کد خبر : 1786708 | 28 مهر 1400 ساعت 12:09 | 11.1K بازدید | 2 دیدگاه

راهیان کرمانشاه، غیرمنتظره‌ترین مشکل فدراسیون فوتبال

حکم دادگاهی در کرمانشاه درباره تیم فوتبال راهیان کرمانشاه سبب شده فوتبال ایران در آستانه محرومیت و تعلیق قرار بگیرد.

راهیان کرمانشاه، غیرمنتظره‌ترین مشکل فدراسیون فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، هفت سال از سقوط تیم فوتبال راهیان کرمانشاه سپری شده، اما به یکباره بار دیگر این تیم که با نام شیرین فراز در مسابقات لیگ برتر کشور نیز سابقه حضور دارد، خبرساز شده و می‌تواند در صورتی که مسئولین قضایی کشور به هوش نباشند، حتی فوتبال ایران را در سال منتهی به جام جهانی تا آستانه تعلیق هم ببرد.


ماجرا از این قرار است که مسئولین تیم فوتبال راهیان کرمانشاه پس از سقوط به دسته پایین‌تر نسبت به برخی موارد در جدول و جایگاه تیم‌ها در پایان فصل معترض می‌شوند و به درخواست خود را به مراجع قضایی فوتبال می‌برند. با این حال شکایت مدیران این تیم ابتدا در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رد می‌شود و پس از پیگیری و بردن شکایت به کمیته استیناف، این کمیته نیز حکم کمیته انضباطی را تایید می‌کند  و به این ترتیب نزدیک به یک دهه قبل، اعتراض تیم فوتبال راهیان کرمانشاه در مراجع قضایی فوتبال به جایی نمی‌رسد و آنها راه دیگری را برای به کرسی نشاندن حرفشان در پیش می‌گیرند.


تیم راهیان کرمانشاه طی سال‌های گذشته به دسته‌های پایین‌تر هم رفت تا دیگر خیلی نامی از این تیم در میان علاقمندان به فوتبال شنیده نشود، اما نکته اصلی ماجرا این است که پس از رد شدن اعتراض مدیران این تیم در محاکم فوتبالی، آنها دست برنمی‌دارند و شکایت خود را در دادگاه‌های عمومی کرمانشاه پیگیری می‌کنند و  پس از چند سال درنهایت موفق می‌شوند از دادگاهی در کرمانشاه حکم بازگشت به رقابت‌های لیگ یک را دریافت کنند.


حالا دو سال پس از انشای این رای توسط یک دادگاه دولتی، مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا و به طبع آن مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال نیز در جریان این اتفاقات قرار گرفته‌اند و همانطور که وکیل فدراسیون فوتبال در برنامه فوتبال برتر تاکید کرد، فدراسیون فوتبال دو هفته مهلت دارد تا در مورد این پرونده شفاف سازی کند و فوتبال و فدراسیون را از خطر محرومیت رها سازد. 


نکته اصلی در این مورد که یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین و غیرمنتظره‌ترین مشکلات مدیر جدید فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود، مربوط به دخالت نهادهای غیرورزشی و به نوعی نهادها و سازمان‌‎های دولتی در امور فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. در همین راستا AFC به تازگی با ارسال نامه ای انتقادی به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خواستار شفا‌ف‌سازی موضوع در مورد دخالت های نهادهای غیرفوتبالی در نتایج و جدول مسابقات لیگ شده و مهلتی دو هفته‌ای را برای ارائه مستندات در اختیار مسئولان فوتبال ایران قرار داده است.  همچنین درنامه AFC  از مدیران ارشد فوتبال خواسته شده خیلی سریع توضیح های لازم را در مورد بازگشت یک تیم به لیگ یک با رای دادگاهی محلی ارایه کنند.


با این وصف به نظر می رسد اگر مسئولان ارشد کشوری نسبت به رای صادر شده دادگستری کرمانشاه خیلی زود واکنش نشان ندهند و در خواست تجدید نظر نکنند، این موضوع که به وضوح برخلاف رویه فوتبال در جهان و برخلاف اساسنامه های فدراسیون فوتبال ایران، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیاست، ممکن است تبعات سنگینی برای فوتبال ملی و همینطور باشگاهی ایران به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها