کد خبر : 1805805 | 01 بهمن 1400 ساعت 18:00 | 50.9K بازدید | 0 دیدگاه

ترکیب عالی، جوانان درخشان، تعویض‌ها اشتباه؛

سیاه و سفید بازی تاریخی فوتبال زنان ایران (یادداشت)

تیم ملی فوتبال زنان در اولین مسابقه خود در جام ملت‌های آسیا نمایش خوبی داشت و توانست به امتیاز مهمی دست پیدا کند.

سیاه و سفید بازی تاریخی فوتبال زنان ایران (یادداشت)

به گزارش "ورزش سه" شب گذشته چشم‌انتظاری‌ها برای اولین نمایش فوتبال زنان ایران در جام ملت‌ها به پایان رسید و ملی‌پوشان در یک مصاف دشوار و نفسگیر توانستند در مقابل هند که میزبان رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا در سال 2022 است، به امتیازی ارزشمند و مهم در جدول رده‌بندی رقابت‌ها دست پیدا کنند تا روز اول رقابت‌ها را در جایگاه دوم گروه یک به پایان ببرند و رویاپردازی‌های خود را برای صعود به مرحله حذفی دنبال کنند.

 

نگاهی اجمالی به 90 دقیقه مصاف دشوار و حساس شب گذشته به خوبی نشان می‌دهد که به جز دقایق ابتدایی مسابقه که به خوبی زنان فوتبال ایران توانستند حریف خود را غافلگیر کنند و با یک نمایش مالکانه به دنبال فروپاشی زودهنگام دروازه هند بودند، در مابقی دقایق مسابقه توپ و میدان در اختیار هندی‌ها بود و آن‌ها برای فتح دروازه ایران تلاش می‌کردند.

 

این اتفاق چندان پیش از شروع مسابقه هم دور از ذهن نبود، چرا که هند با گذر از 17 بازی تدارکاتی مقابل تیم‌های نام‌آشنا در سطح جهان به جام ملت‌ها خود را رسانده بود و در مقابل زنان فوتبال ایران حریف تدارکاتی را نداشتند و صرفا اردوهای منظمی را در تهران و کیش برگزار کرده بودند.

 

نقطه مثبت: ترکیب اولیه درست

با توجه به فقدان بازی دوستانه، کادرفنی تیم ملی فوتبال زنان ایران بهترین تصمیم را برای چینش ترکیب اصلی گرفت؛ ترکیب شب گذشته تیم ملی فوتبال ایران مقابل هند، همان ترکیبی بود که در مقابل اردن ایران به میدان رفت و توانست خود را به جام ملت‌ها برساند. البته 2 تغییر در آن دیده می‌شد که یکی از آن‌ها اجباری و مورد دیگر هم در تمامی بازی‌های تیم ملی رخ داد. تغییر اجباری خروج گلنوش خسروی از ترکیب به واسطه پارگی رباط صلیبی بود و دیگر تعویض، جانشینی ثنا صادقی به جای یاسمن فرمانی بود، بازیکنانی همواره ایراندوست به آن‌ها چرخشی بازی می‌دهد.

 

1684530

 

نقطه مثبت: انتخاب بهترین جانشین

اگر 2 بازی تیم ملی فوتبال زنان ایران را در مرحله مقدماتی در مقابل بنگلادش و اردن در خاطر داشته باشید، یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی بدون تردید گلنوش خسروی بود؛ به ویژه در بازی مقابل اردن که خسروی مجال تهدید دروازه ایران را به میسا جباره یکی از برترین گلزنان فوتبال جهان نداد و به خوبی او مهار کرد. اما پارگی رباط صلیبی و خروجش از فهرست تیم ملی، ایراندوست را با چالش انتخاب جانشین برای او مواجه کرد و سرمربی تیم ملی تصمیم به استفاده از فاطمه عادلی گرفت که شب گذشته نمایشی تحسین‌برانگیز و استثنایی داشت و نترس، جسورانه و مستحکم بازی خود را به نمایش گذاشت و مقابل مهاجمان هندی ایستاد.

