کد خبر : 1803384 | 20 دی 1400 ساعت 00:56 | 158.5K بازدید | 44 دیدگاه

یک مورد باورنکردنی در مالکیت استقلال و پرسپولیس

شاید نمی‌دانستید اما ۴.۵ درصد از مجموع سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اختیار اشخاص است.

یک مورد باورنکردنی در مالکیت استقلال و پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، در مدارک ارائه شده از سوی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به کمیته حرفه‌ای سازی فدراسیون فوتبال ایران، چنین قید شده که وزارت ورزش مالک ۹۷.۵٪ از سهام استقلال و ۹۸٪ از سهام باشگاه پرسپولیس است.


 
تحقیقات خبرنگار ما در این زمینه به اینجا رسید که در زمان تصدی محمد علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی و تغییرات مربوط به سهامی و مالکیت باشگاه، ۹۷.۵٪ از سهام باشگاه استقلال و ۹۸٪ از سهام باشگاه پرسپولیس به اسم سازمان تربیت بدنی در می‌آید و درصد باقی مانده‌ (۲.۵٪ باشگاه استقلال و ۲٪ باشگاه پرسپولیس) به نام افراد حاضر در هیئت مدیره دو باشگاه می‌شود.


 
علی فتح‌الله‌زاده، مرحوم منصور پورحیدری، خسرو دانشجو، امیدوار رضایی و سعید نفریه، هر یک نیم درصد از سهام باشگاه استقلال را در اختیار دارند. در باشگاه پرسپولیس چهارنفر مالک دو درصد از باشگاه پرسپولیس هستند که این موضوع در اوراق رسمی باشگاه به ثبت رسیده است.

 

 سهام خصوصی از شرکت دولتی؛ چرا و چگونه؟
 با توجه به این که هیچ شرکتی نمی‌تواند یک سهام‌دار داشته باشد، برای همین معمولا در شرکت‌های دولتی نیم یا یک درصد از سهام را به نام مدیران آن شرکت می‌کنند و البته همان مقدار را در قالب سهام وثیقه می‌کنند تا آن شخص حق و حقوقی نداشته باشد، به عبارتی دیگر آن شخص حقیقی، سهام‌دار است ولی سهامش به صورت وثیقه در گرو شرکت است.


سهامی که در دوره مدیریت علی‌آبادی به افراد فوق انتقال پیدا کرده، بر اساس ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت است که بیان می‌دارد مدیران باید تعداد سهامی را که شرکت مقرر کرده دارا باشند. این مقدار سهام به موجب اساسنامه و به خاطر موجه بودن آرای اعضای هیات مدیره در مجامع عمومی است. از طرفی برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران، منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهامی که به نام بوده و قابل انتقال نیست و تا زمانی که مدیری مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نکرده باشد، سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند.

 
بنابر موارد اعلامی منابع ما محمد رویانیان و علی فتح الله زاده در آن دوران مدیران عامل باشگاه پرسپولیس و استقلال بودند که هر یک نیم درصد سهام را به نام خود دارند اما محمد رویانیان از این موضوع اعلام بی‌خبری کرد،همچنین بازماندگان جعفر کاشانی پیشکسوت خوشنام پرسپولیس هم ضمن ابراز نارضایتی از انتشار  این موضوع اصل ماجرا را منتفی دانستند .علی فتح‎‌الله زاده هم به خبرنگار ما گفت سهام از او گرفته شده.
 
پیش از این تصور می‌شد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به صورت مطلق دولتی هستند که با انتشار اظهارنامه‌ای که این دو باشگاه به کمیته حرفه‌ای سازی فرستاده‌اند، مشخص می‌شود ۹ سهامدار جز نیز در مالکیت این دو باشگاه حضور دارند.
 
هرچند می بایست بعد از برکناری هیات‌ مدیره، سهام به مدیران جدید انتقال پیدا کند اما به دلیل تغییرات پیاپی مدیریتی ، احتمالا اصلا کار به انتقال سهام و درج در روزنامه‌های رسمی نرسیده است.
در وبسایت روزنامه رسمی هم این اطلاعات قابل دسترسی نیست و خبرنگاران ما در تلاش برای انتشار اسامی نهایی و قطعی افراد صاحب سهام وثیقه هستند.

 

1681409

دیدگاه‌ها