تست شد؛

آخرین خبر از ورود VAR به لیگ برتر ایران

خداداد افشاریان می‌گوید احتمال دارد در هفته‌های پایانی لیگ برتر کمک داور ویدیویی در ورزشگاه‌های ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

آخرین خبر از ورود VAR به لیگ برتر ایران

به گزارش "ورزش سه"، خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند تجهیز ورزشگاه آزادی به کمک داور ویدیویی توضیح داد:  وی ای آر یک پروژه بسیار بزرگی است که باید در طول یک زمان مشخصی مرحله به مرحله جلو برویم و در نهایت به نتیجه برسیم. قبل از اینکه این فدراسیون تشکیل شود، اقداماتی انجام شده بود اما چون امکان ساخت وی ای آر داخلی نیست و فقط باید از 15 شرکت دارای لایسنس خریداری کنیم، به مشکل خورده بود. این فدراسیون فوتبال با آقای عزیزی خادم و یک تیم کارشناسی مستند، ساعتها نشستند و به فیفا نامه زدند و با نهادهای داخلی تماس گرفتند و موفق شدند.

 

وی فزود: فیفا گفته بود در بازی با کره جنوبی باید وی ای آر داشته باشد و ماهم  با شرکت بلژیکی به توافق رسیدیم. 10 روز پیش مسئول خرید این شرکت به ایران آمد و ما تجهیزات را گرفتیم. باتوجه به اینکه به اینترنت قوی نیاز است، با همکاری همراه اول دیشب مانیتورها نصب شد و اولین آزمایش انجام شد. اگر ای اف سی داور VAR فرستاد، ما به صورت آنلاین در خدمت خواهیم بود و اگر نه به صورت آفلاین با داوران خودمان. الان توپ در زمین ما نیست. 

 

افشاریان با اشاره به اینکه آیا تجهیزات خریداری شدند یا اجاره ای هستند؟ اظهار داشت: اول این را بگویم که قرار است مسئولان این شرکت به ایران بیایند تا با سازمان لیگ مذاکره کنند و برای دیگر ورزشگاه‌ها نیز تجهیزات خریداری بشود. ما برای 4 بازی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی تجهیزات را خریداری کردیم و بعد از آن باید ببینیم چه می‌شود.

 

رییس کمیته داوران درباره زیرساختهای دیگر ورزشگاههای ایران گفت: ورزشگاه های بزرگ ما ساختار فیزیکی را دارند و اتاق هایش وجود دارد. اگر ما با این شرکت به توافق برسیم و امیدواریم در پایان لیگ به اتفاق خوبی دست یابیم و لیگ با داور ویدیویی به اتمام برسد. نا گفته نماند ما باید 32 داور را شارژ کنیم و حداقل سه ماه یا بیشتر آموزش ببینند و این یک کار فنی و حساس است. باید خیلی کارشناسی باشد و خدایی نکرده آسیبی نرسد یا نبینیم که آخر کار، نتیجه ضعیفی به دست آمده است.

 

او راجع به موضوع دوربین در ورزشگاه آزادی برای کمک داور ویدیویی عنوان کرد: باتوجه به تحریمها این مشکل بزرگی برای ماست. از طرف دیگر ما دوربینهای صداوسیما را هم داریم که با کیفیت هستند. من شنیده ام حداقل باید 8 دوربین باشد برای استفاده وی ای آر که در این تعداد مشکلی نداریم.

دیدگاه‌ها