 

1684531

 

نقطه مثبت: ترکیب دفاعی برنده

پازل 5 تکه‌ای خط دفاعی تیم ملی فوتبال زنان ایران شامل زهره کودایی در خط دروازه، زوج غزاله بنی‌طالبی و فاطمه عادلی در میانه دفاع، ملیکا متولی سمت راست و بهناز طاهرخانی سمت چپ به خوبی شب گذشته کنار هم چیده شد و نمایش کم‌نقص و اشتباه و هم‌پوشانی عالی آن‌ها باعث شد تا 24 شوت هندی‌ها راه به جایی نبرد. از سیوهای تماشایی زهره کودایی تا تکل‌های بی‌نظیر و بدون‌اشتباهی که مدافعان رقم می‌زدند و یکی از بهترین آن‌ها در نیمه دوم توسط بهناز طاهرخانی درون محوطه جریمه و در موقعیت تک به تک زده شد تا هند محروم از گل زده در برابر ایران باشد.

 

1684539

 

نقطه مثبت: مثلث خلاقیت و سرعت

حضور ثنا صادقی در ترکیب اولیه چندان غافلگیرکننده نبود اما این‌که مریم ایراندوست بخواهد به 3 جوان زیر 23 سال خود برای طراحی حمله و تهدید دروازه هند در یک خط مستقیم اعتماد کند، چندان پیش‌بینی نمی‌شد؛ اما با تصمیم ایراندوست، صادقی در کنار ملیکا محمدی قرار گرفت تا محمدی امورات دفاعی را رتق و فتق کند و او بتواند در فاز تهاجم توپ به خط جلوی تیم برساند. جلوتر از صادقی، هاجر دباغی ستاره بی‌چون و چرای این فصل فوتبال زنان بود و از سوی ایراندوست ماموریت داشت تا هم پرسینگ را انجام دهد و هم این‌که حرکات ترکیبی تیم ملی را با ارسال پاس نهایی برای نگین زندی تکمیل کند. مثلث که در ابتدای مسابقه به خوبی توانست هند را غافلگیر کند و تمجید سرمربی سوئدی آن‌ها را در پی داشته باشد، چرا که هماهنگی ایجاد شده میان آن‌ها باعث خلق 2 موقعیت گلزنی روی دروازه هند در همان دقایق ابتدایی و مهم‌تر از آن در اختیار داشتن مالکیت توپ به سود ایران شد.

 

1684532


نقطه منفی: تعویض‌های اشتباهی

درست با گذشت یک ساعت از زمان بازی، ایراندوست تعویض‌های خود را آغاز کرد؛ او تصمیم گرفت دو وینگر سرعتی تیم را بیرون بکشد و دو جانشین جوان‌تر را جایگزین کند؛ حضور نیکخواه به جای سربالی و معصومی به جای چهکندی. سوپرایز مریم ایراندوست در همین لحظه بود، جایی که برای اولین بازی ملی در رده بزرگسالان، زهرا معصومی را در این مسابقه حساس به میدان فرستاد اما نه معصومی و نه نیکخواه نتوانستند پرسینگ لازم را به مانند دو بازیکن اصلی انجام دهند و در انجام ماموریت محوله از سوی سرمربی تیم ناکام بودند.

 

1684535

 

نقطه منفی: ریتمی که بهم خورد

مریم ایراندوست دو تعویض همزمان دیگر هم داشت و در دقیقه 70، یاسمن فرمانی و سارا ظهرابی‌نیا را به جای ثنا صادقی و هاجر دباغی به میدان فرستاد؛ همان نقطه مثبتی که پیشتر اعلام شد با این تعویض‌ها ریتم بازی ایران تغییر کرد و انتقال توپ از دفاع به حمله روی زمین شدنی نبود و استراتژی دور کردن توپ از خط دفاع در دستور کار قرار گرفت. به ویژه فرمانی که نتوانست انتظاراتی که از او می‌رفت را برآورده کند و زوج خوبی در کنار ملیکا محمدی شکل نداد و با انجام این تغییر، نبض میانه میدان در دست هندی‌ها افتاد و این خلأ در میانه زمین باعث شد تا ظهرابی‌نیا هم عملاً توپی برای حمله‌سازی دریافت نکند و ریتم ایجاد شده در ابتدای بازی بهم بخورد.

 

1684538

 

نقطه منفی: تجربه‌ای که به کار گرفته نشد

شاید پاشنه‌ی آشیل و نقطه ضعف اصلی در بازی دیروز که در بالا هم توضیح آن داده شد، تعویض‌های اشتباهی بود که شکل گرفت و باعث شد تا فشار فوق‌العاده‌ای خط دفاعی ایران در نیمه دوم متحمل شود، هر چند که مدافعان و دروازه‌بان تیم به خوبی توانستند ایستادگی کنند؛ جای خالی دو بازیکن در دقایق پایانی برای مدیریت شرایط و حتی استفاده از ضدحمله به خوبی به چشم‌آمد، سارا قمی و الهام فرهمند. مطمئنا شرایط برای حضور 90 دقیقه‌ای آن‌ها مهیا نبود اما به نظر می‌آمد می‌توانست ایراندوست با استفاده از آن‌ها در نیمه دوم، توپ را بیشتر در اختیار تیم ملی فوتبال زنان ایران حفظ کند و قدرت بازیسازی این هافبک خلاق به کمک تیم برای تهدید دروازه حریف می‌آمد.

 

1684536

 

نقطه امیدواری: پدیده ایذه‌ای در خط آتش

مهاجم 18 ساله تیم ملی فوتبال زنان یکی از بهترین‌های مسابقه دیروز بود، او هر چند در باز کردن دروازه حریف ناکام بود اما با دوندگی و جسارت بالای خود به خوبی حریف خط دفاعی باتجربه هندی‌ها می‌شد و از میان آن‌ها با جثه‌ی کوچک خود توپ را بر می‌داشت و دروازه حریف را تهدید می‌کرد؛ به طوری‌که در 4-5 موقعیت جدی به دست آمده برای ایران، رد پای زندی به عنوان نقش اصلی دیده می‌شود و این مسئله نشان می‌دهد که سرعت بالا و تکنیک عالی این بازیکن می‌تواند مطمئنا در بازی‌های بعدی هم به کمک تیم بیاید. مطمئنا آن‌چه باید خودِ او و کادرفنی توجه کنند، دقت در ضربات پایانی است، چرا که اگر این دقت روز گذشته وجود داشت چه بسا روز تاریخی فوتبال زنان ایران با برد و گلزنی زندی همراه می‌شد.

 

1684533

 

نقطه تغییر: دیدگاهی متفاوت نسبت چین

مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران بعد از تساوی ارزشمند دیروز مقابل هند در کنفرانس خبری وعده از تلاش برای کلین‌شیت مقابل چین داد؛ تیمی که رکورددار قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست و اولین گام را هم در این تورنمنت با برتری 4 گله مقابل چین‌تایپه برداشت. اما به نظر می‌رسد سیستم بازی روز گذشته ایران مقابل هند، مناسب بازی با چین نباشد، چرا که چینی‌ها متمایز از حریف هندی به لحاظ فوتبالی نمایش خود را به اجرا می‌گذارند و سیستم 1-3-2-4 نمی‌تواند مطلوب تیم ملی برابر چین باشد. به نظر می‌رسد با توجه به استراتژی روز گذشته چینی‌ها، عرض دادن به خط دفاعی، تغییر سیستم بازی و البته چند تغییر کلیدی و استفاده از بازیکنان باتجربه‌تر می‌تواند تیم ملی را امیدوار به کسب امتیاز مقابل چین کند، دستاوردی که فدراسیون فوتبال برای آن پاداش ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

 

1684534

 

نویسنده: سبحان جهان‌پناه

دیدگاه‌ها